DOCUMERICA – Az FSA örökösei már nem a szegénységet, hanem a szennyezést figyelték
25 • 08 • 24Baki László
A 20. század közepén az FSA-fotográfusok szegénységről és társadalmi válságokról készült képei örökre beíródtak az amerikai fotótörténetbe. Néhány évtizeddel később a DOCUMERICA projekt hasonló céllal, de új fókuszponttal indult el: ezúttal nem embereket, hanem környezeti károkat kellett dokumentálni.
Az 1970-es évek elején az Egyesült Államok társadalmát és politikáját egyre erősebben átszőtte a környezeti válság tudatosulása. A városi szmog, a vízszennyezés, az ipari területek elhanyagoltsága, a természetes élőhelyek pusztulása nemcsak a lakosság egészségét, de az ország jövőjét is fenyegette. Ebben a kritikus időszakban hozta létre az USA Környezetvédelmi Ügynöksége (Environmental Protection Agency – EPA) a DOCUMERICA nevű fotódokumentációs projektet, amely mára a 20. századi vizuális örökség egyik meghatározó gyűjteményévé vált.
A DOCUMERICA 1972 és 1977 között működött, és célja az volt, hogy vizuálisan feltérképezze az ország környezeti és társadalmi állapotát. A projekt keretében több mint 100 fotográfust bíztak meg, köztük Danny Lyont vagy John H. White-ot, hogy dokumentálják az Egyesült Államok különféle környezeti problémáit és az ezekre adott közösségi válaszokat. Az öt év alatt több mint 80 000 fotó készült, melyek nagy része fekete-fehér, de több ezer színes felvétel is fennmaradt.
A DOCUMERICA-t gyakran emlegetik az 1930-as években futó, FSA (Farm Security Administration) fotóprogram örököseként. Az FSA célja a gazdasági világválság hatásainak bemutatása volt az amerikai vidéken, és ikonikus képei – például Dorothea Lange vagy Walker Evans felvételei – örökre beíródtak az amerikai kollektív emlékezetbe. Ugyanígy, a DOCUMERICA célja is az volt, hogy társadalmi tudatosságot teremtsen, ezúttal a környezet pusztulásának dokumentálásával.
Mindkét projekt a dokumentarista fotográfia legjobb hagyományait követte: a fényképek nem csupán illusztrációk, hanem társadalmi és politikai eszközök is voltak. A DOCUMERICA ugyanúgy törekedett arra, hogy művészileg magas színvonalú, mégis erőteljes üzenettel bíró képeket hozzon létre, mint korábban az FSA. Míg az FSA a vidéki szegénységet, addig a DOCUMERICA a környezeti hanyatlást és az urbanizáció következményeit helyezte reflektorfénybe az emberi történeteken keresztül.
0103
Fotó: Danny Lyon: Autópálya pillér Houstonban, Texasban. Ez egy 21 fekete-fehér fényképből álló sorozat része. A képek a 19. századból megmaradt környezetet dokumentálják az építészet, a kereskedelem és az életmód szempontjából. A képek összehasonlítják a kortárs várost is, bemutatva, hogy az egyedi dolgokat felváltotta a hétköznapi, és rámutatva a jelenlegi városi problémákra. A képek egy régiót és annak lakóinak és építészetének egyediségét mutatják be Kelet-Texasban, amely még mindig a Dél része. Danny Lyon. 1973. április.
A DOCUMERICA nemcsak a nyilvánvaló környezeti problémákat rögzítette – például a newarki iparvidék mérgező hulladékát, a pittsburghi szmogot vagy a texasi partvidék olajszennyezését –, hanem az emberi reakciókat és életmódokat is bemutatta. Felvételek készültek közösségi kertészkedésről, újrahasznosítási kezdeményezésekről, vidéki családok életéről, de például az arizonai őslakos közösségek vízellátási gondjairól is. A fényképek egy része már az 1970-es években is megjelent kiállításokon és publikációkban, de a gyűjtemény egészében csak jóval később, a digitális archiválás után vált széles körben hozzáférhetővé. Ma a Nemzeti Levéltár (National Archives) digitális platformján keresztül érhető el.
0103
Fotó: Erik Calonius: Mary Workman egy üveg ihatatlan vizet tart a kezében, amely saját kútjából származik Jefferson megyében, Ohio államban. Kártérítési pert indított a Hanna Coal Company ellen, mivel kénytelen több kilométerről hordani a vizet. Bár a szénbányászati vállalat birtokolja a környező földeket és sok utat lezártak, Mary nem hajlandó eladni otthonát.
0103
Fotó: Jack Corn: Wayne Gipson bányász, 39 éves, kislányával, a 3 éves Tabithával. Épp most érkezett haza munkájából, ahol futószalag-kezelőként dolgozik egy szakszervezet nélküli bányában. Hazaérve azonnal lezuhanyozik, átöltözik, majd két fiával az állatok körüli teendőket végzi. Gipson Palmerben, Tennessee államban született és nevelkedett, ma azonban családjával a Chattanooga melletti Gruetli közelében él. Egy időre északra költözött dolgozni és ott házasodott meg, de végül visszatért, mert feleségével úgy gondolják, ez jobb hely az életre., 1974. december
0103
Fotó: Danny Lyon: Két fiatal Chicago északi részén, egy szegény fehér déli bevándorlók lakta negyedben. A belváros ma teljes ellentéte a benzinkutakból, autópályákból, bevásárlóközpontokból és sorházakból álló, átlagos Amerikának. Lakói feketék, latinok és szegény fehérek. Az amerikai építészet legszebb darabjai éppen a város „legrosszabb” negyedeiben maradtak fenn, csak mert eddig nem bontották le őket., 1974. augusztus
A DOCUMERICA gyűjtemény képei ezen a linken tekinthetők meg.