Menü

A látás kegyelme – Sergio Larrain újrafelfedezése a New York-i ICP-ben

25 • 12 • 03Kéri Gáspár

Sergio Larrain chilei fotográfus (1931–2012) a 20. századi fényképezés ritka egyénisége. Pályája rövid volt, mint egy vakuvillanás, mégis karakteres nyomot hagyott a dokumentarista fotográfiában. A New York-i International Center of Photography átfogó kiállítást szentelt munkásságának Sergio Larrain: Wanderings címmel. A Magnum Photos archívumából válogatott, január 12-ig látogatható tárlat kurátora Agnès Sire, a Fondation Henri Cartier-Bresson korábbi igazgatója, a címadás pedig egyszerre utal Larrain életére és látásmódjára; a világban való tényleges vándorlásaira, valamint arra a belső útkeresésre, amely képeit mind a mai napig áthatja.

Larrain életében gyakran beszélt a kegyelem állapotáról, amikor a jó fénykép nem elkészül, hanem megérkezik. Képein valóban van valami különös közvetlenség, mintha maga a valóság találna rá fényképezőgépére. Agnès Sire szerint: „A képei nem zártak, az alakok gyakran lépnek ki a képeiből, éppúgy ellenállva a bezártságnak, mint készítőjük.” Ez a hozzáállás tulajdonképpen minden korszakán átível. A kiállítás kronologikus sorrendben követi pályáját, az 1950-es években, Chilében készült korai képektől a londoni és párizsi városi ciklusokon át egészen a legendás Valparaíso-sorozatig. Mindenütt ugyanaz a feszült figyelem működik, amelyben a város inkább pszichológiai tér, az ember pedig gyakorta nem a hagyományos értelemben vett főszereplő, inkább mozgó alak a fények és az árnyékok határán; mint egy latin-amerikai mágikus realista történetben.

0103

Fotó: Sergio Larraín: Bar, Valparaíso, Chile, 1963. © Sergio Larraín / Magnum Photos

„Egy jó kép a kegyelem állapotában születik. A kegyelem akkor nyilvánul meg, amikor megszabadul a konvencióktól; szabad, mint egy gyermek, aki épp felfedezi a valóságot. A játék ezután abból áll, hogy megszervezzük a képet.” (Sergio Larrain)

Chile legjelentősebb kikötővárosa Valparaíso. Munkássága során Larrain rendszeresen visszatért ige, képein a város szimbolikus tájjá lényegül. Meredek utcák, lépcsősorok, ablakok és kapualjak alkotják azt a törékeny geometriát, ahol a gyerekek játékától a nők mozdulatain át a férfiak tétlenségéig a mindennapi élet egyfajta kozmikus rendbe szerveződik. Ezek a felvételek nem is annyira a szegénységet dokumentálják szociografikus igénnyel, inkább az életet és a ritmusát rögzítik. A kompozíciók olykor merészen megbillennek, mintha a fotográfus tudatosan feszítené szét az akkoriban bevett ábrázolásformákat. Ezzel Larrain Henri Cartier-Bresson követőjeként a klasszikus humanista fotográfia hagyományát is a maga képére igyekezett formálni, de sosem vált epigonná.

Larrain rövid európai időszaka az 1950-es évek végén kezdődött. 1958-ban érkezett Londonba brit ösztöndíjjal, majd Párizsban telepedett le, ahol személyesen is találkozott Cartier-Bressonnal. Megismerkedésük a Magnum ügynökséghez vezető út nyitánya volt, ahol 1961-ben lett teljes jogú tag. Európai képei külön világot alkotnak az életműben, a kontinens modernizálódó városai nála egyszerre dokumentarista felvételek és szubjektív álomképek. Londonban például a köd és a fények, az eső utáni utcák, a járókelők árnyai és tükröződései adják gyakran képei meghatározó szerkezetét. A párizsi fotográfiákon a formai játék még hangsúlyosabbá válik: diagonális kompozíciók, szokatlan perspektívák, még merészebb képikivágások. Larrain idegenségét – sosem volt európai fotográfus – éppen ez a feszültség teszi termékennyé. Európa nála a látás kísérleti terepe volt. Ezek a munkái megelőlegezték a későbbi, szimbolikusabb városképeket, amelyek konkrétan megmutatták, hogy Larrain látásmódja nem szociográfiai, hanem metafizikai természetű.

Az 1960-as évek végén a fotográfus hátat fordított a nemzetközi karriernek. A chilei hegyekbe költözött, spirituális életet kezdett élni, és innentől elvétve vett a kezébe fényképezőgépet 2012-ben bekövetkezett haláláig. A kiállítás azonban ezt a döntést nem menekülésként, hanem önazonos folyamatként mutatja be, hiszen már a fotográfiák mögött is egyre erősebb volt a vágy a csend és a szemlélődés iránt. Larrain egy helyen így fogalmazott:

0103

Fotó: Sergio Larraín: Bavestrello Passage, Valparaíso, Chile, 1952. © Sergio Larraín / Magnum Photos

„A tökéletes fénykép egyfajta csoda, amely hirtelen jelenik meg a fények által – a téma, a formák és a hangulat tökéletes összhangjában. Megnyomod a gombot szinte véletlenül, és a csoda megtörténik.”

Kijelentése nem esztétikai, sokkal inkább egzisztenciális állítás volt. Esetében a fényképezés egy ponton nem a világ rögzítésének, hanem – egy adott pillanatban – a világ elengedésének a gesztusa volt.

0103

Fotó: Daniel Terna

0103

Fotó: Daniel Terna

0103

Fotó: Daniel Terna

0103

Fotó: Daniel Terna

Jegyzetek
Sergio Larrain: Wanderings
ICP – International Center of Photography
2025. október 16. – 2026. január 12.
Kurátor: Agnès Sire