„A portré nem hasonmás” – Richard Avedon In the American West című sorozata 40 év után újra reflektorfényben
25 • 05 • 22Horváth Viktória
2025 tavaszán a párizsi Fondation Henri Cartier-Bresson és a texasi Amon Carter Museum of American Art is különleges kiállítással ünnepli Richard Avedon legendás fotósorozata, az In the American West (Az amerikai Nyugaton) megjelenésének 40. évfordulóját. Az 1985-ben megjelent kötet az amerikai Nyugat egyszerre drámai és lírai portréit tartalmazza, amelyeket Avedon hat éven át készített az Egyesült Államok 17 államának 189 városában és falujában.
Avedon, a 20. századi portréfotózás egyik legnagyobb hatású alkotója, 1979 és 1984 között járta be az Egyesült Államok nyugati vidékeit, miután a texasi Amon Carter Museum of American Art akkori igazgatója, Mitchell A. Wilder felkérte, hogy készítsen egy átfogó portrésorozatot az ott élő emberekről. Az öt évig tartó projekt során több mint 1000 személyt fényképezett le – bányászokat, cowboyokat, vándormunkásokat, olajipari munkásokat, artistákat és más, kemény munkát végző embereket.
„A portré nem hasonmás. Amint egy érzelem vagy tény fényképpé alakul, már nem tény, hanem vélemény... Minden fénykép pontos. Egyik sem az igazság.” (Richard Avedon)
– írta Avedon, aki a klasszikus, romantikus amerikai Nyugat-ábrázolás helyett egy nyers, mélyen emberi képet mutatott a régióról. Modelljeit fehér háttér elé állította – gyakran árnyékos kültéri helyszíneken –, így kizárva minden kontextust, ami elterelhette volna a figyelmet a testtartásukról, tekintetükről, arckifejezésükről. A nagyformátumú 8×10 inches kamerával készült portrék kompozíciója egyszerre kimért és drámai: a tekintet őszintesége és a beállítás mesteri visszafogottsága egészen különleges feszültséget teremt.
Párizsban április 30-tól a Fondation Henri Cartier-Bresson ad otthont a tárlatnak, amely Európában elsőként mutatja be az eredeti sorozat teljes anyagát, kiegészítve a projekt során készült polaroid próbafelvételekkel, jegyzetekkel és levelezésekkel. A tárlat egyik legmegrendítőbb darabja Richard Garber portréja. Garber, egy munkanélküli vándor, Provo városában mesélt Avedonnak arról, hogyan akart véget vetni életének. Az őszinte és drámai portré tökéletesen tükrözi Avedon empátiáját és képességét arra, hogy a mindennapi emberekről készült képein keresztül az amerikai Nyugat rejtett történeteit tárja fel.
A Cartier-Bresson Alapítvány kurátora, Clément Chéroux szerint:
„Avedon képein keresztül láthatjuk, hogy a portréfotózás nem csupán a külsőségekről szól, hanem az emberi lélek legmélyebb rétegeiről is. Ez a kiállítás egy örök emlékeztető arra, hogy a vadnyugat igazi arcát nem a legendák hősei, hanem a hétköznapi emberek jelentik.”
A tárlat másik különlegessége a hutterita közösségek bemutatása. Ezek a konzervatív vallási közösségek Montana és Kanada területén élnek szigorú szabályok szerint. Avedon betekintést kapott zárt világukba, ahol a munka, a család és a vallás képezik az élet alapját. A hutteriták portréi szöges ellentétben állnak a nyugati világ sztereotipikus, idealizált ábrázolásával, amelyet a filmekben és az irodalomban megszokhattunk.
Érdekesség, hogy a texasi Amon Carter Museum of American Art május 18-tól az évforduló alkalmából szintén bemutat 40 ikonikus portrét a sorozatból, mely kiállítást itt a Punkton egy külön cikkben ajánljuk majd. A tárlaton látható portrékat kulisszák mögötti archív anyagokkal egészítették ki, hogy még mélyebb betekintést nyújtsanak a projekt megvalósításába. A kiállításon olyan ritkán látott fotók is megtekinthetők, amelyeket Laura Wilson művész készített, aki végigkísérte Avedont a projekt során. Emellett a látogatók találkozhatnak az 1985-ös kiállítás installációjáról és megnyitójáról készült fotókkal és emléktárgyakkal, amelyek bemutatják a sorozat történeti jelentőségét és annak fogadtatását.
Richard Avedon – In the American West
Fondation Henri Cartier-Bresson
2025. április 30. – október 12.
Avedon A méhész című fotójának története és a kulisszák mögött készült portré ezen a linken tekinthető meg.