„Nem hiszem, hogy a világ valaha is olyan jó lesz, mint akkor nekünk volt” – Gary Krueger utcai képei a Joseph Bellows Gallery online tárlatán
25 • 10 • 18Szabó Liliom
Antropológiai szempontból meglehet, az utcán a hétköznapi emberekről készített felvételek a legérdekesebbek. Gondoljunk csak Eugène Atget munkásságára: az urbánus életről készített fényképei nem a múltat ábrázolják, hanem egy korban minket megelőző jelent. Gary Krueger (re)Discoveries című, a Joseph Bellows Gallery online tárlatán hasonlónak lehetünk szemtanúi. A művész archívumából válogatott vintage-fotók egy olykor nyugtalan, gyakorta bizarr világot ábrázolnak.
Miután 1963-ban befejezte a középiskolát, Gary Krueger nyugat felé indult Clevelandből, hogy grafikai tervezést és fényképezést tanuljon a Los Angeles-i Chouinard Art Institute falai között. Ekkoriban, Walt és Roy Disney irányításával, több intézmény egyesült, létrehozva a California Institute of the Artsot. Idekerülve a művész szíve eleinte a grafika felé húzott. Így emlékezett vissza egy 2021-es interjúban: „Én voltam annak a négy embernek az egyike az 1960-as években, aki nem drogozott, de művészeti iskolába járt. Inkább laza megfigyelője voltam annak, ami körülöttem zajlott. Mindig is volt fényképezőgépem, egy Brownie Starflash, de sosem vettem igazán komolyan. Amikor azonban bekerültem a Chouinard-ba, készítettem egy nagyítást a sötétkamrában, és azt mondtam: »A fenébe, ez egy nagy varázslat!« Teljesen letaglózott.”
Így hozta az élet, hogy tanulmányai elvégzése után Kruegert a Disney „Imagineering” részlege, a WED alkalmazta, ahol az élményparkot és az eseményeit fényképezte. Végül otthagyta az „álomgyárat”, hogy sikeres reklámfotós karriert építsen. Mégis az utcán készült képei adnak leginkább betekintést Gary Krueger alkotói világába. Képei az emberi tekintet magasságához komponáltak, horizontális helyzetükből adódóan őszinték, humorosak, ezáltal sallangtól mentesek. Valóban, mintha varázslatban lenne részünk, hiszen egyszerre egyensúlyoznak a feszes kompozíciók és a pillanatképek adta dinamikusság között. Mintha a másodperc tört része alatt hozna meg ezernyi aprólékos döntést.
Az online térben megvalósuló kiállításon látható felvételek többsége Kaliforniában, Los Angelesben készült az 1970-es években. Évekkel ezelőtt az akkor 75 éves fotográfus így emlékezett vissza azokra az időkre:
„Nem hiszem, hogy a világ valaha is olyan jó lesz, mint akkor nekünk volt. Tényleg azt gondolom, hogy az aranykorban éltünk. Egészen más világ volt.”
Gary Krueger munkái megtalálhatók többek között a Minneapolis Institute of Art, a Museum of Fine Arts Houston, a Center for Creative Photography (Tucson, Arizona), a Los Angeles County Museum of Art és a Santa Barbara Museum of Art gyűjteményeiben. Legutóbb a The Guardian, a Creative Review, a Huck és a The Eye of Photography közölt anyagokat róla.
Gary Krueger. (re)discoveries
Joseph Bellows Gallery
A kiállítás képei ezen a linken tekinthetők meg.