Menü

Ez volt a Christie’s októberi fotóaukciójának három legértékesebb tétele

25 • 10 • 25Szabó Benedek

Egy rendkívüli fényképgyűjtemény darabjai kerültek kalapács alá nemrég a Christie’s aukciósházban. Az eladásra kínált művek között szerepeltek ritkán hozzáférhető felvételek Ansel Adamstől, Helmut Newtontól, Richard Avedontól és Diane Arbustól, illetve André Kertésztől. A nagy érdeklődésre számot tartó aukción igen nagy volt az érdeklődés a kortárs művekre is, de a legtöbb licit az esetek többségében a 20. századi, mára klasszikussá vált művészek alkotásaira érkezett. Az online árverés október 10-én zárult. Sok tételre több mint kétszáz licit érkezett, a legdrágább tétel – egy 1958-as eredeti Ansel Adams-kép – 330 200 dolláros áron kelt el.

A Christie’s nagyszabású őszi aukciója a fotográfia történetének igen jelentős alkotásait vonultatta fel. A kínálatban szerepeltek egyebek mellett Edward Weston, Tina Modotti és Moholy-Nagy László vintage nagyításai, valamint a háború utáni korszak mesterei, köztük Richard Avedon, Peter Beard, Robert Mapplethorpe, Irving Penn és Gordon Parks művei. A kortárs fotográfiát Nan Goldin, Richard Misrach, Hiroshi Sugimoto és Wolfgang Tillmans képviselték.

A kiemelt tételek között volt Ansel Adams több munkája is, például az Aspens, Northern New Mexico (1958) című, nagy méretű nyomat, amelynek értékét 300 000–500 000 dollárra becsülték. A leütési ára végül 330 200 dollár lett, ezzel pedig ez lett az árverés legdrágábban elkelt tétele. A művész más munkái is jól szerepeltek, az ugyanebből a sorozatból való másik 1958-as alkotása jóval a becsérték fölött, 40 640 dollárért kelt el. Az aukción nagy figyelmet kapott az a tizenöt Helmut Newton-kép is, amelyeket egyben kínáltak eladásra: a gyűjteményre több mint száz licit érkezett, a győztes vevő 120 650 dollárt adott a tételekért.

Az aukción a becsült ár felett kelt el Henri Cartier-Bresson Ile de la Cité, Paris, France, 1951 című nyomata: a 8000–12 000 dolláros árszinthez képest 35 560 dolláros áron cserélt gazdát. A vártnál magasabb áron ütötték le Tina Modotti Glasses, 1924 (Poharak) című munkáját, amely 82 550 dollárért kerülhetett új tulajdonoshoz. Szintén igen magas áron kelt el Richard Awedon Francis Baconről 1979-ben készült felvétele, amely 82 550 dollárt ért egy vásárlónak, de Marilyn Monroe-ról készült portréját is 50 800 dollárért ütötték le.

Az árverésen Moholy-Nagy László 1923-as fotogramja is szerepelt. A mű igen magas becsült áron, 100 000 és 150 000 dollár között került a katalógusba, amivel a harmadik legértékesebbnek megállapított munka volt, és olyan alkotók nyomatait is megelőzte, mint Richard Avedon vagy Helmut Newton. Ennek ellenére végül nem kelt el. Szintén vevő nélkül maradt André Kertész Satiric Dancer, Paris, 1926 (Szatirikus táncosnő) című fényképe, ám a Chairs, the Tuileries, 1925 (Székek) néven ismert alkotása 10 160 dolláros áron sikeresen gazdát cserélt.

0103

ANSEL ADAMS (1902–1984)
Aspens, Northern New Mexico, 1958
330 200 USD

0103

EDWARD WESTON (1886–1958)
Wind Erosion, Dunes at Oceano, 1936
190 500 USD

0103

RICHARD AVEDON (1923-2004)
Marilyn Monroe, Actress, New York, 1957
50 800 USD

Az aukciósház korábban az év elején is figyelmet keltett, amikor bemutatott egy 200 darabos dagerrotípiagyűjteményt, amelyet a közönség korábban soha nem láthatott. A kollekció Lynn és Yann Maillet tulajdona volt, akik hosszú éveken át gyűjtötték az 1830-as években, Louis Daguerre által feltalált legkorábbi fényképészeti eljárással készült képeket. Az aukcióról és legkülönlegesebb tételeiről mi is hírt adtunk.

Jegyzetek

A Christie’s 2025. október 10-én zárult őszi aukciójának leütési árai ezen a linken tekinthetők meg.