Menü

Világhírű fotográfusok álltak ki az igazságért – Még mindig tart a botrány az ikonikus kép körül

25 • 06 • 06Szabó Liliom

A Napalm girl botrányának koránt sincs vége. Oldalunk már többször is beszámolt a vietnámi háború fordulópontjaként is értelmezhető The Terror of War című képet övező hitelességi vitáról, amelyet a Sundance Filmfesztiválon bemutatott The Stringer című dokumentumfilm robbantott ki. Nick Ut korábbi szerkesztősége, az Associated Press (továbbiakban AP) egy majd száz oldalas vizsgálatot tett közzé a témát illetően, a World Press Photo pedig megkérdőjelezhető döntésre szánta el magát.

A szervezet, amely 1973-ban az Év fotója címet adományozta a képnek, nemrégiben bejelentette, hogy „felfüggesztette” az AP korábbi fotóriporterének, Nick Ut-nak tulajdonított felvételt. Egy általuk kiadott közlemény szerint a „vizuális és technikai” bizonyítékok „afelé hajlanak”, hogy egy vietnámi szabadúszó fotográfus, Nguyen Thanh Nghe készítette a képet. Ut azóta többször is visszautasította azokat az állításokat, miszerint nem ő a fénykép készítője.  A The Stringer alkotói pedig többszöri kérés ellenére sem tették közzé bizonyítékaikat.

Május elején Ut korábbi szerkesztősége, az AP 96 oldalas jelentést tett közzé. A vizsgálat – amely szemtanúk kihallgatásán, kamerák vizsgálatán, a helyszín 3D-s modelljén és fennmaradt fotónegatívokon alapult – „nem talált olyan egyértelmű bizonyítékot”, amely indokolná a tulajdonjog  megváltoztatását. Bár az ügynökség elismerte, hogy az idő múlása és a kulcsfontosságú bizonyítékok hiánya miatt „lehetetlen teljes mértékben bizonyítani”, hogy Ut készítette-e a fotót.

A World Press Photo ügyvezető igazgatója, Joumana El Zein Khoury az AP legfrissebb jelentését követően a szervezet honlapján azt írta, hogy „a kétségek túl markánsak ahhoz, hogy a meglévő attribúciót fenntartsuk. Ugyanakkor, mivel nincsenek olyan meggyőző bizonyítékok, amelyek egyértelműen egy másik fotográfusra mutatnak, így mi sem tudjuk újra kijelölni a kép jogtulajdonosát. A felfüggesztés érvényben marad, amíg további bizonyítékok nem erősítik meg egyértelműen a szerző eredetiségét, vagy nem cáfolják azt.”

Nick Ut ügyvédje, Jim Hornstein által kiadott nyilatkozatban „sajnálatosnak és szakmaiatlannak” nevezte a World Press Photo döntését. A CNN e-mailben kereste fel a Pulitzer-díjak szervezőit, akik közölték, hogy ők „nem terveznek lépéseket tenni” Ut 1973-ban kapott elismerésével kapcsolatosan. Véleményük szerint az AP széles körű felülvizsgálata nem mutatott elegendő bizonyítékot az elismerés megvonásához.

0103

Fotó: Phan Thi Kim Phucot (balra) 1973-ban meglátogatja Nick Ut, az AP fotográfusa. (forrás: medium.com)

A VII Foundation által készített The Stringer dokumentumfilm korábban csak a Sundance Filmfesztiválon volt látható. Azonban június 15-én a washingtoni DC/DOX fesztiválon vetítik újra, először a szélesebb szakmai és közönség nyilvánosság előtt. A film „egy ötvenéves narratívát borít fel, és évtizedes titkokat tár fel az igazság keresése közben” – fogalmaz a VII Foundation. Közben egyre többen emelik fel szavukat a film és a döntés ellen is.

Mindeközben Nick Ut egyfajta szolidaritásképpen meghívást kapott Jean-François Leroy egykori fotóriportertől a több mint 35 éves nemzetközi fotóriporteri fesztiválra, a Visa pour l’Image-ra. Leroy messze nem az egyetlen prominens személy a fotográfia világában, aki védelmébe vette Utot. A World Press Photo verseny három korábbi zsűritagja május 22-én nyílt levelet tett közzé, amelyben kifejezték mérhetetlen elégedetlenségüket a World Press Photo döntésével kapcsolatban. A levélben kérik, hogy amennyiben a szervezet nem vonja vissza döntését, távolítsák el nevüket a szervezet honlapjáról és archívumaiból, a fotográfusokat pedig arra bátorítják, hogy a jövőben többé ne vegyenek részt a World Press Photo versenyein.

Az eredetileg három szaktekintély – James Colton, Dave Burnett és Maria Mann – által írt nyílt levelet mostanra több mint 400 fotográfus, köztük Steve McCurry, Pete Souza és Don McCullin is aláírta. A levél szerint „ha kétségek alapján hozunk döntést bizonyíték helyett, az az újságírói etika súlyos megsértését jelenti.” Az aláírók nem állítják egyértelműen, hogy csakis Nick Ut lehetett a fotográfus, de hangsúlyozzák: „ha kétség van, hagyjuk úgy, amíg mást nem bizonyítanak – ne függesszük fel, amíg be nem bizonyosodik.” Az aláírók szerint az intézmény eljárása veszélyes precedenst teremthet.