Menü

New Photography 2025: a kortárs fotográfiáé a főszerep a MoMa-ban

25 • 12 • 19Szabó Benedek

Az amerikai Modern Művészetek Múzeumának eseménye – amely a New Photography 2025: a hovatartozás vonalai címet viseli – a kiállítóhely évente megrendezett New Photography sorozatának 40. tárlata. A friss fotográfiai munkákat bemutató kiállítássorozatot minden évben nagy figyelem övezi, a 40. évforduló pedig még különlegesebb eseményt jelent: 13 nemzetközi művészt és kollektívát vonultat fel, akik négy, különböző kontinenseken fekvő városból érkeztek és munkáikkal a kortárs fotográfia új irányait tárják fel. A kiállítás január 17-ig várja látogatóit New Yorkban.

A bemutatkozó művészek pályájuk különböző szakaszában járnak, és önálló munkacsoportokban alkotnak. A MoMa most lehetőséget adott számukra arra, hogy legújabb műveiket a New Photography sorozat keretében mutathassák be. A csoportos kiállításon megjelenő munkákban személyes történetek fonódnak össze társadalmi struktúrákkal, illetve jelenségekkel. Több alkotó a környezeti hatások és gyarmati múlt kérdéseit tematizálja fényképein, hogy feltérképezzék a közösségi lét és az összetartozás különféle formáit. Mások saját vizuális narratívákon keresztül mutatnak be olyan témákat, amelyeknek erős társadalmi vetülete is van. A kiállítás képanyagát Lucy Gallun kurátor, Roxana Marcoci megbízott főkurátor, valamint David Dechman főkurátor válogatta össze. A tárlaton Johannesburg, Katmandu, New Orleans és Mexikóváros alkotóinak munkái láthatók a New Photography sorozat keretében. Az 1985-ben indult kezdeményezés már több mint 150 nemzetközi művész alkotásait mutatta be.

,,Az idei kiadás résztvevőinek alkotásaival a program 40. évfordulója lehetőséget kínál arra, hogy kurátori nézőpontból újragondoljuk, hogyan jelenhet meg a rokonság és a szolidaritás művészi kifejezése egy politikailag viharos időszakban. A kiállítás azokra a művészekre irányítja figyelmet, akik közösségeket tartanak életben, és rámutat azokra a kapcsolódási pontokra, amelyek a határokon belül, azokon túl és azokon keresztül is léteznek”

– fogalmazott Roxana Marcoci, a MoMa megbízott főkurátora.

A kiállítás három teremben kap helyet, amelyekben különböző tematikus szekciókban láthatóak a fényképek. Az első állomás olyan alkotásokat mutat be, amelyek a közösségi életet és a személyes történeteket alakító struktúrákat vizsgálják, egy másik szekció e struktúrák természetét tárja fel. A felvételeken megjelennek látképek vagy éppen családfák mint szimbolikus struktúrák. Egy másik szekció alkotásai az archívum fogalmát értelmezik újra, hogy ezzel nagyobb teret adjanak a közösségi emlékezet tereinek.

Ehhez a koncepcióhoz csatlakozik az egyik kiállító, Gabrielle Garcia Steib munkája, aki New Orleans-i családi archívumokból kiindulva mozgóképes installációkon vizsgálja Latin-Amerika és az Egyesült Államok déli részének összefonódásait. A tárlaton a johannesburgi Gabrielle Goliath 2022-es, Berenice 29–39 című sorozata is látható lesz, amely a fotográfia ismétlődő, visszatérő megszólalásformáit vizsgálja. A kiállítás zárásaként Sandra Blow munkái a mexikóvárosi kisebbségek kultúráját mutatják be.

0103

Fotó: Prasiit Sthapit: Saloni and friends (2013) from Change of Course. 2012-18. © 2025 Prasiit Sthapit. Courtesy the artist

0103

Fotó: Sandra Blow: Alan Balthazar (2017) from Untitled. 2017-20. Inkjet print. 43 1/4 × 28 13/16″ (109.9 × 73.2 cm). © 2025 Sandra Blow

0103

Fotó: Sheelasha Rajbhandari: Agony of the New Bed (detail). 2023. Thirty inkjet prints on linen, embroidery thread, metal thread, glass beads, on 30 beds, wood, imitation gold leaf. Each 12 3/8 × 8 7/16 × 6 1/2″ (31.5 × 21.5 × 16.5 cm). © 2025 Sheelasha Rajbhandari

0103

Fotó: Lindokuhle Sobekwa: uMthimkhulu IV (The Great Tree). 2025. Installation with photographs, Japanese kozo paper, gampi paper, colored pencil, oil pastel, acrylic paint, and polymer photogravure. © 2025 Lindokuhle Sobekwa

0103

Fotó: L. Kasimu Harris: “King” Joe Lindsey and his Royal Setup (Roberton’s Vieux Carre Lounge), New Orleans from Vanishing Black Bars and Lounges. 2022. Inkjet print. 24 x 36” (61 x 91.4 cm). © 2025 L. Kasimu Harris. Courtesy the artist

0103

Fotó: Renee Royale: River at Chalmette Battlefield (Fazendeville) from Landscapes of Matter. 2023. © 2025 Renee Royale. Courtesy the artist

0103

Fotó: Gabrielle Goliath: Berenice 29–39 (detail). Eleven inkjet prints. Each 35 7/16 × 35 7/16″ (90 × 90 cm). © 2025 Gabrielle Goliath. Photo: Martin Parsekian

0103

Fotó: Tania Franco Klein: Mirrored Table, Person (Subject #14) from Subject Studies: Chapter 1. 2022. Inkjet print. 29 1/2 × 39 1/2″ (74.9 × 100.3 cm). © 2025 Tania Franco Klein. Courtesy the artist

Jegyzetek

New Photography 2025: Lines of Belonging
The Museum of Modern Art
2025. szeptember 14. – 2026. január 17.