Menü

Vajon a fénykép meg tudja őrizni hiteles tanúként betöltött szerepét a mesterséges intelligencia korában?

25 • 05 • 04Kéri Gáspár

Az író, oktató és kritikus Fred Ritchin hiánypótló értekezést írt a fotográfia jelenlegi helyzetéről és jövőbeli kilátásairól a mesterséges intelligencia által kiváltott forradalom időszakában. Az amerikai szerző The Synthetic Eye – Photography Transformed in the Age of AI című kötete nem pusztán az AI bizonytalan etikájának kritikai vizsgálatára vállalkozik, de a fotográfia jövőjét temető hangokkal is szembemegy. Ritchin kötete felbecsülhetetlen értékű útmutató az új világban való eligazodáshoz.

0103

The Synthetic Eye: Photography Transformed in the Age of AI
Thames and Hudson, 2025
ISBN:9780500297391

Kétség sem férhet hozzá, hogy a mesterséges intelligencia úgy rúgta rá az ajtót korunk társadalmában a képkészítés bevett gyakorlataira, mint a reneszánsz idején a fotografikus képalkotást a festészetbe emelő camera obscura, vagy maga a fotográfia megszületése a 19. század derekán. Mindhárom médium esetében találunk egy közös pontot: a széles körben kezdetben tapasztalható totális elutasítást, de minimum a heveny ellenérzések sorozatát az inkriminált eszközök létezésével szemben. Persze igazságtalanok lennénk, ha az AI segítségével életre hívott generatív képek esetében nem vennénk figyelembe azokat a fundamentális veszélyeket, amelyek a megtévesztésnek a látás kultúrtörténetében eddig soha nem tapasztalható mértékére figyelmeztetnek. Ugyanakkor észre kell vennünk, hogy az AI etikus felhasználás esetén ugyanúgy egy eszköz, mint annak idején a camera obscura, vagy a fotográfia úttörői kezében a sópapír, a nedves kollódiumos lemez, hovatovább a Lumière fivérek autokróm eljárása volt. A Photoshop megjelenéséről, idővel evidenciaként történő elfogadásáról és használatáról nem is beszélve. A felelősség persze minden eddiginél nagyobb a felhasználók kezében, amióta a képkészítés gyakorlata eddig soha nem tapasztalt mértékben demokratizálódott a társadalom körében.

A jelenleg az International Center of Photography dékánjaként is tevékenykedő Fred Ritchin gazdagon illusztrált, a londoni Thames & Hudson kiadónál megjelent kötete éppen a sorok között történő eligazodást kívánja elősegíteni. Nem pusztán a múltbeli, hasonlóképpen forradalmi változásokat előidéző, a vizuális látást befolyásoló technikai vívmányokat, valamint a hozzájuk szorosan kapcsolódó jelenségeket veszi számba, hanem a fotográfia jövőjével is behatóan foglalkozik az AI által egyre határozottabban befolyásolt korban. A könyv sok más mellett megvizsgálja a fényképezés erősségeit; például mit adott az egyén és a társadalom számára a fotográfia létezése az elmúlt lassan két évszázadban. Hogyan hatottak eddig a fotográfiára a digitális kor különféle tényezői, hiszen ne feledjük: már az ezredforduló is hatalmas változásokat hozott a médium eddigi történetében, amit ugyancsak egyformán élt meg félelmetes és pozitív fejleményként a társadalom, benne a szakma.

0103

“An iconic photograph from the year 1945.” This is a synthetic image, not a photograph, generated by DALL·E in response to the text prompt (above) by Fred Ritchin, March 2023.

0103

“A Pictorialist photograph of two Martians.” This is a synthetic image, not a photograph, generated by DALL·E in response to the text prompt (above) by Fred Ritchin, March 2023.

0103

“Photograph of Abraham Lincoln taking a selfie.” This is a synthetic image, not a photograph, generated by DALL·E in response to the text prompt (above) by Fred Ritchin, February 2023.

0103

“The first photograph ever made.” This is a synthetic image, not a photograph, generated by DreamStudio in response to the text prompt (above) by Fred Ritchin, August 2023.

0103

“A photograph of the greatest mothers in the world.” This is a synthetic image, not a photograph, generated by DALL·E in response to the text prompt (above) by Fred Ritchin, October 2022.

0103

“The most beautiful woman in the world.” This is a synthetic image, not a photograph, generated by DALL-E in response to the text prompt (above) by Fred Ritchin, September 2022.

„A kötet figyelemreméltó betekintés a fényképezés előtt álló változásokba. Mélyreható kutatással, történelmi és kortárs példákkal, valamint a mesterséges intelligencia képeinek példáival Ritchin útmutatót nyújt a képek új világához.” (Digital Camera World)

0103

“A photograph of a street scene in Harlem,” in the style of a 20th- century jazz musician. This is a synthetic image, not a photograph, generated by DALL·E in collaboration with Fred Ritchin, December 2022.

0103

“The first photograph ever made.” This is a synthetic image, not a photograph, generated by DreamStudio in response to the text prompt (above) by Fred Ritchin, August 2023.

0103

“A photograph of the Salem witches on trial in 1692.” This is a synthetic image, not a photograph, generated by DreamStudio in response to the text prompt (above) by Fred Ritchin, August 2023.

0103

“A photograph of the perfect family.” This is a synthetic image, not a photograph, generated by DreamStudio in response to the text prompt (above) by Fred Ritchin, August 2023.

0103

“A photograph of an unhappy bot.” This is a synthetic image, not a photograph, generated by DreamStudio in response to the text prompt (above) by Fred Ritchin, August 2023.

0103

“A photograph of a street scene in Berlin in 1815.” This is a synthetic image, not a photograph, generated by DreamStudio in response to the text prompt (above) by Fred Ritchin, July 2023.

Egy évvel a fotográfia hivatalos megszületése után, 1840-ben a festő Paul Delaroche így kiáltott fel: mostantól kezdve a festészet halott! Ebben végül hatalmasat tévedett, hiszen az akkor már több ezer éves médium kalandvágyóbbá tette a festőket, amely elvezetett sok más mellett az impresszionizmus, a kubizmus, a minimalizmus vagy éppen az absztrakt expresszionizmus megszületéséhez. Mindeközben a festészet, köszöni szépen, az új évezredben, azaz napjainkban is egzisztál. Ritchin kötete a fotográfia jelenlegi helyzete kapcsán ugyancsak új stratégiák és további innovációk szükségességét vizionálja, melyekkel a fotográfia is lehet legalább annyira expanzív és forradalmi, mint annak idején a festészet halálának kikiáltásakor maguk a festők voltak. Például azzal, hogy a fénykép megőrzi, vagy kiterjeszti hiteles tanúként betöltött szerepét a társadalomban. Mindamellett nagy kérdés az is, hogy átalakulhat-e a fénykép – ahogy annak idején a festészettel is történt – korábban elképzelhetetlen formákká. A Synthetic Eye kötet erről a minden bizonnyal forradalmi időszakról szól, annak minden pozitívumával és lehetséges buktatóival együtt.

Jegyzetek

Fred Ritchin: The Synthetic Eye. Photography Transformed in the Age of AI
Thames and Hudson, 2025
ISBN:9780500297391

A könyv megrendelhető a Mai Manó Könyvesboltban.