Menü

„Engem az élet pozitív része érdekel” – Interjú Szombat Évával

25 • 11 • 08Szabó Benedek

Szombat Éva legutóbbi albuma, az Echo In Delirium a múltba vágyódás köré szerveződik. Az alkotó művészi praxisa nagyban merít az 1980-as és az 1990-es évek esztétikájából, amely napjainkban a nosztalgia tárgyi kivetülését is jelenti: jellegzetes színek és formák, bőre szabott ruhadarabok és sok-sok műanyag. Az ismerős tárgyak az ismert múlt felé fordulás objektumaiként tűnnek fel, és menedéket kínálnak a jelen káoszában. A kiadvány fontos nemzetközi elismerésként a Rencontres d’Arles Book Awards shortlistjére, nemrég pedig a világ egyik legrangosabb fotókönyv-díjának, a Paris Photo – Aperture PhotoBook Awards 2025-ös shortlistjére is felkerült. A nemzetközi figyelmet kapó album kapcsán beszélgettünk a művésszel.

Sz.B.

Az Echo In Delirium című albumot az 1990-es évek esztétikája nagyban áthatja, amely a vaporwave, a retró esztétikájából is dolgozik. Ez a stílus több korábbi munkádban szintén fellelhető. Milyen kapcsolatot látsz a korábbi alkotásaid és a most kitüntetett albumod között?

Sz.É.

Alapvetően azzal foglalkozom, hogy az ember hogyan legyen jól, és hogyan éljen boldogságban, ehhez kapcsolódott a Boldogság könyv, vagy a Practitioners, amelyeket készítettem. Az ember viszont keresheti a boldogságot a nosztalgiában is, ami lehet egyfajta önmegnyugtatás, miközben persze önbecsapás is tud lenni, ha túlzásba viszik. 2017-ben kezdtem fényképezni ezt a sorozatot, ekkor tűnt fel, hogy visszatér a gyerekkorom divatja, és ekkortájt kezdtem tanítani a MOME-n is. Amikor bemegyek az egyetemre, látom ezeket a fiatalokat különféle melegítőkben, tömött vállú zakókban, bajusszal és úgy néznek ki, mint régen a szüleim. Egyfelől számomra nagyon szórakoztató, hogyan fejezik ki önmagukat, de közben elég meglepő élmény is.

0103

Szombat Éva: Echo in Delirium
Symposion and Everybody Needs Art, Budapest

0103

Szombat Éva: Echo in Delirium
Symposion and Everybody Needs Art, Budapest

0103

Fotó: © Szombat Éva: Részlet az Echo in Delirium című sorozatból

Sz.B.

Vajon mitől válik sokak számára vonzóvá ez a korszak? Mitől válhat kollektív élménnyé a múltba vágyódás?

Sz.É.

Szerintem természetes dolog, hogy húsz-harminc évente ismétlődik a divat, de most mintha nagyon erőteljesen lenne jelen a múltba révedés. A mostani fiatalok pont a tinikorukban évekig voltak bezárva a covid miatt, most a szomszédban háború dúl, az infláció pedig az egekben. Nem csoda, ha van egy szorongás a jövővel kapcsolatban. Ezek szerintem mind benne vannak abban, hogy most ilyen erős a nosztalgiára való hajlam, vagyis a visszavágyódás egy olyan korba, ahol ezek a gondok még nem voltak jelen. Nem volt még közösségi média és az internet sem segített abban, hogy bármikor előszedjünk valamit a múltunkból. Nagyon érdekes, hogy most folyton itt van velünk a múlt.

0103

Fotó: © Szombat Éva: Részlet az Echo in Delirium című sorozatból

0103

Fotó: © Szombat Éva: Részlet az Echo in Delirium című sorozatból

Sz.B.

Az Echo In Delirium című albumban magyar és nemzetközi sajátosságok is láthatók. Egyszer egy Furby, vagy egy E.T. figura, másszor Képes Sportból kivágott focisták, vagy egy fővárosi fodrászat tűnik fel. A globalitás és a lokalitás egyidejűségének élménye ez?

Sz.É.

Ez elég fontos ennél a projektnél, mert legtöbbször közép-kelet-európai témákkal foglalkoztam; legtöbbet Magyarországon fotóztam, de a környező országokban is készítettem képeket. Szerintem nagyon izgalmas volt a szocializmusból a kapitalizmusba átlépés időszaka, ezért is fotóztam elsősorban ebben a régióban. A nyugati nyitás izgalma, az új lehetőségek, a változás reménye – ezek mind a levegőben voltak. És persze van ebben egy személyes dolog is, ekkor voltam gyerek, Magyarországon, kábeltévével, külföldi csatornákat nézve.

0103

Fotó: © Szombat Éva: Részlet az Echo in Delirium című sorozatból

Sz.B.

Az ábrázolt tárgyak inkább kapaszkodókként szolgálhatnak a jelenben vagy inkább a múltba vágyódás megtestesítői? Esetleg része egy ciklikus folyamatnak?

Sz.É.

Jelen van ez a furcsa nosztalgia, ami számomra egy önnyugtató dolog, egy krízisre adott reakció, és látható egy tágabb értelmű múltba révedés itthon és globálisan is, ami szerintem nem veszélytelen. Azt gondolom, hogy a múlt inkább kapaszkodó lehet. Teljesen visszarévedni egészen biztos, hogy nem jó, és szelektív is, hiszen régen is voltak rossz dolgok. A délszláv háború innen nézve is fenyegető lehetett.

A képekben van némi melankólia meg egy kis őrület is. A cím is erre utal. Az Echo a visszhang nimfájára utal, akit Héra elátkozott azzal, hogy mások utolsó szavait tudja csak ismételni, és elképzeltem azt a nimfát, aki beleőrül ebbe a helyzetbe. A Delirium pedig onnan jött, hogy a férjemmel sok olasz horrorfilmet néztünk, amelyek általában elég bugyuták, viszont nagyon meglepő dolgok vannak bennük, akár történetileg, akár vizuálisan. Ezeknek a filmeknek a címében gyakran szerepel a delírium, ehhez társul a nimfa ismétlése és a megőrülés. Ebben a körkörösségben van egy szorongató érzés is, miközben mégis az érdekel, hogy mi a pozitív része az életnek. A fényképeim is ilyenek, ezért lett ez a könyv is játékos.

0103

Fotó: © Szombat Éva: Részlet az Echo in Delirium című sorozatból

0103

Fotó: © Szombat Éva: Részlet az Echo in Delirium című sorozatból

0103

Fotó: © Szombat Éva: Részlet az Echo in Delirium című sorozatból

Sz.B.

Mit jelent számodra, hogy a PhotoBook of the Year kategória shortlistjére került a könyv? Milyen hatásra számítasz ettől az elismeréstől?

Sz.É.

Hatalmas elismerés ez, ami azóta célként lebegett a szemem előtt, amikor először láttam a shortlistes könyveket kiállítva a Paris Photón. Az album korábban a Rencontres d’Arles Book Awards shortlistjére is felkerült, annak is nagyon örültem, de a Paris Photo – Aperture listájának talán még jobban, mert ebbe a kategóriába csak tíz kötetet válogattak be. Amikor megkaptam az e-mailt a jelölésről, először el se hittem, de igazán jó érzés, kicsit meg is vagyok hatódva. Ezek a könyvek nagy nyilvánosságot szoktak kapni, és remélem, hogy sokakhoz eljut majd.

Jegyzetek

Szombat Éva: Echo In Delirium
Design: Bárdy Anna
Kiadó: Symposion & Everybody Needs Art
Szöveg: Adam Mazur