A „mindenki fotográfus” jelenség – Elmosódik-e a határ amatőr és profi között?
25 • 08 • 19Kéri Gáspár
A fotográfia történetében régóta jelen van az amatőrök és a profik között húzódó választóvonal pozíciójának kérdése. Az ezredforduló idején berobbant digitális váltás gyökeresen átalakította ezt a viszonyrendszert. A képkészítés gyakorlata és a képek megosztása demokratizálódott, a fotográfus szerepe pedig átrendeződött. Ugyanakkor ez a változás nemcsak a technológiáról, hanem a társadalmi reprezentáció, a vizuális autoritás és a kulturális kánon újraértelmezéséről is szól. Nem véletlen, hogy a mindenki által termelt képek korában időről időre újra kell gondolni, mit is jelent a fotográfusi hivatás és hol húzódik a határ amatőrök és profik között.
A 21. század digitális kultúrájában a fényképezés nem pusztán tömegjelenség, hanem mindenki számára elérhető nyelv is. Mobiltelefonjaink kamerái, az automatikus korrekciók, a filterek és az algoritmusok egy olyan vizuális világot teremtettek, ahol szinte bárki készíthet esztétikus képet – vagy legalábbis olyat, ami az avatatlan szem számára a profizmus érzetét keltheti. E sorok írójának ugyanakkor örök vesszőparipája, hogy több milliós szettel is lehet valaki amatőr, ahogy mobiltelefonnal is lehet korszakos képkockákat csinálni. De mit jelent mindez a fotográfia státuszára nézve? Elmosódott-e mára a határ amatőrök és profik között, vagy inkább arról van szó, hogy újra kell gondolnunk a hagyományos értelemben vett kategóriákat? Jelen esszé az amatőr és hivatásos fotográfia közti különbségek átalakulását vizsgálja a kortárs vizuális kultúra kontextusában. Szó lesz a professzionalitás kritériumairól, az algoritmusok hatásáról, a rontás esztétikájának autonóm alkotói szerepéről, valamint arról is, hogy mit jelent ma „valódi” fotográfusnak lenni.
Manapság a fotográfia gyakorlatilag mindenre hatással van: arra, ahogy látunk, ahogy emlékezünk, vagy ahogy érzékelünk és döntéseket hozunk, hovatovább, ahogy kommunikálunk.[1] A digitális korszakban ez a mechanizmus jelentősen radikalizálódott, hiszen ma már hatványozottan igaz, hogy nemcsak hivatásos fotográfusok és a klasszikus értelemben vett autodidakta fotóamatőrök készítenek képeket, hanem mindenki – és állandó jelleggel. Susan Sontag már a hetvenes években megállapította,[2] hogy fényképezni annyit tesz, mint birtokba venni valamit. Ugyanakkor mostanra ez a bírvágy és birtoklás nemcsak esztétikai kérdés, hanem kollektív civilizációs aktus is. A professzionális fotográfus identitását a múltban sok más mellett az különböztette meg az amatőrtől, hogy voltak speciális eszközei, amelyekhez sajátos technikai tudás társult, volt kialakult látásmódja és természetesen voltak megrendelői, ami ideális esetben tisztes megélhetést biztosított számára. Manapság, amikor egy középkategóriás okostelefon is képes nagy felbontású, megfelelően exponált képeket készíteni, a technikai különbségek közötti határok gyakran elmosódnak. Éppen ezért az igazi különbséget ma nem is feltétlenül a technikai paraméterekben, inkább a képhasználat módjában, kontextusában és a reflekív gondolkodásmódban fedezhetjük fel. Ezért a kortárs fotográfiát inkább a jelentések instabilitása és a szerepek elmosódása jellemzi.[3] Egy fotográfus ugyanis ma egyszerre lehet dokumentarista, autonóm alkotó, aktivista és tartalomgyártó. Ezért nem is feltétlenül az jelenti a dilemmát, hogy képes-e „jó” képet készíteni, sokkal inkább az, hogy milyen módon értelmezi saját képalkotói pozícióját.
Mindeközben az online közösségi média nemcsak új képformákat hozott létre, hanem a képalkotás szándékát is átalakította azzal, hogy a megszámlálhatatlan mennyiségben termelt képek ma már sokkal inkább kommunikációs aktusok.[4] Az Instagramon, a TikTokon vagy a Facebookon megosztott fotók leginkább a jelen reprezentációi, olyan vizuális kommunikációs eszközök, amelyek gyors gesztust, azonnali visszajelzést várnak. Ezzel párhuzamosan nemritkán az algoritmusok szabályozzák azt is, hogy mi számít esztétikusnak – bármennyire relatív is ez a fogalom. A közösségi média platformjai tehát esztétikai normákat konstruálnak, amelyek az egyéni látásmód rovására uniformizálják a képeket. Fred Ritchin író, oktató és kritikus szerint ez az automatizált képalkotás a fotográfia válságát is jelzi azzal, hogy a képek tömege nem informál, sokkal inkább eltompít.[5] Ezért ma már nemcsak az számít, hogy ki készíti a képeket, hanem az is, hogy ki (vagy mi) szabja meg, hogyan nézzenek ki azok a bizonyos felvételek. Paul Virilio filozófus pedig már a kilencvenes években arra figyelmeztetett, hogy a képek túltermelése nemcsak a látás képességét, hanem a jelentésképzést is veszélyezteti. Szerinte a vizualitás felgyorsulása egyfajta „látási balesethez” vezet, ahol már nem vagyunk képesek megkülönböztetni a valóságot a vizuális utánzatoktól.[6]
Napjainkban a professzionális fotográfus státusza inkább gondolkodásmód és hozzáállás kérdése, mintsem eszközöké vagy megbízásoké. A hivatásos fotográfia egyre inkább a tartalom mélységében, a képek kontextusának tudatos megteremtésében ragadható meg.
Itt azt is mindenképp érdemes megjegyezni, hogy az amatőr és professzionális kategóriák történetileg változó jelentéssel bírnak, és a 20–21. század fordulóján különösen átjárhatóvá váltak, amire egy izgalmas hazai tanulmánykötet is felhívja a figyelmet.[7] A technológia demokratizálódása nem csökkentette a professzionalitás értékét, inkább újradefiniálta. Walter Benjamin már a múlt században megfogalmazta, hogy a tömegesen sokszorosítható kép elveszíti az auráját.[8] Ez a gondolat különösen aktuális ma, amikor a képek nemcsak sokszorosíthatók, de azonnal törölhetők és fel is cserélhetők. Ugyanakkor Benjamin szerint ez az auravesztés felszabadító is lehet, hiszen a művészet kikerül az elitista kontextusból és demokratizálódik.
A fotográfia történetében mindig jelen volt az amatőr és a profi fotográfusok közötti határvonal vitájának kérdése, minden feszültségével. A digitális korszak ezt a viszonyt gyökeresen átalakította azzal, hogy a képkészítés és a megosztás demokratizálódott, a fotográfia szerepe pedig átrendeződött. Ez a változás nemcsak a technológiáról, hanem a társadalmi reprezentáció, a vizuális autoritás és a kulturális kánon újraértelmezéséről is szól. A fotográfia demokratizálódásának egyik legkorábbi és legmeghatározóbb mozzanata a Kodak cég 1888-as szlogenje volt: „Ön megnyomja a gombot, a többi a mi dolgunk.”[9] Az első boxgépek pedig lehetővé tették, hogy a képalkotás kiszabaduljon a laboratóriumok és stúdiók technikai szaktudást igénylő világából, és a hétköznapi emberek számára is elérhetővé váljon.[10]
Ez nemcsak a privát emlékezet új vizuális formáit alapozta meg, hanem megteremtette az amatőr fotográfus archetípusát is, miközben a magasművészetet olykor jótékonyan befolyásoló új képi nyelv is született. Ebben a kontextusban különösen izgalmas Jacques Henri Lartigue alkotói pályája, aki gyermekként kezdett el fotózni, és egész életében dilettánsnak tartotta magát. Mindazonáltal képei a 20. század egyik legérzékenyebb és leglíraibb fotográfiai univerzumát hozták létre. Lartigue fotográfiái – amelyek témái gyakran a család, a mozgás, a technikai fejlődés vagy a szabadságérzet köré szerveződnek – nem pusztán az amatőr látásmód felszabadult frissességét mutatják meg, de munkássága idővel a fotóművészeti kánon szerves részévé is vált, mintegy felülírva az amatőrség és professzionalizmus közti határokat. Tegyük persze rögtön hozzá: a ritka kivételek egyikéről beszélünk.
A professzionális fotográfia egyik kortárs stratégiája a technikai tökéletesség szándékos elutasítása azzal, hogy szemantikailag az amatőrizmus vizuális jelenségeivel operál. Ez különösen szembetűnő az autonóm fotográfiában vagy a képzőművészeti fotóhasználatban, ahol a rontás esztétikája a kontrollvesztés, a személyesség és a sérülékenység képi és gondolati kifejezőeszközévé válik. Nan Goldin életének intim pillanatait dokumentáló képei gyakran életlenek, dekomponáltak, túlexponáltak vagy bemozdultak – éppen ettől válnak hitelessé. Richard Billingham Ray’s a Laugh című sorozata a családon belüli leépülés vizuális krónikája, amely szintén az esztétikai elvárások tudatos megtagadásával dolgozik, ráadásul képein a családi album fogalma groteszk, de őszinte újraértelmezést kap.
A dokumentarista Martin Parr képei főként a brit alsóközéposztály sajátos világát tárják fel a mai napig, többnyie ironizáló, cinikus gesztusokkal. Parr munkássága a valóság és a giccs közti feszültséget is tematizálja, miközben tudatosan reprezentál valamiféle rossz ízlést. Juergen Teller a divatfotó steril perfekcionizmusát bontja le nyers, vakus, gyakran provokatív képeivel. Képeinek intimitása és keresetlen direktsége nem egyszerűen esztétikai, hanem politikai gesztus is azzal, hogy szembeszáll a bevett szépségkánonokkal. Idesorolható még Wolfgang Tillmans is, aki képein a mindennapi élet tárgyait és pillanatait emeli művészete fókuszába, miközben tudatosan kerüli a technikai bravúrokat. A „szándékos esetlegesség” nála a kortárs érzékenység és bizonytalanság egyfajta metaforájaként is értelmezhető. Fontos ugyanakkor leszögezni, hogy a kiragadott példákként felsorolt alkotói stratégiák nem egyszerűen újraértelmezik a „jó fotó” fogalmát, de azt is demonstrálják, hogy a professzionalitás nem a hibák elkerülését, hanem produktív felhasználását is jelenthetik.
A digitális fordulat valójában nem szüntette meg a professzionális fotográfiát, hanem új keretek közé helyezte a médiumot. A profi fotográfus ezért nemcsak technikai tudásával, hanem konceptuális gyakorlatával, társadalmi érzékenységével, etikai hozzáállásával és reflexióképességével különbözteti meg magát az amatőröktől. A „valódi” fotográfus igazából nem az, aki ún. tökéletes képeket készít, hanem az, aki tudja hogy, mit miért és hogyan fényképez. A határok a profik és az amatőrök között tehát ugyanúgy fennállnak ma is, kérdés, hogy képesek vagyunk-e értelmezni és újragondolni ezeket a szerepeket egy olyan világban, amelyben a fotografikus képalkotás egyszerre kommunikációs aktus, dokumentatív gesztus, művészet és önkifejezés.
[1] Marvin Heiferman: Photography Changes Everything. Aperture, 2012.
[2] Susan Sontag: A fényképezésről. Európa, Budapest, 2007.
[3] Robin Kelsey – Blake Stimson (szerk.): The Meaning of Photography. Clark Art Institute, 2008.
[4] Nathan Jurgenson: The Social Photo: On Photography and Social Media. Verso, 2019.
[5] Fred Ritchin: After Photography. W. W. Norton & Company, 2008.
[6] Paul Virilio: The Vision Machine. Indiana University Press, 1994.
[7] Profi vagy amatőr? Tanulmányok, közelítések. Magyar Fotóművészek Szövetsége, 2002.
[8] Walter Benjamin: A műalkotás a technikai sokszorosíthatóság korában; http://aura.c3.hu/walter_benjamin.html (utolsó letöltés: 2025. július 11.).
[9] „You press the button, we do the rest.”
[10] A fényképezőgép legyen olyan kényelmes, mint a ceruza – 135 éve született az első Kodak kamera; https://punkt.hu/2023/09/04/a-fenykepezogep-legyen-olyan-kenyelmes-mint-a-ceruza-135-eve-szuletett-az-elso-kodak-kamera/ (utolsó letöltés: 2025. július 11.).