Menü

A háborúk emléke, a jelen és a jövő morális dilemmái: Don McCullin retrospektív kiállítása New Yorkban

25 • 10 • 24Kéri Gáspár

Hosszú évtizedek tapasztalata és morális kérdései sűrűsödnek Don McCullin A Desecrated Serenity című retrospektív kiállításában, amelyet a Hauser & Wirth New York-i galériája rendezett a brit fotográfus 90. születésnapja alkalmából. Az életműnek, amely egyszerre mutatja meg a 20. század második felének véres frontvonalait és a csendes tájak megnyugvást kínáló vigaszát, most először volt ilyen átfogó bemutatója a tengerentúlon.

Az 1935. október 9-én Londonban született McCullin neve gyakorlatilag összeforrt a háborús fotográfiával. A Sunday Times megbízásából tizenhét éven át utazott a világ konfliktuszónáiba; eljutott Görögországba, Vietnámba, Biafrába, Bangladesbe és Bejrútba, de az észak-ír konfliktus, a The Troubles is szerepel azon a képzeletbeli térképen, amely a fotográfus kameráján keresztül mutatja meg számunkra a 20. század második fele apokaliptikus helyszíneit a világban. Képeinek közvetlensége, kendőzetlenül őszinte hangvétele azóta is meghatározza a fotóriporteri látásmódot. A november 8-ig látogatható tárlat több mint ötven fényképet vonultat fel: klasszikus háborús felvételeket, brit társadalmi portrékat, a világban tett utazások során készült képeket, valamint a későbbi alkotói évek tájképeit és csendéleteit.

0103

Fotó: Don McCullin: Catholic youths escaping from CS gas, Londonderry, Northern Ireland, 1971
© Don McCullin. Courtesy the artist and Hauser & Wirth

0103

Fotó: Don McCullin: India, The Great Elephant Festival, The River Gandak, 1993
© Don McCullin. Courtesy the artist and Hauser & Wirth

0103

Fotó: Don McCullin: Bali, Taking Gifts to the Sea Gods, 1982
© Don McCullin. Courtesy the artist and Hauser & Wirth

A kiállítási anyagot az teszi méginkább átélhetővé, hogy archív dokumentumok és személyes tárgyak is kontextusba helyezik a fotókat. Köztük látható az a Nikon F fényképezőgép is, amely egy gyalogsági lövedéket felfogva mentette meg tulajdonosa életét. A tárgyi jelenlét tehát arra is rámutat, hogy McCullin munkája sosem pusztán esztétikai, hanem a túlélés és a morális felelősség kérdéseként is értelmezhető. A fotográfusok körében ma is legendásnak számító Nikon F típus szerepelt egyébként Michelangelo Antonioni 1966-os Nagyításában is, a főszerepet alakító David Hemmings egy ilyen géppel fotografál (bár a történet középpontjába kerülő felvételeket valójában McCullin készítette a forgatás számára a londoni Maryon Parkban).

0103

Installation view, ‘Don McCullin. A Desecrated Serenity’ at Hauser & Wirth New York, 18th Street 3 September – 8 November 2025 © Don McCullin Courtesy the artist and Hauser & Wirth Photo: Sarah Muehlbauer

A kiállítás dramaturgiailag meghatározó pontján az a Shell-shocked US Marine, The Battle of Hué, 1968 című felvétel látható, amelynek történetét egy korábbi írásunkban már bemutattuk. A fotón egy fiatal amerikai tengerészgyalogos tekintete idézi fel a vietnámi háború pszichés pusztításait. A szem totális üressége, valamint a ledermedt arc a háborús traumát nem külső, inkább egyfajta belső konfliktusként mutatja meg. McCullin emblematikus képe mára a háborús fotográfia egyik legtöbbet idézett pillanataként foglalta el helyét a kánonban. A mostani kiállítás válogatásában ennek a megállított pillanatnak a súlya újra érzékelhető, különösen azáltal, hogy a brit iparvárosok munkanélkülijeinek portréi vagy az észak-ír konfliktus képei mellett állították ki, ezzel is hangsúlyozva a szenvedés univerzális voltát.

A brit hétköznapok nehézségeit és nyomorát bemutató felvételek – például a The Guvnors in their Sunday Suits, Finsbury Park (1958) – éppúgy a pusztulás és a méltóság kettősségét hordozzák, mint olykor a frontvonalakon készült képek. McCullin világában egyébként is mindig ott rejlik az a paradoxon, amely a szépséget a brutalitásban, a rendet a rombolás közepette kívánja megfogni, hiszen számára a fotográfia soha nem semleges médium, sokkal inkább etikai állásfoglalás volt.

McCullin a nyolcvanas évektől visszavonult a frontvonalakról, és figyelme a tájábrázolás felé fordult. Az angliai Somerset – ahová gyermekként a londoni bombázások elől menekítették és ahol ma is él – képein zord, de fenséges tájként mutatja meg magát. A kontrasztos és drámai fekete-fehér tónusvilágok olykor a korábbi háborús fotók atmoszféráját idézik, csak most a természet hordoz valamiféle történelmi súlyt. Ezek a tájképek ugyanis az idill mellett legalább annyira a magány és az emlékezés terei is. Hasonló mögöttes tartalmakat és érzéseket hordoznak McCullin flamand mesterek ihlette csendéletei és antik szobrokról készült felvételei is, melyek a mulandóság és a kollektív emlékezet tárgyi emlékeit egyformán vizsgálják.

0103

Fotó: Don McCullin: Shell shocked US Marine, 1968
© Don McCullin. Courtesy the artist and Hauser & Wirth

0103

Fotó: Don McCullin: Homeless man, east London, 1971
© Don McCullin. Courtesy the artist and Hauser & Wirth

0103

Fotó: Don McCullin: The Guvnors in their Sunday Suits, Finsbury Park, London, 1958
© Don McCullin. Courtesy the artist and Hauser & Wirth

0103

Fotó: Don McCullin: Upton Noble, flooding meadow, Somerset, 1992
© Don McCullin. Courtesy the artist and Hauser & Wirth

0103

Fotó: Don McCullin: Still life in my garden shed, 1989
© Don McCullin. Courtesy the artist and Hauser & Wirth

Az A Desecrated Serenity kiállításcím, azaz a megszentségtelenített nyugalom paradoxona jól jellemzi McCullin egész pályáját. Akár a vietnámi frontvonalakról, akár az angol iparvidékekről, vagy a melankolikus szigetországi dombvidékekről készít képeket, valójában mindig egy örökérvényű kérdést tesz fel: hogyan lehet a pusztulás közepette megőrizni a szépséget? Don McCullin nemcsak háborús fotográfusként, hanem a múlt és a közelmúlt egyik legfontosabb tanújaként foglalta el helyét a fotográfiai kánonban. A kilencvenedik születésnapjára rendezett New York-i kiállítás egyszerre tekinthető tiszteletadásnak és figyelmeztetésnek, hiszen képein a múltbeli tragédiák mellett a jelen és jövő morális dilemmái egyaránt tükröződnek.

Jegyzetek

Don McCullin A Desecrated Serenity
Hauser & Wirth – New York
2025. szeptember 3. – november 8.

A kiállítás képei ezen a linken megtekinthetők.