Menü

Ausztrália egyik legnagyobb gyűjteményi kiállítását rendezi meg a National Gallery of Victoria

24 • 01 • 12Szabó Benedek

Ausztrália egyik legkiemelkedőbb művészeti galériája, a National Gallery of Victoria október 13-án nyitotta meg új kiállítását a melbourne-i The Ian Potter Centre-ben. A Photography: Real & Imagined című tárlat számos ikonikus fényképet mutat be a legkorábbi, 19. századi felvételektől kezdve egészen a napjainkban készült kortárs képekig. A látogatók így az NGV fotográfiai gyűjteményének eddigi legnagyobb válogatását tekinthetik meg, amely több mint háromszáz fotográfus alkotásait foglalja magába. A kiállítás 2024. február 4-ig ingyenesen megtekinthető.

A négy éve készülő, a rangos intézmény életében is mérföldkőnek számító kiállítás a fotográfia történetének közel kétszáz évét mutatja be, köztük olyan elismert művészek munkáit, mint Man Ray, Cindy Sherman, Wolfgang Tillmans, Max Dupain, Mervyn Bishop és Darren Sylvester. A nagyszabású kiállítás huszonegy tematikus szekción keresztül vizsgálja azt a felvetést, hogy a fénykép egyszerre lehet a körülöttünk lévő világot rögzítő, dokumentáló eljárás, de lehet a fantázia és a képzelet terepe is. Bizonyos esetekben pedig a fénykép egyszerre lehet jelen a dokumentáció és a kitaláció mezején.

A kiállítás kiemelkedő darabjai közé tartozik Joe Rosenthal, a Pulitzer-díjas amerikai fotográfus Raising the flag on Iwo Jima című felvétele. A második világháborúban készült ikonikus képen az látható, ahogyan amerikai tengerészgyalogosok országuk zászlaját kitűzik a japán szigeten. Mivel Rosenthal a képi hatás kedvéért beállította a fényképen látható pillanatot, az a kiállítás alapkérdésére is jól reflektál, hiszen párhuzamot von a valóság megtörtént eseményei, és az alkotói képzelet között.

A kiállítás divat- és reklámfényképeket is bemutat, köztük Lilian Bassman, Athol Smith, Horst P. Horst és Dora Maar munkáit. Ezek a képek a tervezői divat és a csúcskategóriás termékek világát mutatják be, amelyek a reklámszakmában olyan mércét állítottak fel, amelyhez az iparág szereplői ma is tartják magukat. A kiállítás az NGV egyik kiemelt gyűjtési területét, a 20. század elején alkotó női fotográfusok munkásságát egy külön szekcióban adja közre. A kiállított alkotók egyike az amerikai fotográfus, Barbara Morgan, akinek 1938-as City shell című fényképmontázsa az akkor nemrég elkészült Empire State Building különleges látványát mutatja be.

A kiállításon megjelennek a 21. század kortárs fotográfusai is, köztük Zanele Muholi, Richard Mosse és Alex Prager. Az NGV a kortárs alkotókkal párhuzamosan bemutatja gyűjteményének legrégebbi darabját is, amelyet az angol William Henry Fox Talbot, az egyik korai fényképészeti eljárás feltalálója készített. Az NGV a kiállításon megtekinthető fényképeket egy nagyszabású kiadványban is közre fogja adni. A reprezentatív kötetben az intézmény vezető fotográfusai, kurátorai, valamint ausztrál, európai, észak-amerikai és délkelet-ázsiai szerzők írásai is olvashatóak lesznek.

0103

Fotó: Man Ray: Kiki with African mask 1926
gelatin silver photograph 21.1 x 27.6 cm (image); 22.1 x 28.5 cm (sheet)
National Gallery of Victoria, Melbourne Purchased through The Art Foundation of Victoria with the assistance of Miss Flora MacDonald Anderson and Mrs Ethel Elizabeth Ogilvy Lumsden, Founder Benefactors, 1983
© MAN RAY TRUST / ADAGP, Paris. Licensed by Copyright Agency, Australia Photo: Helen Oliver-Skuse / NGV

0103

Fotó: André Kertész Satiric Dancer, Paris 1926; printed c. 1972
gelatin silver photograph 22.5 x 17.3 cm (image and sheet)
National Gallery of Victoria, Melbourne Purchased, 1973 © Estate of André Kertész, courtesy of Higher Pictures, New York Photo: Christian Markel / NGV

0103

Fotó: Dora Maar: Untitled (Study of Beauty) 1936
gelatin silver photograph 33.0 x 24.1 cm
National Gallery of Victoria, Melbourne Bowness Family Fund for Photography, 2021 © Estate of Dora Maar / DACS, All Rights Reserved / Copyright Agency, Australia Photo: Predrag Cancar / NGV

0103

Fotó: Henri Cartier Bresson: Juvisy, France 1938;
printed 1990s gelatin silver photograph 29.1 x 43.9 cm (image)
National Gallery of Victoria, Melbourne Purchased NGV Foundation, 2015 © Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos Photo: Nicholas Umek / NGV

0103

Fotó: Dorothea Lange: Towards Los Angeles, California, 1936; printed c. 1975
gelatin silver photograph 39.6 x 39.1 cm (image); 40.8 x 50.5 cm (sheet)
National Gallery of Victoria, Melbourne Purchased, 1975 © Library of Congress, FSA Collection © Library of Congress Photo: Predrag Cancar / NGV

0103

Fotó: Girma Berta: Untitled IV 2017 from the Moving shadows series, 2017
inkjet print, ed. 4/4 89.8 x 90.0 cm (image) 99.8 x 100.0 cm (sheet) National Gallery of Victoria, Melbourne Bowness Family Fund for Photography, 2018
© Girma Berta Photo: Predrag Cancar / NGV

0103

Fotó: Selina Ou: Convenience 2001 from the Serving you better series 2001
type C photograph 111.6 × 140.2 cm (image) 126.9 × 156.5 cm (sheet)
National Gallery of Victoria, Melbourne Purchased with funds arranged by Loti Smorgon for Contemporary Australian Photography, 2005 © Selina Ou, represented by Sophie Gannon Gallery, Melbourne Photo: Garry Sommerfeld / NGV

0103

Fotó: Hank Willis: Thomas: Amelia Falling 2014
photographic print, mirror and glass 166.0 x 135.0 cm
National Gallery of Victoria, Melbourne Bowness Family Fund for Photography, 2017 © Hank Willis Thomas. Courtesy of the artist and Jack Shainman Gallery, New York Photo: Christian Markel / NGV

0103

Fotó: Polly Borland: Untitled 2018 from MORPH series 2018
inkjet print on rice paper on lenticular cardboard 216.0 × 172.7 × 13.0 cm
National Gallery of Victoria, Melbourne Purchased, Victorian Foundation for Living Australian Artists, 2019 © Polly Borland Photo: Nicholas Umek / NGV

0103

Fotó: Lillian Bassman: More fashion mileage per dress, Barbara Vaughn, Harper’s Bazaar, New York 1956
gelatin silver photograph 43.1 × 60.9 cm (image) 50.8 × 56.5 cm (sheet)
National Gallery of Victoria, Melbourne Gift of Krystyna Campbell- Pretty AM and Family through the Australian Government’s Cultural Gifts Program, 2023 © Estate of Lillian Bassman Photo: Selina Ou / NGV

0103

Fotó: Zanele Muholi: Ntozkhe II (Parktown) 2016
from the Somnyama Ngonyama series 2015–16
gelatin silver photograph 99.0 x 74.0 (image)
National Gallery of Victoria, Melbourne Bowness Family Fund for Photography, 2017 © Zanele Muholi, courtesy of the artist, Yancey Richardson, New York, and STEVENSON, Cape Town/Johannesburg Photo: Predrag Cancar / NGV

0103

Fotó: Hassan Hajjaj: Master Cobra Mansa, 2013
metallic inkjet print, timber frame, cans 76.2 x 111.8 cm (image); 95.0 x 135.0 x 7.0 cm (framed)
National Gallery of Victoria, Melbourne Orloff Family Charitable Trust, 2019 © Hassan Hajjaj Photo: Predrag Cancar / NGV

0103

Fotó: Michael Cook: Civilised #11 2012 from the Civilised series 2012
inkjet print 100.0 x 87.5 cm (image); 120.0 x 108.0 cm (sheet)
National Gallery of Victoria, Melbourne Purchased NGV Foundation, 2013 © Courtesy of the artist Photo: Predrag Cancar / NGV

0103

Fotó: Rennie Ellis: Between strips, Kings Cross 1970–71; printed 2000 from the Kings Cross series 1971
gelatin silver photograph 37.1 x 24.1 cm (image) 40.3 x 30.4 cm (sheet)
National Gallery of Victoria, Melbourne Purchased, 2005 © Rennie Ellis Photographic Archive Photo: Selina Ou / NGV

Jegyzetek

Photography: Real & Imagined
The Ian Potter Centre: NGV Australia
2023. október 13. – 2024. február 4.