„Az idő múlásával bölcsebbé és érzelmileg ellenállóbbá válunk” – beszélgetés Aimee McCroryval
25 • 04 • 13Baki László
Aimee McCrory Hullámvasút: Jelenetek egy házasságból című díjnyertes sorozata az alkotó saját, több mint négy évtizedes házasságát állítja középpontba, feltárva az együtt öregedés örömeit és kihívásait. A sorozat őszinte és intim pillanatokon keresztül mutatja be a házasság dinamikáját, miközben finom humorral és méltósággal közelíti meg az öregedés témáját. A projekt a világjárvány idején kezdődött, amikor McCroryt megbénította a félelem, hogy elveszítheti férjét, Dont. E belső szorongásból született meg az a vizuális narratíva, amely az együtt töltött élet törékenységét és szépségét örökíti meg. McCrory sorozata május 18-ig tekinthető meg a PaperLab Galériában, ebből az alkalomból beszélgettünk az alkotóval.
Mikor és hogyan kezdődött a fotográfiához fűződő kapcsolata? Mi volt az a pillanat, amikor úgy érezte, hogy ez az önkifejezés legmegfelelőbb eszköze az Ön számára?
Több mint egy évtizede egy kedves barátom, Lex Olivo ismertetett meg a fotózással, és nagylelkűen megajándékozott az első fényképezőgépemmel. Teljesen elbűvölt a kamera, nem tudtam letenni. Mindent meg akartam tanulni a fotográfiáról, ezért a legjobb tanárokkal vettem körül magam, akiket csak találni lehetett. Ugyanolyan szenvedéllyel közelítettem meg ezt a tevékenységet, mint életem bármely más területét, így belevetettem magam a fotográfiai workshopokba és magánmentorálásokba.
Kik azok a művészek vagy fotográfusok, akik leginkább inspirálják, és milyen hatással vannak a munkáira?
Számos kiváló önarckép- és feminista fotográfus inspirálta a munkámat. Közülük Cindy Sherman, Francesca Woodman és Carrie Mae Weems különösen nagy hatással voltak rám. Sok olyan művész munkájából merítek ihletet, akik előttem jártak, de a legnagyobb hatást mégis a saját érzéseim és tapasztalataim gyakorolják rám. Minden egyes alkotás egy ösztönös érzésből, egy történetből indul ki, amely elmesélésre vár.
A Roller Coaster egy nagyon teátrális sorozat. Azt akartam, hogy erőteljes érzelmeket váltson ki, és egyfajta rejtélyes atmoszférát teremtsen. A fekete-fehér sötét tónusai és mély kontrasztjai segítettek abban, hogy elérjem a kívánt hangulatot és a mozi hatását. Ebben a munkában olyan művészek alkotásaihoz fordultam, akik filmes megközelítést alkalmaztak. Valójában azt akartam, hogy ezek a képek úgy hassanak, mintha egy film jelenetei lennének, ezért Alfred Hitchcock, Ingmar Bergman és Stanley Kubrick munkásságának tanulmányozása nagy segítségemre volt ennek a sorozatnak a megalkotásában.
Mi inspirálta arra, hogy a Hullámvasút: Jelenetek egy házasságból című sorozatot elkészítse, és miért választotta a saját házasságát témának?
Annyi minden megváltozott közöttünk – ezért született meg a Roller Coaster. Őszintén szólva, soha nem számítottam rá, hogy Don beleegyezik ebbe. Ő egy hagyományos gondolkodású ember, és ez a projekt teljesen kívül esett a komfortzónáján. Még most sem tudom, mivel győztem meg, hogy belevágjon.
A Covid-járvány közepén voltunk, és hirtelen több szabadideje lett. Biztos vagyok benne, hogy ez is hozzájárult ahhoz, hogy részt vett benne. Mindenesetre végigcsinálta, és ezért örökké hálás leszek neki. Az viszont igaz, hogy a közös munka számos kérdést felszínre hozott – jókat és kevésbé jókat is. Mindketten bonyolult háttérből jövünk, és egymás előtt sebezhetőnek lenni nem könnyű. Amikor az intimebb jeleneteket készítettük, láttam, mennyire nehéz számunkra igazán elengedni magunkat.
Sőt, ha nem lett volna a kamera, talán sosem tapasztaltuk volna meg azt a gyengédséget, amelyre mindketten vágytunk. Emlékszem, amikor a Surrender című képet készítettük, amelyben az ágyban fekve öleljük egymást – abban a pillanatban tudatosult bennem, mennyire hiányzik az érintése. Majdnem elfelejtettem, milyen csodálatos érzés.
Ugyanakkor rengeteg vidám pillanatot is megéltünk együtt. Én alapvetően játékos és bohókás vagyok, míg Don humora inkább szatirikus és élesebb. Az én hajlandóságom a bolondozásra teret adott Donnak is, hogy felszabaduljon. Nagyon örülök, hogy dokumentálhattam a házasságunkat. Ez a folyamat egy teljesen új dimenziót adott a kapcsolatunknak a Covid idején. Egy közös élmény lett, amely még ragaszkodóbbá tett minket.
A férje, Don, hogyan viszonyult ahhoz, hogy életük intim pillanatai ilyen nyíltan megjelennek a képein? Ő maga hogyan éli meg ezt a folyamatot?
Bár Don hivatalosan nem volt alkotótársam, kulcsszerepet játszott a munkafolyamatban. Minden egyes jelenet fizikai és érzelmi kihívást jelentett számomra, ezért az ő közreműködése elengedhetetlen volt – de nem mindig volt egyszerű megoldani. Úgy kellett időzítenem a fotózásokat, hogy ne legyen elfoglalt a pénzügyi vagy családi ügyekkel. Minden egyes jelenetet előre meg kellett terveznem, és pontosan el kellett magyaráznom Donnak a koncepciót. Ha nem értett egyet az elképzeléssel, akkor az adott jelenet nem valósulhatott meg.
A sorozatban sok megrendezett, mégis valósághű pillanatot láthatunk. Hogyan dönti el, hogy egy-egy jelenet hogyan kerüljön megörökítésre?
Tudatosan dokumentáltam minden tevékenységet, amelyet együtt végeztünk, a hétköznapitól a bizarrig. Amikor a való életből meríthető tapasztalatok kifogytak, a képzeletemhez fordultam, hogy új helyzeteket teremtsek. Fontos volt számomra, hogy a kitalált történetekben is legyen valami igazság. A Rollercoaster legfőbb célja az volt, hogy nyers és valóságos legyen.
Milyen üzenetet szeretne közvetíteni a nézőknek a sorozattal kapcsolatban? Mi az, amit remél, hogy a nézők magukkal visznek a kiállításról?
A társadalmi-gazdasági helyzetünk nem játszik szerepet a házasságunk történetében. Az volt a célom, hogy azt mutassam meg, ami kettőnk között zajlik minden egyes jelenetben. Olyan helyzeteket akartam megalkotni, amelyekkel bárki, függetlenül az életkorától vagy gazdasági helyzetétől, azonosulni tud.
Remélem, hogy ez a munka kiemeli a hosszú távú kapcsolatok erejét, miközben megkérdőjelezi azt a mítoszt, hogy az öregedés eljelentéktelenít vagy törékennyé tesz minket. Az igazság az, hogy az idő múlásával bölcsebbé és érzelmileg ellenállóbbá válunk. Legfőképpen azt szeretném, ha ez a munka inspirálná az embereket.
Aimee McCrory: Hullámvasút. Jelenetek egy házasságból
A kiállítás ingyenesen megtekinthető:
2025. április 8. – május 18.
Kurátor: Baki László