Menü

Az utolsó fejezet. Grand Hotel Parr: fotókönyv-retrospektív Nürnbergben

25 • 12 • 11Somosi Rita

2025. december 6-án elhunyt Martin Parr (1952–2025), a világhírű brit Magnum-fotográfus, aki a kortárs dokumentarista fotográfia és a fotókönyv egyik legmeghatározóbb alakjaként vált ismertté. Halála különös jelentőséget ad a nürnbergi Neues Museum és a kölni The PhotoBookMuseum együttműködésében létrejött GRAND HOTEL PARR kiállításnak. A több mint kétszáz fotókönyvet felvonultató retrospektív kiállítás Parr pályájának eddigi legátfogóbb bemutatása volt, amely ma már egyben az életmű záróakkordjaként is értelmezhető. A tárlat így nem csupán tisztelgés a fotográfus munkássága előtt, hanem egy több évtizeden átívelő vizuális kutatás lezárása, amely meghatározóan formálta a modern társadalomról és a fotó médiumáról való gondolkodást.

0103

Fotó: Doppelseite aus Martin Parr, Stern-Spezial Fotografie, Nr. 36, 2004 „Italy, Lake Garda, 1999“
© Martin Parr / MAGNUM, Foto: The PhotoBookMuseum 2025

0103

Fotó: Doppelseite aus Martin Parr, Stern-Spezial Fotografie, Nr. 36, 2004 „Belgium, Knokke, 2000“
© Martin Parr / MAGNUM, Foto: The PhotoBookMuseum 2025

0103

Fotó: Doppelseite aus „Think of England“, Phaidon, 2000
© Martin Parr / MAGNUM, Foto: The PhotoBookMuseum 2025

Martin Parr az 1980-as évektől a kortárs fotográfia egyik legmeghatározóbb alakja. Munkáiban a brit társadalom mindennapjait és a globális fogyasztói kultúra abszurditásait vizsgálja, ironikus, de empatikus nézőpontból. Harsány színei és teátrális kompozíciói a reklámfotó formalizmusát idézik, miközben dokumentarista hitelességgel tárják fel a modern élet jelenségeit. Míg első fotókönyve, a Bad Weather (1982) a brit időjárás és hétköznapok szatirikus látleleteként még ambivalens visszhangban részesült, a munkásosztály nyaralásának groteszk báját hűen közvetítő The Last Resort (1986) már nemzetközi áttörést hozott számára. Ezt követték olyan kulcsfontosságú sorozatok, mint a Signs of the Times (1992), a Small World (1995) vagy a Common Sense (1999), amelyek a társadalmi ízlés, turizmus és fogyasztás kérdéseit boncolgatják. Későbbi munkáiban – Luxury (2015), Only Human (2019) – a globális elit és a Brexit utáni identitásválság került fókuszba. Parr nemcsak fotográfus, hanem a fotókönyv műfajának egyik legfontosabb kutatója is: Gerry Badgerrel közös The Photobook: A History című munkája alapvetően formálta a médiumról való gondolkodást.

A GRAND HOTEL PARR kiállítás a nürnbergi Neues Museumban jóval több mint hagyományos fotótárlat: olyan térbeli utazás, ahol Martin Parr fotókönyveinek lapjai háromdimenziós valósággá alakulnak. A látogató egy kopottas brit grand hotelbe lép be, ahol a recepció, a virágkompozíciók és a halk zongoraszó mind a Parr-féle iróniát és társadalomkritikus humor finom rezdüléseit idézik. A Reading Lounge-ban sorakozó ikonikus fotókönyvek már a belépés pillanatában bevonják a nézőt, itt kezdődik a „kép a képben” élmény, amelyben a könyvek világa a térbe nyúlik. Innen a tematikus szobák felé vezet az út: az étkező a fogyasztás és vendéglátás hétköznapi színterét, a biliárdszoba a szabadidő és turistaklisék játékosságát idézi, a wellnessrészleg az „all inclusive” pihenés paradox nyugalmát mutatja, a honeymoon suite az intimitást és privát pillanatok színpadias közösségiségét, míg a kaszinó a csillogás és extravagancia terepe. Minden térben a fotók és a könyvek párbeszédben állnak egymással: a képek nem csupán dokumentumok, hanem élő jelenetek, amelyekbe a látogató maga is belép, szereplővé válva Parr ironikus társadalomrajzában.

0103

Fotó: Cover von „Autoportrait – Martin Parr“, Dewi Lewis Publishing, 2000
© Martin Parr / MAGNUM, Foto: The PhotoBookMuseum 2025

0103

Fotó: Doppelseite aus „Think of England“, Phaidon, 2000
© Martin Parr / MAGNUM, Foto: The PhotoBookMuseum 2025

0103

Fotó: Doppelseite aus „Autoportrait – Martin Parr“, Dewi Lewis Publishing, 2000 Dhaka, Bangladesh
© Martin Parr / MAGNUM, Foto: The PhotoBookMuseum 2025

0103

Fotó: Cover von „The Last Resort“, Promenade Press, 1986
© Martin Parr / MAGNUM, Foto: The PhotoBookMuseum 2025

A 2014 óta működő The PhotoBookMuseum non-profit intézményként a fotókönyvek népszerűsítését tűzte ki célul, kiállításaik és programjuk a fotókönyvet nem archív tárgyként, hanem élő, közösségi formaként értelmezik, miközben a múzeumot nyitott, társadalmi térként definiálják. Az intézmény állandó épület nélkül rugalmas, kísérletező bemutatási módokkal él. A Studio Cologne – Portraits from Cologne Photo Studios 1861–1928 (2024) például a kölni Körnerstraße környékén valósult meg szabadtéri installációként, visszajuttatva a város múltjának portréit eredeti közegükbe, így teremtve új közösségi hozzáférést a fotográfiához mint kollektív emlékezethez. A Nobody’s Library – Stephen Gill (2025) ezzel szemben a kortárs dokumentarista fotográfia és a fotókönyv kapcsolatát mutatta be. A látogatók kézbe vehették Gill több mint negyven könyvét, amelyekben a fényképek a tapasztalat és a gondolkodás közötti finom határteret jelenítették meg, lehetővé téve, hogy a néző aktívan részt vegyen a vizuális történetmesélésben.

0103

Fotó: Doppelseite aus „Life‘s a Beach“, Aperture, 2013
© Martin Parr / MAGNUM, Foto: The PhotoBookMuseum 2025

0103

Fotó: Doppelseite aus „Martin Parr“ by Val Williams, Phaidon, 2014
© Martin Parr / MAGNUM, Foto: The PhotoBookMuseum 2025

0103

Fotó: Doppelseite aus „The Last Resort“, Promenade Press, 1986
© Martin Parr / MAGNUM, Foto: The PhotoBookMuseum 2025

0103

Fotó: Cover von „FASHION Faux Parr“, Thames & Hudson, 2024
© Martin Parr / MAGNUM, Foto: The PhotoBookMuseum 2025

0103

Fotó: Cover von „Postcards“ aus Parrworld, Chris Boot, 2008
© Martin Parr / MAGNUM, Foto: The PhotoBookMuseum 2025

0103

Fotó: Doppelseite aus „Postcards“ aus ParrWorld, Chris Boot Ltd, 2008 Seite 322–323
© Martin Parr / MAGNUM, Foto: The PhotoBookMuseum 2025

0103

Fotó: Doppelseite aus „Postcards“ aus ParrWorld, Chris Boot Ltd, 2008 Seite 316–317
© Martin Parr / MAGNUM, Foto: The PhotoBookMuseum 2025

0103

Fotó: Doppelseite aus „FASHION Faux Parr“, Thames & Hudson, 2024
© Martin Parr / MAGNUM, Foto: The PhotoBookMuseum 2025

A GRAND HOTEL PARR kiállítás ezt a hagyományt folytatva nem csupán Parr életművének átfogó bemutatása, hanem a fotókönyv médiumának diadala. Parr halála óta azonban a tárlat ennél is többet jelent: egy életmű végső, méltó összegzését, amelyben a fotó és a valóság határa elmosódik, és ahol mi magunk is ideiglenes vendégekké válunk Parr világában – immár visszavonhatatlanul lezárt, mégis tovább élő örökségében.

0103

Fotó: Nikita Teryoshin: Impressionen zu GRAND HOTEL PARR © The PhotoBookMuseum

0103

Fotó: Nikita Teryoshin: Impressionen zu GRAND HOTEL PARR © The PhotoBookMuseum

Jegyzetek

GRAND HOTEL PARR. Fotobücher von Martin Parr
Neues Museum Nürnberg
2025. október 24. – 2026. február 22.