Menü

„Művészi képeket csak úgy lehet csinálni, ha az ember nem a »csinálásra« figyel, hanem arra, amit akar” – Lőrinczy György (1935–1981) élete és ritkán látott képei

25 • 04 • 22Tőry Klára

Lőrinczy György teljes hagyatéka, az alkotó özvegyével megkötött szerződés alapján 2024 nyarán a Magyar Fotográfiai Múzeumban került elhelyezésre. A műtárgyegyüttes átvételének célja, hogy a 2026-ban megnyíló Nemzeti Fotóművészeti Múzeum a műveket feldolgozza és bemutassa, illetve az ország legmodernebb műtárgyraktárában, az Országos Múzeumi Restaurálási és Raktározási Központban kerüljenek méltó megőrzésre.

Lőrinczy György a modern magyar fotográfia egyik legizgalmasabb, legeredetibb alakja. Az 1960-as évek hazai fényképezésének megújulásában kiemelkedő szerepet játszó, új-avantgárd fotó meghatározó egyénisége volt, aki képeivel és elméleti írásaival nagy hatást gyakorolt a progresszió irányába tartó nemzedék gondolkodásmódjára. Koncz Csabával és Nagy Zoltánnal 1965-ben az Építők Műszaki Klubjában[1] rendezett kiállítása jelezte, hogy valami új kezdődött el a magyar művészeten belül a fotográfiában is. Az 1960-as években a művészetekben megszűnőben volt a szocreál kizárólagossága, s fokozatosan kezdtek ismertté válni a nyugatról beszivárgó új irányzatok. Beke László szerint: „Koncz Csaba, Lőrinczy György és Nagy Zoltán fellépése új hullám kezdetét jelentette a magyar fotóművészeten belül, … a szakmai állóvíz felkavarását.”[2] „Fellépésük művészeti jelentősége egészen egyszerűen abban áll, hogy új látásmódot vezettek be a magyar fotóművészetbe: az absztrakció illetve a nonfigurativitás határán mozgó makrorealizmust.”[3] írta Beke a kiállítás 30 évvel későbbi újra-bemutatása alkalmából.

0103

Fotó: Lőrinczy György: Budapest, Városliget

0103

Fotó: Lőrinczy György: Dyonisos, 1968

Lőrinczy György 1935. április 22-én született Budapesten értelmiségi családba. Apja gépészmérnök volt. 12 éves koráig családjuk Lőrinciben élt, ahol nagyapjának malma volt. Gondos nevelésben részesült, de a boldog gyerekkornak 10 éves korában édesanyja halála és a második világháború vetett véget. Ekkor kapta meg apja Leicáját és készítette első képeit. A malom államosítása után megélhetési gondjaik lettek. Középiskolai tanulmányait Gödöllőn kezdte, majd Pesten a Fasori Evangélikus Gimnáziumban folytatta, 1953-ban érettségizett. 1954-ben apja is meghalt, Lőrinczy fiatalon teljesen egyedül maradt. Képzőművésznek készült, de osztályidegenként, többszöri próbálkozás után sem a Képzőművészeti Főiskolára, sem a Műegyetemre nem vették fel. Végül az Állatorvosi Főiskolán 1957-ig folytathatta tanulmányait. A súlyos nélkülözésekkel, éhezéssel telt években igen nehéz körülmények között imponáló olvasottságra, tájékozottságra, és átlagon felüli fotótechnikai tudásra tett szert. Matematikát, fizikát, kémiát, irodalmat, filozófiát, esztétikát egyaránt olvasott. Az ’56-os forradalom után az utcán fényképezve letartóztatták, kémkedéssel vádolták. Bár hamar elengedték, de kirakták a Főiskoláról. Mikor tanulmányai félbe szakadtak, talált rá érdeklődésének központi kérdésére: a realitás, a valóság fotográfián keresztül való kifejezésére.

1957 és 1963 között a fényképezés szinte minden területével foglalkozott, s tett szert gyakorlati tudásra. Reklámfotósként a Hungarotexnek, az Ikarusz gyárban, majd az Idegenforgalmi Hivatalnak prospektusokat szerkesztett, színes reklámfotókat készített, komoly jártasságot és elméleti tudást szerzett a színes fényképezésben. Képeivel és írásaival sikerrel szerepelt, 1965-ben az Országos Idegenforgalmi Színesfotó Pályázaton és az Építészeti fényképpályázaton 1. és 2. díjat nyert. Elmélyült tanulmányai és tapasztalatai alapján ismereteit 1963-ban a Fényképművészeti Tájékoztatóban (a Fotóművészet elődje) A színes fényképezés esztétikájának alapjai című esszéjében adta közre, mellyel elnyerte a Magyar Fotóművészek Szövetsége Esztétikai Tanulmány pályázatának 1., Képsor pályázatának 2. díját. Más témákban is publikált ebben az igényes szaklapban: fotókiállításokról, fotóművészet és idegenforgalom kapcsolatáról, jeles fotóművészekről (Yousuf Karsh, Henri Cartier-Bresson, stb.), a képsorok, valamint a portré problémájáról. Mesterek és kapcsolatok az Egyesült Államok fotóművészetében című, az amerikai képzőművészet és fotóművészet kapcsolatát, párhuzamait vizsgáló alapvető tanulmánya 1968-ban a Fotóművészetben jelent meg. Két évig a Vera Fotó nevű kisiparosnál, gyermek- és portréfelvételeket készített, s volt nyomdai fényképész, laboráns, grafikus, a Néphadsereg című lap fotóriportere, lencsecsiszoló. Mindez a megélhetést és a széleskörű szakmai gyakorlatot biztosította.

1963-ig az útkeresés évei folytak, nehezen talált rá saját egyéni útjára „Művészi képeket csak úgy lehet csinálni, ha az ember nem a »csinálásra« figyel, hanem arra, amit akar. A hangulatára, a róla eszébe jutó dolgokra.”[4] – mondta Lőrinczy. „A kezdeti években Gyuri nem látta még tisztán – nem azt, hogy mit akar, hanem – hogy milyen oldalról közelítse meg annak képi kifejezését. … Meg volt győződve, hogy a fotográfiával foglalkozást csak a realitásban gyökerező, valóságból kiinduló érdeklődés igazolja.”[5] – írta felesége, Lőrinczy Kati az eddig egyetlen, a Magyar Fotográfiai Múzeum által 1995-ben kiadott Lőrinczy könyvben.[6] Ebben Lőrinczy Kati írása személyes hangú portré, amely Lőrinczy művészi fejlődésének pontos leírása, Szegő György pedig a fotók filozófiai megközelítését ismerteti. A lány szüleinek tiltakozása ellenére, hat éves együtt-járás után, 1960-ban házasodtak össze. Nemcsak minden viszontagságot, ínséges lakásviszonyokat vele végigcsináló, megértő feleséget, hanem szellemi társat, vitáiban partnert, munkáiban asszisztenst talált benne.

0103

Fotó: Lőrinczy György: Kompozíció I.

0103

Fotó: Lőrinczy György: Kompozíció IV.

0103

Fotó: Lőrinczy György: Kompozíció V., 1960-as évek

0103

Fotó: Lőrinczy György: Kompozíció II., 1960-as évek

Lőrinczy elsőként törekvései elméleti megalapozásával foglalkozott, alkotásait a nagy filozófiai létkérdésekre adott lehetséges válaszokként kezelte. Új kifejezési lehetőségeket, képi asszociációkat keresett, azt kereste, hogy hogyan lehet kilépni a hagyományos megkötöttségekből, mit jelent a művész számára a valóság, s ennek kifejezésére milyen lehetőségekkel rendelkezik a fotográfia. Gera Mihály szerint: „Amikor fényképezett, egyaránt érdekelte a valóság felszíne és feltáratlan mélységei; mindkettő azonos fajsúlyú elméleti és gyakorlati feladatot jelentett számára. Nála ugyanis a fényképezés gyakorlatához az elméleten keresztül vezetett az út.”[7] Korának magyar fotóművészete nemigen hatott rá, nemcsak a szocreál alkotások, hanem a hagyományos utat járó, jó értelemben vett realista irányzat is nagyon távol állt tőle. Leginkább a külföldi fotómagazinokból megismert amerikai fotográfia esztétizálástól mentes egyenességét, realizmusát szerette. Érdeklődési körében főleg a természettudomány – filozófia – művészet egységének megvalósítása állt. Leginkább a természettudományok területéről érkező intellektuális hatások voltak számára meghatározóak. Einstein és Heisenberg fegyelmezett logikája segített neki eligazodni a világ rendje és dolgai között. Ő is természettudományos objektivitással akarta megközelíteni a valóságot, arra törekedett, hogy a művészet ne csak ábrázoljon, hanem gondolkodásra késztessen. Bauer Györgyöt idézve: „vállalása egy szenvedélyes kutatásnak, mely a dolgok legmélyén rejlő összefüggéseket keresi,”[8] 1963-ban írta Lőrinczy: „Sokkal merészebben kell fényképeznem: nem kell félni a formai megoldásoktól és erősebben kell absztrahálni”[9].

Elképzeléseinek gyakorlati realizálásához 1963-ban következett be a döntő fordulat. Régész barátjától, Zolnay Lászlótól két, a Dunában talált, a víz által évtizedek alatt lekoptatott, antropomorf figurákra emlékeztető fadarabot kapott. Ezek a következő években Lőrinczy újszerű, sikeres képeinek kiindulópontjává váltak. Érdeklődése az elemi formák irányába fordult. „A Természet elemi formaképzésének egyik módja ez: az erózió alkotótevékenysége, a felépült, differenciált testből kihámozza az elemit, lekoptatva a funkciót.”[10] – írta. A tárgyak alkalmasak voltak az általa keresett kettősség megvalósítására: a természeti forma fotografikus megjelenítésére, és a tér és időbeliségen alapuló összetett gondolatok, elvont jelentéstartalmak képsorokban való kifejezésére. Ilyen törekvése érvényesült már a Fotószövetség 1964-es negyedévi pályázatán két 2. díjat nyert, a Cool jazz és Genezis című sorozataiban is. Az absztrakció felé haladó képsorok természetéből adódott, hogy nem számíthattak tömeges megértésre, de az igényes fotószaklapban, a Fényképművészeti Tájékoztatóban Bauer György lényegükre ráérezve elemezte, értelmezte a képsorokat. „A Cool jazz című képsorban az elidegenedés, a magányosság és annak feloldása közötti feszültség az … élesen világító csúcsfények és mélyfekete felületek stilizált formáin … keresztül jelenítődik meg. … A sor valamennyi képe külön-külön és együttesen is átértékelődik, magasabb rendű tartalmat nyer.”[11] A négy képből álló Genezisben Lőrinczy tovább fokozta az absztrahálást. A képsor tárgya elvont, alig meghatározható, a születés, a keletkezés vizuális megjelenítését nyújtotta benne. „Meggyőződésem, – írta Bauer – hogy ez a képsor mégsem csak a fények és árnyékok drámai küzdelme, a már-már amorf tárgyak értelmetlen viaskodása, nem embertelen, ez csak úgy tűnik. … Tükrözi a keletkezés drámai izgalmát, … a genezis pillanatában meglévő, de még nem látható célt.”[12] Megállapította, hogy „kissé idegen-szokatlan világba vezetnek Lőrinczy képei,”[13] de bízik benne, hogy „azok fognak győzni, akik nem engedelmeskednek illedelmesen a konvencióknak.”[14] „Szükség van erre”, – folytatta, mert – „a modern ember szemléletében és művészetében is, egyre fontosabb szerepet kap a világ intenzívebb és következetesebb megismerése, az igazságkeresés egyre fokozódó nyugtalansága. Ezzel együtt jár, hogy kiszélesednek a művészi megismerés határai és elmélyül a megismerés foka.”[15]

A Genezis folytatása az Élettelen természet és az Élő természet című képsorok voltak, melyekben Lőrinczy egyértelműen a természeti látványból indult ki, a vízmosta kövekben, fadarabokban kész művészi formákat talált. Dr. Pogány Frigyesnek írt levelében szólt törekvéseiről: „azt a munkát igyekeztem összefoglalni, amelyre a természet tárgyainak közelről való megfigyelése indított: az az öröm, hogy a mikrokozmosz sajátos életében is benne lüktetnek azok a feleletek, melyekért az ember mindig is a természethez szokott fordulni. … Mindenütt az ember nyomát, rációjának színes vadászterületeit kerestem. … Ezért tartottam magam a legszigorúbb naturalizmusig menő tárgyhűséghez. … Végeredményképpen formailag (és tartalmilag is) értelmi és érzelmi meditációra szeretném a nézőt indítani. … Tudom, hogy mindez – talán befejezhetetlen – kísérlet. Egy kis ponton fúrtam mélyre.”[16] Lőrinczy nem öncélúan, szépségeiért fotózta a természeti motívumokat, hanem a természeti formákon keresztül általános érvényű törvényeket akart képileg megjeleníteni. A tárgyak elvesztették konkrét, valóságos vonásaikat, s általánosságokká, fénnyé és árnyékká, határozott és határozatlan formákká absztrahálódtak.

Kozmosz-mikrokozmosz sorozata természettudományos szemléletből táplálkozik, s mikroszkopikus világa valójában inkább természethű, mint absztrakt, … ezzel a fotóköltői módszerrel sikerült a látszat mélyén lévő lényeget megragadnia.”[17] – állapította meg Koczogh Ákos. Lőrinczy a formákon keresztül saját koncepcióját tudta bemutatni. Az anyagi világ addig nem látott, titokzatosnak tűnő formáiról készült különös világú, nyugtalanító képei nem a természetben meglátott részletek, hanem kertjében vagy íróasztalán mesterségesen kialakított valóságrészletek voltak. Ő maga rendezte meg a színteret, ő csinálta a ’valóságot’. „Törekvéseinek végcélja mindig az volt, hogy elméletei képként nézzenek vissza rá. … Ő első lépésként minden kép elkészítésekor egy alapelméletet, alapmagatartást dolgozott ki.”[18] – írta Lőrinczy Kati. A tócsába, homokbuckára helyezett, ősformákat idéző, lekoptatott uszadékfa-darabokat, simára csiszolt kavicsokat, köveket, leveleket közelről, előtétlencsével úgy fényképezte le, nagyította ki, alakította át, hogy egy különleges világ tárult fel, egy belső, dinamikus állapot vetült ki általa. Bár az ismeretlen, érdekes, változatos formavilág elvontnak tűnik, a képek reálisan korrekt és éles ábrázolása érzékelteti, hogy valóságos tárgyakat, anyagokat látunk. Az absztrahálás következtében a néző nem csupán gyönyörködik az anyagszerű felületekben, az izgalmas formákban, hanem a látvány elsősorban elgondolkoztatja, asszociációs tevékenységre készteti az elmét. A makró- és mikrokozmosz képeit látjuk bennük, mint Perneczky Géza írta: „Fölkelti egy ismeretlen, de létező világ értelmezésének sokféle lehetőségét, anélkül, hogy valamire is igazán hasonlítanának. … A természetből nem az egyensúlyt, a lezárt formákat veszi észre, hanem a nyugtalanítóan mozgalmas, nyitott, befejezetlen tartományokat, azt a kozmoszt, ami telve van titkokkal. … csak azért hagyja el megszokott világunkat, hogy kozmikus méretű élmények leképezésére vállalkozzék.”[19]

0103

Fotó: Lőrinczy György: Budapest, a Chemolimpex székháza, 1960-as évek

0103

Fotó: Lőrinczy György: Budapest, Muskátli Presszó

0103

Fotó: Lőrinczy György: Óbudai kísérleti lakótelep, 1960-as évek

0103

Fotó: Lőrinczy György: Dyonisos, 1968

Fokozatosan vele rokon gondolkodású társakra talált, Koncz Csabára és Nagy Zoltánra. A művészettörténészek közül Dávid Katalin, Perneczky Géza, Németh Lajos, és a Fényképművészeti Tájékoztató szerkesztője, Rozgonyi Iván hatott gondolkodásmódjára. Néhány év múlva e kiváló emberek is megértéssel, elismeréssel fogadták az új, avantgárd fotográfia jelentkezését. A Váci utcai Muskátli eszpresszó volt a fiatal fotósok, filmesek, esztéták – a Muskátli-galeri – fő találkozóhelye, ahol nagyokat vitatkoztak művészetről, filozófiáról, az életről, mindenről. Lőrinczy, Koncz Csaba és Nagy Zoltán elhatározták, hogy munkáikkal közösen lépnek a nyilvánosság elé. A makró- és mikrokozmosz egységét hirdető, az apró tárgyakból épített absztrakt kompozíciókat asszociatív képsorokká összefűző Élő természet, Élettelen természet, Kozmosz – mikrokozmosz című Lőrincy-sorozatok szerepeltek a Koncz Csabával és Nagy Zoltánnal rendezett 1965-ös kiállításukon.[20] Sokakat meglepett, hogy a hasonló látásmóddal rendelkező, az alapkérdésekben egyetértő, – a fényképezés leíró jellegű formájával szakító – három nonkonformista alkotó bemutatkozása sikeres volt, nagy visszhangot váltott ki. Nagy Zoltán visszaemlékezése szerint: „Konczcal és Lőrinczyvel az kötött össze, hogy mindhárman valami egyszerűt, őszintét, elementárisat, egy új kiindulópontot kerestünk a fotóban. Az életben pedig a lehető legnagyobb szabadság megvalósítására vágytunk.[21]

Egyértelműen elismerő kritikákat kaptak, bár a Fotó lap –ie (Szegedi Emil) jelzetű kritikájában már ekkor megjelent némi fanyalgás. A fotótörténet-írás nagy öregje, a minden progresszív törekvést évtizedeken át szinte elsőként megértéssel fogadó Hevesy Iván Lőrinczyék munkáit is nyitottan, támogató jóindulattal értékelte: „Szokatlan, új utakat, újszerű problémák megoldását bátran kereső, friss mondanivalókkal gazdag képanyaggal mutatkozott be … három tehetséges fiatal fotós, … művészetük a legkevésbé sem mondható fantáziátlanul tárgyiasnak, hanem sokkal inkább, a legteljesebb fokon művészien szubjektívnek. Vagy talán fotóköltészetnek is. … Újat alkotni, egy tespedő művészetbe friss vért ömleszteni csak fiatalos túlzásokkal lehet. … Fogadjuk el magas igényű művészi programjukat, nem utánozni, nem megismételni akarják a világ jelenségeit, hanem új jelenségekkel gazdagítani, eleven és bátor művészi képzelettel újat alkotni.”[22] Nemes Károly esztéta pozitívan értékelő kritikájában Lőrinczy szimbólumteremtő erejére hívta fel a figyelmet: „Lőrinczy képei nagy asszociációs erejükkel … a szimbolikus általánosításig jutottak, s a szerző ezt az erőt a legátfogóbb tanulságok (az anyagi világ egysége) kapcsán próbálta hasznosítani.”[23]

A megrendelésre készített feladatok területén a Budapesti Történeti Múzeum számára idegenforgalmi, dokumentációs, műemléki és tárgyfotókat, montázsokat készített. A ’60-as évek derekán a Corvina Könyvkiadótól Lőrinczy számára testhezálló feladatokat kapott, városalbumok készítésével bízták meg. Őt elsősorban a városok építészeti funkciója érdekelte. Már előzőleg is számos építészeti képe jelent meg a Budapest folyóiratban és idegenforgalmi kiadványokban, szakmai munkásságának kedvelt, eredményes területe lett az épület- és városfényképezés. Lőrinczy A budai vár albuma messze kiemelkedik az akkor sorozatban gyártott városalbumok sorából[24],  a Sopron[25] 1971-ben, a Szentendre[26] és a Budavári kapuk, falak[27] mellett – szép számmal szerepeltek építészeti témájú képei. Ezekben a munkákban csak ritkán 1974-be jelent meg. Más, Magyarországot, Budapestet bemutató fotóalbumokban is – más szerzők érvényesülhetett egyéni látásmódja, neki is eleget kellett tennie az idegenforgalmi célokat szolgáló könyvek konvencióinak, kötöttségeinek.

1967-ben Mikrokozmosz[28] című önálló kiállításán szereplő Kompozíció sorozat (ismertebb nevén: Ragacsok) továbblépett az absztrakció irányába, pusztán a vizuális formák nyelvét használta. Üveglemezre felvitt cseppfolyós vagy képlékeny anyagok – víz, olaj vagy Technokol Rapid ragasztó – szövevényesen megmerevedett szálait a megfelelő szögben, a nagyítógép fényével átvilágítva vetítette a fényérzékeny papírra. Az apró felületek óriási arányú felnagyításával, kontrasztos laborálásával az objektíven érzékelt anyag megmutatásától a fantázia világa felé mozdult el, s képes volt magával ragadni a néző képzeletét. Mivel nem érzékeljük a méretarányokat, akár mikroszkopikus, akár kozmikus méretű világot láthatunk bele a képekbe, s az amorf formákban az anyag belső szerkezetét véljük felfedezni. Az áttetsző cseppekből összeálló fantasztikus formák, elmélyedésre késztetnek. A Foto lap kritikusa most is a konzervativizmus elvárásait fogalmazta meg: „…az absztrakt művészet … erősen individuális, nehezen fogható fel, vagy egyenesen felfoghatatlan az évezredek óta a látványhoz, a konkrét tárgyhoz, a jelképes formákhoz szoktatott értelem számára. … különösen hatottak azokra a nézőkre, akik nem ismerik a fotónak ezt az elvontabb jelbeszédét, ezt az … igazában nem is ’tárgynélküli’, de módfelett intellektuális töltésű, áttételes, alig követhető konstrukcióit.”[29] Az 1965-ös kiállítást rendező hármas a következő évben felbomlott, amikor Nagy Zoltán engedély nélkül külföldre ment, rá egy évre Koncz Csaba is elhagyta az országot.

0103

Fotó: Lőrinczy György: New York, New York (No 3), 1968
zselatinos ezüst nagyítás, 240x168 mm, a Vintage Galéria jóvoltából

0103

Fotó: Lőrinczy György: New York, New York, 1968
zselatinos ezüst nagyítás, 120x95 mm, a Vintage Galéria jóvoltából

Lőrinczy Debrecenben ismerkedett meg néhány tehetséges fiatal fotóssal, akik szintén ki akartak törni a konvencionális magyar fényképezés köréből. 1967-ben a Műhely ’67 nevű csoport rendezte meg a magyar avantgárd fényképezés történetében meghatározó jelentőségű, emblematikussá vált Műhely ’67[30] című kiállítást, melynek anyagát Lőrinczy, Koncz és a debreceni Horváth István válogatta. Programjukat Lőrinczy fogalmazta meg: „minden művészeti ág fejlődésének eszköze a kísérletezés, … A művész a hagyományos szemléletmód számára szokatlan területek felkutatására indul. … Egy viszonylag fiatal művészetet, a fotográfiát, fokozott kísérletezésre sarkallja, … saját műfaji határainak és … lehetőségeinek a feltérképezése.”[31]  A kiállítás újszerű, esztétikailag merész anyaga nagy vihart kavart, heves vitát váltott ki, sőt, botrányt okozott. A konzervativizmust képviselő, főként a Foto lapban publikáló szerzők – hogy maguk mögött tudhassák a … hivatalosságok támogatását – esztétikai értékelés helyett főként világszemléleti és politikai síkra terelték a vitát. Pedig az ellenállás, amit a ’Műhely 67 képviselt, inkább esztétikai természetű volt, s az a nyilvánosság, amely megismerhette munkáikat, még igen szűk réteg volt. A Foto lap szerkesztőjének Bence Pálnak övön aluli, becsületsértést kimerítő gyanúsítgatására[32] kár szót vesztegetni. Ibos Iván kijelentette: „Olyan kiállítás nyílt meg, amely enyhén szólva nem nagyon egyeztethető össze művészetpolitikai célkitűzéseinkkel. … A tényleges szándék a meghökkentés, a megdöbbentés volt … mindenfajta extrém megnyilatkozás igazolására kiagyalható valamilyen ’elmélet’. … Nem tudok a Műhely ’67 anyagában nagy horderejű világszemléleti koncepciókat felfedezni … én csak ezt találtam bennük: elfordulást az embertől, megcsömörlést, reménytelenséget és reményvesztettséget, a létkérdésektől menekülő szellemiséget, egy tévesen felismert világképet és tévesen értelmezett szabadságot – amely már szabadossággá fajul – az értelem ellenőrző szerepének kikapcsolását mint művészi elvet.”[33] Salamon Iván szintén teljes értetlenségről és rosszindulatról tett tanúbizonyságot: „A feltűnési viszketegség sokfelé keres utat magának … Mert a Műhely 67 képeiből határozottan csak egy irányulás látszik, a nyárspolgár megbotránkoztatása, ami tőkés társadalmi formációban érthető is. De nálunk ez árnyékboxolás … bármennyire újszerűnek lássék is, divat csupán. A non-figuráció is csak az.”[34] Azért idéztük hosszan az elmarasztaló kritikákat, hogy érzékeltessük a korabeli magyar fotószemlélet átlagának színvonalát, melynek meghatározó vonása a saját világától, ízlésétől eltérő jelenségek merev elutasítása, és a kultúrpolitikai elvárásoknak való megfelelésre törekvés volt.

A támadások ellenére 1967-ben Lőrinczy négy képe képviselte Magyarországot a Párizsi Biennálén és a nemzetközi mezőnyben nézhette meg képeit. A következő évben a Fotószövetség felvette Lőrinczyt tagjai sorába. „Ez többek között azzal az előnnyel járt, hogy … beírták a személyazonossági igazolványba, … Állandó munkahely nélkül ugyanis az ember aszociális elemnek számított.”[35] 1968-ban barátai[36] - meghívására New Yorkba ment, amikor az USÁ-ban a korábban nem látott politikai, állampolgári és kulturális tiltakozóhullám vette kezdetét. „Lörinczy fotós eszköztára már elég érettnek bizonyult ahhoz, hogy … generációja életérzését … erős és önálló képekben örökítse meg.” – írta Bán András.[37] Megragadta a kor és a metropolisz nyitottsága, különleges, nyugtalan atmoszférája, az underground happeningek, a hippi- és a diákmozgalom, a pop-art világa, és néhány hét alatt megcsinálta életművének legjelentősebb albumát. A New York – New York a magyar fotókönyvkiadásban az első igazán öntörvényű, nem illusztráló, hanem képekre épülő könyvalkotásként önállóan megálló fotóalbum. A szerző élményektől fűtött szubjektív úti beszámolója, ahol az album szerkezetétől, a képek sorrendjéig minden az élmény közvetítéséről szól. „Ez a könyv nem New Yorkról, a városról vagy New York államról szól. Azokat az embereket fényképeztem, akik között éltem. … Tulajdonképpen kérdeztem, a rendhagyó válaszokat pedig örömmel fogadtam, mert az önismeret keserűségével adták."”[38] – írta a könyv bevezetőjében.

0103

Lőrinczy György: New York, New York.
Magyar Helikon, Budapest, 1972.

0103

Fotó: Lőrinczy György: New York, New York, 1968
zselatinos ezüst nagyítás, 303x213 mm, a Vintage Galéria jóvoltából

0103

Fotó: Lőrinczy György: New York, New York, 1968
zselatinos ezüst nagyítás, 172x242 mm, a Vintage Galéria jóvoltából

Lőrinczy egyáltalán nem kívülálló szemlélődőként, hanem, belülről átélve, egyedülálló, sajátosan egyén módon örökítette meg a várost, a beatköltészet, a pop és rock világát. „A könyv nem elsősoran arról szól, milyennek látta Amerikát a korszak új nemzedéke, … hanem arról, milyennek látta ő ezt a nemzedéket. … elsősorban a lázadók világának mítoszát mutatja, létrehozása forradalmian új tettnek számított Magyarországon.”[39] – írta P. Szabó Ernő. Az avantgárd művészet értékeit annak a ’vasfüggöny’ mögül érkező  embernek a szemszögéből közvetítette, aki addig csak áttételesen, zenei-, film- és olvasmányélményei alapján értesült a hippi- és beatmozgalomról, a pop artról, és arról az Amerikáról, amely ellen a ’68-as nemzedék protestált. Lőrinczy szándékosan nyers képein sajátos, újszerű formai eszközöket – erős kontrasztokat, durva  szemcsézetet, az életlenséggel érzékeltető mozgást, montázst és a szolarizációt – alkalmazott. Vizuális kifejező eszközökkel reflektált pop-artra és a fogyasztói társadalomra, hogy érzékeltesse viszonyulása kettősségét, mely az amerikai kultúra fény- és árnyoldalaihoz fűzte. A szolarizáció nála nem pusztán dekoratív hatású kontúr, hanem az a szerepe,, hogy eltávolítson, elemeljen a dokumentatív hatású látványtól. A New York-i felhőkarcolók közé montírozott kerti törpék és más giccsfigurák groteszk módon fejezik ki véleményét a tökéletes fogyasztói társadalom idilljéről, ízléséről. A korabeli, szigorú magyar cenzúra talán kevésbé figyelt a fotóalbumokra, ’városkönyvekre’, így történhetett, hogy a New York – New York 1972-ben megjelenhetett, és a fiatalok vizuális képet kaphattak a nyugati kultúrának a ’68-as mozgalomhoz, a hippi- és beat-kultúrához köthető ’tiltott gyümölcseiről’. Bár a szokatlan megoldások miatt konzervatív körökben formalizmus vádjával illették[40], az 5200 példányban megjelent, és a Szép magyar könyv pályázaton 1. díjat nyert könyv két hét alatt elfogyott. A fotótörténet 100 legfontosabb képeskönyve közé választott fotóalbum[41] még ma is keresett példány a gyűjtők körében. A könyv anyagából a Magyar Televízió American Poetry címmel mutatott be filmet, és 1984-ben a Váci utcai Fotóművészeti Galériában[42] New York, New York címmel rendeztek kiállítást.

A könyvvel párhuzamosan Lőrinczy drótokat, vékony lemezeket fekete-fehér alapon ritmikus kompozíciókat formázó mintákba hajtogatva valódi absztrakt képeket csinált, melyeknek már nem volt közük a felhasznált anyagokhoz. Lőrinczy Kati szerint „egyre mélyebbre merült a fotón belüli formai önállóság problémájába.”[43] Ezeket a kísérleteket azonban tévútnak érezte. Felesége szerint: „Úgy érezte, hogy a szimplán absztrakt formák a hagyományos kompozíciók öntörvényű, bezáródó körébe vezetik.”[44] Az amerikai Young & Rubicam reklámügynökség igazgatója, Alexander Brody a MAFILM-mel üzleti kapcsolatok építése céljából frankfurti fiókügynökségük számára reklámfilmek készítésére fiatal, tehetséges fotósokat vagy filmeseket keresett. 1973-ban Lőrinczyt fél évre szerződtették, Frankfurtban lakást, fizetést kapott. Hat tévéfilm és öt rövidfilm készítésében hol rendezőként, hol segédrendezőként, hol kameramanként, hol operatőrként vett részt, vagy mindezt maga végezte. A feladat jellegéből adódott, hogy egészen más stílusban fényképezett, mint addig. Míg másokat az e munkákkal járó rendezett élet, anyagi jólét megnyugtat, Lőrinczyt depresszióssá tette. Felesége szerint úgy érezte, hogy egy bizonyos ponton nem léphet túl, nincs mibe kapaszkodnia. „Ő nyitott színtéren akart képességeire bizonyítékot, állandó kételyeire választ kapni. Legfőképpen azt akarta, hogy képes legyen új, más irányból megközelített képeket csinálni.”[45] Ezért a fél év leteltével nem tértek haza, 1973-ban végleg New Yorkba költöztek.

0103

Fotó: Lőrinczy György: New York, New York (No 17), 1968
zselatinos ezüst nagyítás, 180x242 mm, a Vintage Galéria jóvoltából

A  Soho nevű művész-negyedben telepedtek le, s hamar bekapcsolódtak a művészeti életbe. Lőrinczy két évig az avantgárd művészeti magazin, a ’legjobb New York-i underground lap’, az Art Rite fotósa és fotószerkesztője volt. Munkái jelentek meg az Art in America és a Union Seminary Quarterly című lapokban. 1975-ben részt vett a Not Photography/Photography[46] című kiállításon, ahol Andy Warhol, Christo, Oldenburg és mások társaságában két képet állított ki. A körülöttük pezsgő avantgárd művészkör nemigen hatott munkáira, itt is önálló utat kísérletezett ki magának, mely eltért addigi munkáitól. Lőrinczy Kati szerint férje előzőleg „eljutott egy absztraktnak nevezhető esztétikához. Aztán ezt reduktívnak érezve visszatért a napi életet dokumentáló fotómotívumokhoz, amelyeket újra teoretizálva képekké rakott össze, hogy játékteret teremtsen a valóságról … és az image-ról szóló gondolatai számára.[47] A technikai lehetőségek szinte határtalan gazdagságát kutatta, olykor a pop art harsányságát vagy a giccsek rikító vásári színvilágát idézte elő. Egy fotó-felhasználású kollázs-festés sajátos, kézzel színezett technikájú műfaját fejlesztette ki vegyes technikájú nagyméretű képein, melyek egyik központi témája a repülőgép volt. Házilag készített fotóemulziót vitt fel vászonra vagy merített papírra, s az erre készült fotókat akrilfestékkel festette át, mellyel a fotó hitelesség-érzését változtatta meg. A fotós és képzőművészeti eszközöket ötvöző montázstechnika alkalmazásával a fényképezés határait akarta kiszélesíteni, az őt érdeklő problémák megoldási eszközeként használta az átfestést és a kollázst.

Ezeket a technikákat alkalmazta élete utolsó, befejezett ciklusán, az 1975-78-ig készített Repülős képeken, melyeken a kép, a képzelet és a valóság viszonya foglalkoztatta. Kollázs-technikával és leheletfinom szórópisztolyos színezéssel megjelenítve repülőgépekről és giccsfigurákról készített fotóiból egy sajátos motívumvilágot alakított ki. Ezeken játék-repülőgépmodellek és önmaga, vagy más alakok (Kafka, Sztálin, Dosztojevszkij, a tibeti herceg, bali táncosok, páviánok stb.), avagy más témák kivágott fotórészletei mögé háttérként utazásai során a beatnemzedék híres útján, a Route 66-on, Új Mexikóban, a nevadai sivatagban készült képeit vetítette. Az összefényképezett képen relatívvá váltak a méretarányok, soha-nem-volt szituációk, ’fotó-hamisítványok’ jöttek létre a hihetőség szintjén. „Többek között a realitás – és a realitást átszövő, megváltoztató valóságérzet közötti különbségre vonatkozó gondolatait akarta kifejezni.”[48] – írta Lőrinczy Kati. Önmagát a repülőgép-modellel összemontírozó képpár egyik képén alakja óriásnak, a másikon apró figurának tűnik a repülőgép mellett. Eltűnnek a fényképezett és a manipulált felületek közötti különbségek, újrateremti a kép és valóság közti viszonyokat. Szegő Györgyöt idézve: „Ha minden lehetséges, ha minden manipulálható, akkor önnön létünket és sorsunkat irányító cselekedeteink hatása, értéke is kétes – állítja a képpár.”[49]

1979-ben megkapták az amerikai állampolgárságot, így a következő évben hazalátogathattak. Lőrinczy New Yorkban egzisztenciát, művészi körökben elismerést szerzett, visszatért magabiztossága. Pályája felfelé ívelő szakaszában 46 éves korában érte a végzetes betegség, az agytumor. 1981. május 27-én halt meg New Yorkban. Betegsége fél éve alatt sem adta fel a továbblépés gondolatát. Szivárványos képeket csinált úgy, hogy „különböző fénytörő tárgyakon-prizmákon, szűrőkön keresztül bemozdult képeket fotózott színes diára, vagy sztroboszkóppal absztrakt, fázisos hatásokkal kísérletezett.”[50] Másik elképzelése szerint a nézőt egy szűk folyosóba viszi, melynek belső falán gyorsan változó, összezavarodó videó-vetítés veszi körül. Halála előtt egy hónappal repülős képeiből kiállítása nyílt meg New Yorkban[51]. „Életéből csak hat és fél évet töltött New Yorkban, – írta felesége – ez a rövid idő azonban fontossá vált, hiszen gondolkodása ekkor változtatott irányt és a fényképezést egy más koncepció-rendszerbe helyezte. Azonban tagadhatatlan, hogy ezek a munkák nem valósulhattak volna meg otthon szerzett formai és gondolati felkészültsége nélkül.”[52]

Itthon 1994-ben Székesfehérváron a Szent István Király Múzeumban[53], majd a Budapest Art Expo – Vízivárosi Galériában[54] rendeztek emlékkiállítást, melyek középpontjában a repülős képek álltak. Harminc év múlva, 1995-ben a Budapest Galériában újra bemutatták Koncz, Lőrinczy és Nagy legendás, 1965-ös kiállításának anyagát.[55] Ez évben rendezte meg Kecskeméten a Magyar Fotográfiai Múzeum Lőrinczy retrospektív kiállítását,[56] melyhez kapcsolódva jelentette meg a Fotómúzeum az említett Lőrinczy-könyvet. 1966-ban a Magyar Nemzeti Galériában A magyar fotoművészet 125 éve[57] című kiállításon két képe, az 1981-ben a Műcsarnokban megrendezett Tény-Kép. A magyar fotográfia története 1840-1981.[58] című átfogó fotótörténeti kiállításon Lőrinczy Kompozíció című sorozatának hat darabja volt kiállítva. A Vintage Galéria 2003-ban Festett képek[59] címmel a repülős képekből, 2006-ban Szubsztanciák[60] címmel 1965-68 között készült munkáiból rendezett kamara-kiállítást és adott ki köteteket. A Vintage Galéria Modern Hungarian Photography / Modern magyar fotográfia kiadvány-sorozatában rendszeresen (2012, 2013, 2014.) szerepeltek Lőrinczy képei. 2020-ban a Vintage Galéria,[61] majd a következő évben a Mai Manó Ház PaperLab Galériája[62] a magyar fotográfia más-más generációjához tartozó, különböző szemléletükkel eltérő utat bejáró két meghatározó egyéniségének – André Kertésznek és Lőrinczy Györgynek – más és más karakterű, New Yorkban készült, egymást párhuzamba állító képeiből rendezett kiállítást és adott ki kiadványt.[63] Azt szemléltették, hogy szinte ugyanakkor és ugyanott egymástól nagyon eltérő műalkotások születtek. „Kertész a csendben és az összhangban lelte kedvét, míg Lőrinczy a város pillanatnyi robbanékonyságát megragadó képeket értette. Mindkét megközelítés, egymásra találva New York utánozhatatlan valóságával, rendkívüli eredményekhez vezetett.”[64] – írta ennek bevezetőjében Sarah Morthland. Lőrinczy könyve Kertésznek írt dedikációjában emlékezett meg idősebb pályatársa hatásáról: „Azt hiszem, és úgy érzem, hogy Ön tudtán kívül sokat segített nekem ennek a könyvnek az összeállításában.”[65] A fehérvári kiállítás kapcsán írta P. Szabó Ernő: „Generációk életéből maradt ki a Lőrinczy–képekkel való találkozás. … Egyikévé vált azoknak a mitikus alakoknak, akik – ebben teljes a közmegegyezés – kulcsszerepet játszottak a hatvanas, hetvenes évek magyar avantgárd művészetében, akikkel kapcsolatban azonban az idő múlásával egyre inkább bizonytalanná vált, miben is állt az a bizonyos kulcsszerep.” [66]

Joggal feltételezhetjük, hogy ha Lőrinczy itthon tudott volna maradni, nemcsak az avantgárd, az új utakat kereső, progresszív magyar fotográfia nagy ígéretévé, hanem az egész kortárs magyar fényképezés megújulását meghatározó személyiségévé vált volna.

(Tőry Klára, 2025. március)

0103

Fotó: Lőrinczy György/György Lőrinczy (1935–1981)
Wall Street, New York, 1977–1978
Zselatinos ezüst nagyítás, 24,8 × 20,3 cm
Virginia Museum of Fine Arts

0103

Fotó: Lőrinczy György: New York, New York (No 29), 1968
zselatinos ezüst nagyítás, 242x155 mm, a Vintage Galéria jóvoltából

Jegyzetek

[1]    Petőfi Sándor u. 5., ma FUGA Építészeti Központ.

[2]    Beke László: Fotó/művészet. Expozíció katalógus, Hatvany Lajos Múzeum, Hatvan, 1976.

[3]    Koncz Csaba · Lőrinczy György · Nagy Zoltán. Hármas kiállítás 1965-ből (katalógus). Budapest Galéria, 1995.

[4]  Idézi: Lőrinczy Kati: „Kép vagy klapancia?” In: Lőrinczy György (1935-1981). A magyar fotográfia történetéből. 7. (Szöveg Lőrinczy Kati, Szegő György, válogatás Lőrinczy György tanulmányiból), Magyar Fotográfiai Múzeum – Glória  Kiadó, 1995. 11. o.

[5]    Lőrinczy Kati: i. m. 12. o.

[6]    Lőrinczy György (1935-1981). i. m.

[7]    Gera Mihály: Egy kis ponton fúrtam mélyre. (L. Gy. Emlékére). Dokumentum, 1982. 4. 6. o.

[8]    Bauer György: Lőrinczy György munkáiról. Fényképművészeti Tájékoztató, 1965/II-III. 51. o.

[9]    Idézi: Lőrinczy Kati: i. m. 15. o.

[10]   Idézi: Lőrinczy Kati: i. m. 16. o.

[11]   Bauer György: i. m. 53. o.

[12]   Bauer György: i. m. 54. o.

[13]   Bauer György: i. m. 55. o.

[14]   Bauer György: i. m. 60. o.

[15]   Bauer György: i. m. 58. o.

[16]   In: Tillai Ernő: Lőrinczy György fotókiállítása a magyar Építőművészek Szövetsége Székházában Fotóművészet,     1967. 1. 52-53. o. Közli: Gera Mihály: Egy kis ponton fúrtam mélyre. i. m. 7. o.

[17]   Koczogh Ákos: Lőrinczy György fotókiállítása. Magyar Építőművészet, 1967/5. 49. o.

[18]   Lőrinczy Kati: i. m. 18. o.

[19]   Perneczky Géza: A megismerés romantikája. Fényképművészeti Tájékoztató, 1965/II-III. 62. o.

[20]   Koncz Csaba – Lőrinczy György – Nagy Zoltán kiállítása. Építők Műszaki Klubja, Budapest, 1965.

[21]   Idézi: Bacskai Sándor: Intenzív boldogságérzet. Beszélgetés Nagy Zoltánnal, Fotóművészet, 2005/3–4. sz.

[22]   Hevesy Iván: Három fiatal fotós kiállítása – Koncz Csaba, Lőrinczy György, Nagy Zoltán fotói. Magyar Nemzet, 1965.03.11.; Fényképművészeti Tájékoztató, 1965/II-III. 97. o.

[23]   Nemes Károly: A művészeti általánosításról. Fényképművészeti Tájékoztató, 1965/II-III. 109. o.

[24]   Lőrinczy György: A budai vár (bevezető: Granasztói Pál), Budapest, Corvina, 1967. (angol és német nyelven is)

[25]   Lőrinczy György – Járai Rudolf: Sopron (bevezető: Csatkai Endre), Budapest, Corvina, 1971.

[26]   Lőrinczy György: Szentendre (szöveg: Vujicsics Sztoján), Budapest, Corvina, 1973.

[27]   Lőrinczy György nevének említése nélkül – Jankovich Júlia: Budavári kapuk, falak. Budapest, Magvető, 1974.

[28]   Lőrinczy György: Mikrokozmosz. Magyar Építőművészek Szövetségének Székháza, 1967.

[29]   (-ie): (Szegedi Emil): N° 32. Foto, 1967/7.

[30]   Műhely ’67. Kossuth Lajos Tudományegyetem, Debrecen,1967.

[31]   A programból részleteket idéz: Ibos Iván: Akasszátok fel… Foto, 1967/10. 445-46. o.

[32]   Bence Pál: Ellenfény oldalról. Foto, 1967/9. 392. o.

[33]   Ibos Iván: Akasszátok fel… i. m. 444. o.

[34]   Salamon Iván: Egy katalógus margójára. Foto, 1967/10. 449. o. Sándor: i. m.

[34]   Az East Village

[35]   Közli: Bacskai Sándor: i. m.

[36]   Az East Village-ben, a hippivilág központjában lakó Edit DeAk és Peter Gras, akik az avantgárd köröknek, a performansz - és konceptuális művészet meghatározó alakjai voltak.

[37]   Bán András: Az absztrakciókban létrejövő és csak ott otthonos tartalmak. MEK (Magyar Elektronikus Könyvtár).Magyarország a XX. században, III. kötet, VIII.. Művészet és kultúra, Bán András Fotóművészet III. 53-83.o.;  https://mek.oszk.hu/02100/02185/html/ 420 .html

[38]   Lőrinczy György: New York – New York. Magyar Helikon - Európa, 1972.

[39]   P. Szabó Ernő: Kafka, repülőn, valahol. Lőrinczy György képei a Szent István Király Múzeumban. Új Művészet,                    1995/2. 52. o.

[40]   F. L.: Lőrinczy György: New York, New York.  „Egyes fotók kifejező erejét valóban fokozták ezek az eljárások, de néha önmutogató modernkedésnek hatnak” Magyar Hírlap 1973.02.24. 4. o.)

[41]   https://maimanohaz.blog.hu/2016/04/07/lorinczy_gyorgy_new_york_new_york

[42]   Lőrinczy György New York, New York, Budapest, Fotóművészeti Galéria, 1984.

[43]   Lőrinczy Kati: i. m. 22. o.

[44]   Lőrinczy Kati: i. m. 23. o.

[45]   Lőrinczy Kati: i. m. 24. o.

[46]   Not Photography/Photography Fine Arts Building, New York,1975.

[47]   Lőrinczy Kati: i. m. 27. o.

[48]   Lőrinczy Kati: i. m. 27. o.

[49]   Szegő György: A téridő-energia képei. Lőrinczy György imázsa. In: Lőrinczy György (1935-1981). 58. o.

[50]   Lőrinczy Kati: i. m. 7. o.

[51]   Wooster Studio, New York, 1981.

[52]   Lőrinczy Kati: i. m. 31. o.

[53]   Lőrinczy György 1935-1981 (szöveg Beke László, Lőrinczy Kati) Székesfehérvár, a Szent István Király Múzeum, 1994.09.24.-10.30.

[54]   Lőrinczy György 1935-1981 (szöveg Beke László, Lőrinczy Kati) Budapest, Art Expo–Vízivárosi Galéria, 1994.11.11.28.

[55]  Koncz Csaba, Lo͏̈rinczy György, Nagy Zoltán : Hármas kiállitás 1965-ből. Budapest Galéria, 1995.10.03.-10.29.

[56]    Lőrinczy György retrospektív kiállítása. Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét, 1995.

[57]   A magyar fotoművészet 125 éve (rendezte: Magyar Fotoművészek Szövetsége). Magyar Nemzeti Galéria,

  1. november - december

[58]   Tény-Kép. A magyar fotográfia története 1840-1981. Műcsarnok, 1981.12.19.–1982.01.31.

[59]   Lőrinczy György (19354-81) Festett képek/Painted Images. 1977-78. Vintage Galéria, 2003.10.21.-11.21.

[60]   Lőrinczy György Szubsztanciák/Substances 1965-68. Vintage Galéria, 2006.10.17.-11.10.

[61]   NewYork  André Kertész / Lőrinczy György Vintage Galéria, 2020. 03.07. – 2020.04.30.

[62]   André Kertész / Lőrinczy György: New York. Mai Manó Ház, PaperLab, Budapest, 2021.08.04.- 09.12.

[63]   New York – André Kertész / Lőrinczy György Magyar Fotográfiai Múzeum, 2021.

[64] Sarah Morthland: André Kertészről, Lőrinczy Györgyről és New Yorkról  In: New York André Kertész /Lőrinczy       György. Magyar Fotográfiai Múzeum, 2021.

[65]   Idézi: https://punkt.hu/2021/09/01/nagyon-is-jol-emlekszem-new-york-i-beszelgetesunkre-a-magyar-fotografiai-     muzeum-uj-kiadvanya-andre-kerteszrol-es-lorinczy-gyorgyrol/

[66]   P. Szabó Ernő: i. m. 52. o.

Jegyzetek

Válogatott irodalom

Könyvei:

A budai vár (Bevezető: Granasztói Pál). Budapest, Corvina (angol és német nyelven is). 1967.
Szentendre. (Szöveg: Voit Pál) Budapest, Corvina, 1968.
Ostromverte várak (Balla Demeterrel, Gink Károllyal, Schopper Tiborral], (Szöveg: Gerő László), Budapest, Corvina,1969
Sopron (Képek Járai Rudolffal, bevezető: Csatkai Endre). Budapest, Corvina, 1971.
New York – New York. Budapest, Magyar Helikon – Európa. 1972.
Szentendre (Szöveg: Vujicsics Sztoján). Budapest, Corvina, (szerbül is). 1973.
Lőirinczy nevének említése nélkül – Jankovich Júlia: Budavári kapuk, falak Budapest, Magvető, 1974.

Cikkei:

Fotóművészet és idegenforgalom. Fényképművészeti Tájékoztató, 1962/5–6.
Yousuf Karsh. Fényképművészeti Tájékoztató, 1963/3–4.
Határkérdések egy kiállításon. Fényképművészeti Tájékoztató, 1963/5–6.
A színes fényképezés esztétikájának alapjai. Fényképművészeti Tájékoztató, 1963/5-6.
Képsorok. Fényképművészeti Tájékoztató, 1964/1-2.
Portré. Fényképművészeti Tájékoztató, 1964/3-4
Válasz el nem hangzott kérdésekre – Henri Cartier-Bresson kiállítása. Fényképművészeti Tájékoztató, 1964/5–6.
Mesterek és kapcsolatok az Egyesült Államok fotóművészetében. I-II. Fotóművészet, 1968/3., 1968/4.
Lőrinczy Györy: New York-i impressziók, 1968. Szemelvények Lőrinczy György fotográfiai
útinaplójából. Fotóművészet, 1969/1. 16-17. oldalak közötti képes oldalakon

Könyv, cikkek Lőrinczyről:

Lőrinczy György (1935-1981). A magyar fotográfia történetéből 7. (Szöveg Lőrinczy Kati, Szegő György, válogatás Lőrinczy György tanulmányiból), Budapest, Magyar Fotográfiai Múzeum – Glória Kiadó, 1995.
[–]. Fényképművészeti Tájékoztató, 1964/1–2.
Hevesy Iván: Három fiatal fotós kiállítása. Magyar Nemzet, 1965.03.11., Fényképművészeti Tájékoztató, 1965/II-III..
Bauer György: Lőrinczy György munkáiról. Fényképművészeti Tájékoztató, 1965/ II-III.
Perneczky Géza: A megismerés romantikája. Fényképművészeti Tájékoztató, 1965/II-III.
Tillai Ernő: Építészeti fotópályázat. Fényképművészeti Tájékoztató, 1965/4–5
Bernáth László: Tojás a boronán – Koncz Csaba, Lőrinczy György és Nagy Zoltán kiállítása. Fotó, 1965/5.
Nemes Károly: A művészeti általánosításról. Koncz Csaba, Lőrinczy György és Nagy Zoltán fotókiállítása kapcsán. Fényképművészeti Tájékoztató, 1965/5-6.
Tillai Ernő: Lőrinczy György fotókiállítása a Magyar Építőművészek Szövetsége Székházában. Fotóművészet, 1967/1.
Ibos Iván: Fotóművészetünk polarizálódása. Fotóművészet, 1967/3
Koczogh Ákos: Lőrinczy György fotókiállítása. Magyar Építőművészet, 1967/5.
Ibos Iván: Akasszátok fel… Fotó, 1967/10.
Gera Mihály: Egy kis ponton fúrtam mélyre. (L. Gy. Emlékére). Dokumentum, 1982/4.
P. Szabó Ernő: Kafka repülőn, valahol. Lőrinczy György képei a Szent István Király Múzeumban. Új Művészet, 1995/2.
Szegő György: A téridő-energia képei. Lőrinczy György imázsa. In: Lőrinczy György (1935- 1981) i. m. 1995.
Bán András: Az absztrakciókban létrejövő és csak ott otthonos tartalmak. In: Magyarország a XX. században, III. kötet, VIII.. Művészet és kultúra, Bán András Fotóművészet III. Babits Kiadó, Szekszárd, 1996-2000. https://mek.oszk.hu/02100/02185/html/ 420 .html
Bacskai Sándor: Intenzív boldogságérzet. Beszélgetés Nagy Zoltánnal, Fotóművészet, 2005/3–4. sz.
Kincses Károly: Hungarian Out (4+1 rész). Még egy kicsit a Muskátlis disszidensekről.
Fotóművészet, 2012/2.
https://maimanohaz.blog.hu/2016/04/07/lorinczy_gyorgy_new_york_new_york
Rátkai Zsófia: New York André Kertész / Lőrinczy György Vintage Galéria – Mai Manó Ház Paperlab Galéria, 2021. 09. https://punkt.hu/2021/09/01/ a-magyar-fotografiai-muzeum-uj-kiadvanya-andre-kerteszrol-es-lorinczy-gyorgyrol/
Morthland, Sarah: André Kertészről, Lőrinczy Györgyről és New Yorkról. In: New York – André Kertész / Lőrinczy György. Magyar Fotográfiai Múzeum – Vintage Galéria, Budapest, 2021. https://vintage.hu/wp-content/uploads/2022/06/New-York_ AK_LGY.pdf