Menü

Kísérlet és provokáció: Paul Outerbridge, a színes fotográfia avantgárdja

25 • 10 • 31Kéri Gáspár

A Los Angeles-i Fahey/Klein Gallery november 8-ig látogatható kiállítása a 20. század egyik legizgalmasabb fotóművészének munkásságát mutatja be. A Paul Outerbridge: Photographs című tárlat egy olyan alkotót idéz meg, aki már a színes fényképezés korai éveiben feszegette a műfaj technikai és esztétikai határait. A kiállítás főként vintázs és korabeli nagyításokat mutat be, a közönség pedig egyszerre találkozhat az amerikai alkotó életművének jól ismert darabjaival, valamint kevésbé vagy eddig egyáltalán nem publikált kísérleteivel.

Paul Outerbridge (1896–1958) a fotográfia történetben sajátos helyet foglal el. Már az 1920-as években elkezdett dolgozni a tricolorcarbro-eljárással, amely a széntranszferalapú háromszínű nyomtatás és a zselatinos ezüst emulzió ötvözetének bonyolult, de annál látványosabb módszere volt. A technika révén telített színvilágú ragyogó képeket tudott készíteni, amelyek a két háború között már-már futurisztikus technikai bravúrként hatottak a szemlélő számára. Outerbridge pályája New Yorkban indult, majd sok honfitársához hasonlóan az első világháború utáni Párizs pezsgő művészeti életében kapcsolódott be a város avantgárd közegébe. Sok más mellett Man Ray és Marcel Duchamp társaságában formálódott a látásmódja, de mindig a saját útját kereste.

A fény és az árnyék Outerbridge számára megkerülhetetlen kompozíciós eszköz volt; a tárgyak és az emberi test nem realista módon jelennek meg alkotásaiban, hanem konzekvensen szerkesztett, olykor színpadiasra instrumentált formában. A női aktokat ábrázoló fotói sok vitát keltettek a maguk korában, hiszen az erotika és a hűvös szerkesztettség sajátos keveréke miatt gyakran találta magát szemben a kor erkölcsi normáival. Mindazonáltal Outerbridge ragaszkodott azon elvéhez, hogy egy aktfotó legyen személytelen; a modell és a néző között ne alakuljon ki közvetlen érzelmi kapcsolat, inkább maradjon meg minden tisztán a formák és a fények elegáns stílusjátékaként.

 

0103

Fotó: Girl in Bathing Suit, 1936 © Paul Outerbridge; courtesy of FaheyKlein Gallery, Los Angeles

0103

Fotó: Girl with Fan, c. 1936 © Paul Outerbridge; courtesy of FaheyKlein Gallery, Los Angeles

0103

Fotó: Ide Collar, 1922 © Paul Outerbridge; courtesy of FaheyKlein Gallery, Los Angeles

0103

Fotó: Men's Scarfs, 1924 © Paul Outerbridge; courtesy of FaheyKlein Gallery, Los Angeles

A húszas–harmincas évek fordulóján a nagy magazinok is felfigyeltek Outerbridge tevékenységére, divat- és reklámfotói a korszak vizuális kultúrájának meghatározó darabjaivá váltak. A második világháború után Los Angelesbe költözött, majd Laguna Beachen stúdiót nyitott, ahol színes portrékra specializálódott. A szakma érdeklődése azonban egyre inkább alábbhagyott munkássága iránt, és több kísérlete sem talált széles közönségre, és életművét csak halála után évtizedekkel fedezték fel újra. Már a Getty Museum 2009-es kiállítása is jelezte, hogy Outerbridge életműve újraértelmezésre vár.

A Fahey/Klein Gallery tárlata az alkotó különböző technikáin keresztül mutatja be az életmű sokoldalúságát, így a látogatók a korai fekete-fehér fotográfiák mellett carbro- és platinanyomatokkal egyaránt találkozhatnak. A válogatás érzékelteti az alkotói gondolkodás ívét is, miközben a geometrikus szerkezetű tárgyi kompozícióktól eljutunk a merész színes aktokig. A kurátorok célja volt az is, hogy ne kizárólag a legismertebb műveket állítsák a középpontba, így olyan darabok is szerepelnek a tárlaton, amelyek eddig ritkán vagy egyáltalán nem kerültek közönség elé, amivel Outerbridge kísérletező gondolkodásmódját is szemléletesen bemutatják. Ez a megközelítés lehetőséget ad arra, hogy a néző ne egy lezárt, kanonizált életművel találkozzon, hanem a változásaival, tévútjaival és újítási kísérleteivel is.

0103

Fotó: Political Thinking, 1938 © Paul Outerbridge; courtesy of FaheyKlein Gallery, Los Angeles

0103

Fotó: Wine Glass on Checker Board, 1922 © Paul Outerbridge; courtesy of FaheyKlein Gallery, Los Angeles

0103

Fotó: Nude with Mask and Hat, c. 1936 © Paul Outerbridge; courtesy of FaheyKlein Gallery, Los Angeles

0103

Fotó: Woman in Bed (under satin sheets), c. 1933 © Paul Outerbridge; courtesy of FaheyKlein Gallery, Los Angeles

A tárlat a nézők elé tárja, hogy miként vált a fotográfia Outerbridge kezében sajátos gondolkodásmóddá, így az esztétikai élmények mellett a médiumról való gondolkodásra is ösztönöz. Outerbridge munkái emlékeztetnek bennünket, hogy a fotográfia új nyelvi formái túlnyomórészt a technológia és a kísérletezés metszéspontjában születnek. Képei arra hívják fel a figyelmet, hogyan lehet egyszerre fegyelmezett és érzékeny egy alkotó, vagy hogyan fér meg egymás mellett a mérnöki pontosság és a színek érzelmi intenzitása. Paul Outerbridge művei közel hét évtizeddel halála után is arra emlékeztetnek, hogy a fényképezés a médium objektív képalkotó mivoltán túl kísérlet és gondolkodásmód, amely a mai nézőt is képes aktuális kérdések elé állítani.

Jegyzetek

Paul Outerbridge. Photographs
Fahey/Klein Gallery
2025. szeptember 25. – november 8.