Címke: fotótörténet

Fotótörténet – Rodney Smith: Skyline (1995)

A képre 1995 tavaszán a New York Times Magazine-tól kaptam megbízást. Ehhez a sorozathoz már két másik „vonalas” képet, a Hemline-t (ruha alsó szegélyének vonala) és az Airline-t (légi útvonal, légitársaság) készítettem és ezután a Skyline-t (felhőkarcolók kontúrvonala) rendelték meg. Az egyetlen utasítás az volt, hogy a fotón a New York-i felhőkarcolók sziluettje legyen.

Tovább

Fotótörténet – Dorothea Lange: A vándorló anya (1936)

A Vándorló anya a nagy gazdasági világválság és az amerikai történelem talán legismertebb képe, amelyet Dorothea Lange készített 1936-ban a kaliforniai Nipomóban. A fotó megjelenésétől kezdve az éhséget, szegénységet és kilátástalanságot jelképezi, mely oly sok embert sújtott a nagy gazdasági világválság idején.

Fotótörténet – Josef Koudelka: Vencel tér, Prága, 1968. augusztus 22.

Hirtelen, életemben először kerültem ilyen helyzetbe és reagáltam rá. Tudtam, hogy ezt fontos megörökíteni, ezért fotóztam. Ezeket a felvételeket a publikálás szándéka nélkül, magamnak készítettem. Prágában véletlenül valaki felfigyelt a képekre, amelyek közül néhányat több hónappal később titokban kivittek Csehszlovákiából és New Yorkban Elliott Erwitt, a Magnum akkori igazgatója asztalára kerültek, aki azonnal még több képet kért.

Ausztrália egyik legnagyobb gyűjteményi kiállítását rendezi meg a National Gallery of Victoria

Ausztrália egyik legkiemelkedőbb művészeti galériája, a National Gallery of Victoria október 13-án nyitotta meg új kiállítását a melbourne-i The Ian Potter Centre-ben. A Photography: Real & Imagined című tárlat számos ikonikus fényképet mutat be a legkorábbi, 19. századi felvételektől kezdve egészen a napjainkban készült kortárs képekig. A látogatók így az NGV fotográfiai gyűjteményének eddigi legnagyobb válogatását tekinthetik meg, amely több mint háromszáz fotográfus alkotásait foglalja magába.

A transzgresszív fotóművészet a 20. században

A transzgresszív művészet a társadalmi, kulturális és morális szabályok megszegésével az élet és a halál közti határ megjelenítésével vagy éppen annak túllépésével, az öröklét és annak megvalósítási, megvalósulási lehetőségeivel, témáival foglalkozik. Módszerei közé tartozik a meghökkentés, a néző vagy éppen az alkotó kizökkentése saját biztonságos környezetéből és szembesítés a rideg valósággal. A transzgresszív művészek gyakran ábrázolnak eltorzult emberi alakokat, kipreparált maradványokat, vagy éppen rémálomszerű groteszk alakokat, „Frankeinstein-szörnyeket” alkotásaikon.

„Ezek a nők mindenhol ott voltak, és mindent rögzítettek” – A World History of Women Photographers

A fotográfia alternatív történetének megírása mindig is kihívást jelentett, de A World History of Women Photographers szerkesztő párosa, Luce Lebart és Marie Robert fotótörténészek rendkívüli erőfeszítéseket tettek annak érdekében, hogy ez az újragondolás a lehető legátfogóbb legyen. E könyv segítségével gazdagabb, pontosabb és kiegyensúlyozottabb diskurzus várható a szakmai körökben.

A fotográfia alternatív története – Válogatás a Solander gyűjtemény képeiből

A Solander-gyűjtemény egy, a fotóművészet minden formájának bemutatása, megértése és élvezete mellett elkötelezett kollekció, amely különös hangsúlyt fektet a nemzetközi hagyományokra, a kevésbé ismert vagy teljesen elfeledett művészekre, az etnikai sokszínűségre és a nőkre. A gyűjtemény célja, hogy szélesítse a fotográfia általános és könnyen elérhető befogadását.

85 évvel ezelőtt egy magyar fotográfus, képszerkesztő állította össze a Lilliput világhírű képpárjait

A magyar származású Stefan Lorant zsebmagazinja, a Lilliput 1937. június 16-án jelent meg először Angliában. A 240 oldalas zsebkönyv gyorsan népszerű lett, ám a cikkek közül a képpárokat bemutató rovat lett a legsikeresebb, így 1940-ben egy külön könyvben is megjelent 101 képpár. A kiskönyv bevezetője magyar nyelven most először olvasható el.

„Igazából tanárnak éreztem magam” – beszélgetés Tőry Klára fotótörténésszel

Tőry Klára Argentum-díjas fotótörténész 1971-ben az ELTE BTK művészettörténet és magyar nyelv- és irodalom szakán diplomázott, szakdolgozatát – hazánkban elsőként – fotótörténeti témából írta. Nyolcvanadik születésnapja alkalmából beszélgettünk vele többek között a tanítványairól, a kurátori tevékenységéről és a szakírói pályafutásáról. 

Tovább

Plohn József (1869 – 1944) élete és ritkán látott felvételei

Plohn Józsefről – akinek már apja is műtermi fényképész volt Hódmezővásárhelyen – azt hihetnénk, hogy egy a századforduló táján a vidéki városokban működő több száz tisztes fényképészmester közül. Két jelentős munkájának nagysága, és megvalósításának színvonala azonban nem csupán helytörténeti jelentőségű, hanem alkotóját kiemeli a többnyire csak a szakemberek által ismert mesterek sorából, és a magyar művelődés- és fotótörténet maradandó értéket teremtő személyiségévé teszi.

Ezekkel a fotókkal üzent a NASA az idegeneknek

Ezekkel a fotókkal üzent a NASA az idegeneknek 21 • 02 • 28Baki László „Üdvözletet küldünk magyar nyelven minden békét szerető lénynek a világegyetemen.” Így hangzik az a női hangot rögzítő üzenet, ami arany borítású rézlemezeken utazik a Voyager–1 és Voyager–2 űrszondáknak köszönhetően valahol a Naprendszerünk határán. A Voyager–1-et 16 nappal a Voyager–2 után indították […]