Menü

Egy több mint százéves indiánportrén különös részletet fedeztek fel a restaurátorok

25 • 10 • 06Szabó Benedek

A Gerhard nővérek 1904-ben portrét készítettek a híres apacs harcosról, Geronimóról. A portrét a mai napig az egyik legrejtélyesebb fényképként tartják számon, nemrég azonban az amerikai Kongresszusi Könyvtár egyik restaurátora különös részletre figyelt fel: az indián harcos bal szemében visszatükröződik az egyik fotográfus. A St. Louis-i Louisiana Purchase Exposition, vagyis a 20. század egyik első világkiállítása idején készült felvétel már akkor is fontos alkotás volt, de csak napjainkban fedezték fel az eddig rejtve maradt részletet.

A kép készítői, Emme (1872–1946) és Mayme Gerhard (1876–1955) az elsők között alapítottak stúdiót St. Louisban, abban az időszakban, amikor a nőknek alig volt lehetőségük hivatásos fényképészként dolgozni. A nővérek a sikeres portréfotográfus, Fitz W. Guerin mellett tanulták a mesterséget, majd önállósodtak, épp a város fejlődésének egyik legdinamikusabb időszakában. A képet nagyban árnyalja Emme Gerhard kijelentése, aki egy újságírónak 1917-ben úgy fogalmazott, hogy nőként legalább olyan jól, sőt még egy kicsit jobban is kell dolgozniuk, ha el akarják érni, hogy elismerjék őket.

A művésznők tehetségét és kitartását dicséri, hogy vállalkozásuk sikeres lett, számos megrendelést kaptak, az 1904-es világkiállítás pedig bőséges munkát adott nekik. A chicagói Field Natural History Museum számára készítettek portrékat az őslakos és más, különböző etnikumú résztvevőkről. A sokszínű látogatók mellett Geronimót is ekkor örökítették meg, máig ez az egyik legismertebb fényképük. Ezen a felvételen a nővérek fotográfiai stílusa is jól megfigyelhető, amelyet a korban elérhető analóg technikán kívül az határoz meg, hogy természetes hatásra törekedtek. Ez a vizuális nyelvezet igazán különlegesnek számított, mivel szembement az akkoriban már elterjedt retusálási gyakorlattal. Képeik így az esztétizálás helyett a hiteles ábrázolásra törekedtek, emiatt történelmi dokumentumként is érdekesek.

A kép nem sokkal később gyűjteménybe is került, és már ekkor nagy visszhangot keltett, ám csak 104 évvel később figyeltek fel a képen megbúvó apró, de annál jelentősebb részletre: a nővérek egyike látható a harcos szemében. Ez a véletlen nyit ma ablakot a rendkívüli tehetséggel megáldott fotográfusnőkre, akik alakját jelenlegi ismereteink szerint semmilyen más fénykép nem őrzi.

0103

Fotó: Geronimo portréja, Gerhard nővérek, Kongresszusi Könyvtár

0103

Fotó: Geronimo bal szemének közeli képe a Gerhard nővérek által 1904-ben St. Louisban, Missouri államban készített portrén. | Gerhard nővérek, Kongresszusi Könyvtár

Ebben közrejátszik az is, hogy sajnálatos módon a nővérek életművének egy része még életükben megsemmisült. Egy 1905 februárjában bekövetkezett műteremtűzben a becslések szerint több mint 300 üvegnegatív semmisült meg. A veszteségük akkoriban 10.000 dollárra rúgott, ami mai értéken körülbelül 370.000 dollár. A nővérek munkásságának jelentős része azonban fennmaradt, ennek is köszönhető, hogy örökségük sem merült feledésbe, és a modern kori művészettörténet is számon tarthatja a munkásságukat.