Magyar siker az idei LensCulture Critics’ Choice Awards pályázatán
25 • 08 • 27Szabó Liliom
The LensCulture Critics’ Choice Awards nem hasonlítható össze más fotográfiai díjjal. Ezen a versenyen a kor és a tapasztalat nem hátráltató tényező, hanem esély egy újfajta tapasztalási lehetőség bemutatására. Nincsenek témák, kikötések vagy szigorú előírások. Ami egyedül számít: a kamera, az alkotó és a kettejüket körülvevő történetek. A már megszokott színes palettán, 120 ország fotográfusai közül, a korábbi Hemző-díjas Zoltai András a Flood Me, I’ll Be Here Majuli című projektjével egyenesen a top tíz közé jutott.
A LensCulture idén 19, a világ különböző pontjairól érkező szakmai zsűri segítségével választott ki fejenként három alkotást, amelyek bekerültek a Critics’ Choice elismert válogatásába. A zsűriben Virágvölgyi István (Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ) is helyet kapott. A három általa kiválasztott mű között volt Zoltai András már említett sorozata, amely a klímaváltozás mélyen húzódó társadalmi igazságtalanságait térképezte fel az indiai Majuli szigetén élő lakosok szemszögéből. Nemcsak a hazai zsűri látta meg a potenciált ebben a közösségre fókuszáló, lélekkel teli történetben, hanem Cassidy Paul, az Aperture képviseletében is, aki a sorozat kliséktől való mentességét, az emberek és az őket körülvevő víz szent kapcsolatának különleges megörökítését dicsérte. A sorozat képeit korábban már itt a Punkt oldalain is publikáltuk.
Josh Aronson Florida Boys (Floridai srácok) című projektjében queer személyként építi újra a törékeny maszkulinitás által tönkretett fiatalkorát. A férfiszerepkörök filmszerű dekonstrukciójával teret nyernek az érzelmek, a játékosság és a gyengédség; ezáltal az őszintébb kapcsolódás tükröződik a fotóalanyok arcán. Jamie Spence az európai Vogue-tól kiemeli az alkotó okos megoldásait, amelyekkel kiutat találhatnak a mai férfiak identitásuk folytonos megkérdőjelezéséből.
Az Egyesült Királyságból származó autista művész, Alice Poyzer Other Joys (Más örömök) című munkájával került be a tíz legjobbnak számító projekt közé. Fekete-fehér, a vaku használatától sem mentes önarcképei segítettek az alkotónak megbékélni személyiségével, mentális betegségével. „Poyzer tudatosan használja a fényképezést, felszabadító eszközzé formálva a másságtól való félelmet, miközben kalandos és lenyűgöző utazásra vezet minket az elméjén és szenvedélyein keresztül. Ezzel megtöri a stigmát, neurodiverzitását pedig erőforrássá alakítja” – nyilatkozta Maysa Moroni, az Internazionale munkatársa.
Az Egyesült Államokból származó Aiko Wakao Austin What We Inherit (Az örökségünk) című sorozata különleges esztétikájával megköveteli az ember figyelmét. A japán felmenőkkel büszkélkedő alkotó nagyszülei hagyatékaiból, kimonókból és albumokból készített fotómontázsokat, így építve hidat a jelen és a múlt generációi között. „Az alkotó az archív emlékeket kortárs fotográfiai gyakorlatokkal rétegezte, így egyszerre gyászolja a családi örökségek halványulását, és igyekszik megőrizni őket az idő múlásától” – mondta el Gwen Lee, a Szingapúri Nemzetközi Fotófesztivál munkatársa, hogy hogyan került be Aiko Wakao Austin munkája a legjobbak közé.
A LensCulture Critics’ Choice Awards idei 41 döntősének képei ezen a linken tekinthetők meg.