Stílus helyett utánzat – A Midjourney TOP10-es listája a legtöbbet promptolt fotográfusokról
25 • 10 • 26Kéri Gáspár
A mesterséges intelligencia képgenerátorai egyszerre eszközök és jelzőrendszerek, hiszen jelzik, hogy milyen vizuális nyelvet tartunk követendőnek. Egy októberi összegzés szerint a Midjourney adatbázisában például Annie Leibovitz, Helmut Newton és Nan Goldin képi világa szerepel a leggyakrabban, mivel a felhasználók sok tízezer alkalommal próbálták utánozni a stílusjegyeiket. Mit jelent a fotográfia számára, ha az egyéni alkotói látásmódok egyetlen promptba sűríthetők, a képi gondolkodás helyébe pedig a minden etikai normát félresöprő gépi utánzás lép?
A PetaPixel egyik októberi cikke a multimédiás tartalmak készítésére szakosodott Kapwing kutatását idézi, amely a Midlibrary nyilvános adataiból dolgozott. Ezek alapján több millió Midjourney-promptot vizsgáltak meg, hogy kiderüljön, mely fotográfusok neve bukkan fel leggyakrabban az AI-generált képek szöveges leírásaiban. Az eredmény egyszerre figyelemre méltó és végtelenül nyugtalanító, mivel a mesterséges intelligencia leginkább a már bejáratott vizuális toposzokat ismétli ahelyett, hogy az új médium formanyelvének kialakításában bizonyulna célirányos eszköznek.
A lista élén az október 19-i adatok szerint Annie Leibovitz állt, akit több mint 46 000 promptban említenek. Őt követi Helmut Newton (30 520), Sandy Skoglund (29 908), Nan Goldin (25 486), valamint Gregory Crewdson (22 943), Petra Collins (18 681), Elsa Bleda (16 997), Ansel Adams (16 600), Man Ray (14 792), végül Richard Avedon (14 681). A névsor egyfajta kanonizált fotótörténeti gyűjteménynek is tekinthető, melyben a portré-, a divat-, a dokumentarista és a konceptuális fotográfia legismertebb nevei egymás mellett, algoritmikus sorrendben követik egymást.
Az adatok szerint a Midjourney felhasználóinak körülbelül 12–15 százaléka adja meg konkrét alkotók nevét a képgenerálás során. A legtöbben az adott fotográfus vizuális stílusát, színhasználatát vagy képei világításának jellegzetességeit szeretnék megidézni. A jelenség egyáltalán nem tekinthető ártalmatlannak, hiszen egy fotográfus sajátos stílusjegyei jogilag nehezen védhetők le, de etikai szempontból minden kétséget kizáróan problematikus, ha valaki egy alkotó összetéveszthetetlen látásmódját mesterségesen szimulálja.
A Midlibrary egyébként nemcsak fotográfusokra gyűjt adatokat, így a hasonló toplistákon megjelennek a leggyakrabban emlegetett képzőművészek, filmrendezők és építészek is. A vizuális mesterséges intelligenciák legnépszerűbb forrásai között például ott találjuk 230 794 prompttal a cseh szecesszió mesterét, Alfons Muchát, a filmrendező Wes Andersont 92 378 prompttal, vagy a 2016-ban elhunyt sztárépítészt, Zaha Hadidot 63 103 prompttal. Mindegyikükben közös, hogy műveik határozott és egyedi, könnyen felismerhető vizuális világgal, illetve formai jegyekkel rendelkeznek, amelyeket a mesterséges intelligencia viszonylag könnyen fordít le gépi stílusjegyekre. A generatív képek gyakran még akkor is feltűnően jó eredményeket produkálnak, ha egyelőre utánzatként is csak másodlagos frissességű utánlövések születnek. Bár ismerve az iparág szédítően gyors technikai fejlődését, lehet hogy már csak ideig-óráig.
Ez az átfordíthatóság azonban éppen a fotográfia lényegét kérdőjelezi meg. Egy Leibovitz-portré például nem egyszerűen világítási séma és kompozíció kérdése, hanem érzékeny és bensőséges emberi kapcsolatok megragadott pillanatainak megnyilvánulása; tehát mindaz, amit egy prompt soha az életben nem fog tud dekódolni. Ha pedig a mesterséges intelligencia képeinek alapját a fotográfia történetéből, illetve jelenéből kiragadott vizuális klisékké degradált képi formák adják, akkor az eredményre messze nem újdonságként és egyedi vizuális stratégiaként tekinthetünk, hanem ismétlésként, gyenge másolatként, vagy egyenesen plágiumként. A Midjourney TOP10-es fotográfus listája így sokkal inkább a pillanatnyi divatok és a kollektív vizuális nosztalgia térképe, semmint egy nagyon sok lehetőséget rejtő eszköz lehetséges jövőképe.
A folyamat arra is figyelmeztet bennünket, hogy a fotografikus AI-képek generálásában a stílusutánzás már a prompt megírásakor csírájában nyomja el az önálló és kreatív alkotói gondolkodást. Ráadásul ahelyett, hogy az eszköz kiterjesztené a látásmódot, inkább ráerősít a jól ismert, piacosított vizuális mintákra. Ennek kapcsán a Kapwing elemzése arra is rámutat, hogy a legtöbb promptban szereplő fotográfus képi világa már régóta jelen van a közösségi médiában, így a Midjourney valójában az Instagram-esztétikát és a Pinterest ízlésuniformizáló mechanizmusait reprodukálja – csak ipari szinten.
Az adatok ugyanakkor betekintést nyújtanak abba is, hogy pillanatnyilag miként alakul az AI-felhasználók vizuális ízlése. Míg egy évtizede a fotográfia még a technikai megújulásról, a folyamatosan fejlődő szenzorokról, objektívekről és a drónok általános megjelenéséről szólt, a generatív fotografikus képek esetében inkább a stílusreprodukció a központi kérdés: kinek a látásmódja kerül be az algoritmusba és ki marad ki belőle? A listákat összeállító szerzők szerint ez a jelenség a kulturális hatalomgyakorlás új formája, amelyben a fotográfus neve nem saját egyéni alkotói stratégiát, sokkal inkább eladható prompt-márkát jelent.
A rangsor előkelő hatodik helyét a kanadai születésű, magyar gyökerekkel rendelkező, mindössze 32 éves fotográfus, Petra Collins foglalja el, aki első magyarországi interjúját a Punktnak adta – az interjú ezen a linken olvasható.