„Úgy érzem, hogy a gép mögött rejtve vagyok. Ekkor már csak „szemmé” válok.” – Válogatás Herbert List képeiből
21 • 08 • 05Baki László
Az 1903. október 7-én Hamburgban született Herbert List az 1920-as évektől kezdett el fényképezni szürrealista csendéleteket, miközben művészettörténetet és irodalmat tanult a Heidelbergi Egyetemen. List szülei támogatásával még fiatalon beutazta Közép-Amerikát, és járt Görög- és Olaszországban is. Bár látásmódját sokáig alapvetően a szürrealizmus határozta meg, egész életútján az antikvitás, a görög szépségideál maradt a vezércsillaga. Pályafutásának egyik meghatározó momentuma volt Andreas Feiningerrel való találkozása, aki 1930-ban mutatta meg neki a Rolleiflex fényképezőgép használatát, és arra inspirálta List-et, hogy a hobbija egyben a hivatása is legyen. Ennek eredményeként első egyéni kiállítását 1937-ben rendezték meg Párizsban, majd 15 évvel később, 1952-ben csatlakozott a Magnum fotóügynökséghez is.
1959-ben így írt a fotográfusról Rudolf Knappmann a Photo Magazinban:
„Amikor a képek kiválogatása során találkoztunk, maga Herbert List kereste azt a találó kifejezést, mely legjobban jellemezné fényképészeti munkásságát. Végül is a „mágikus realizmus” fogalmát tartotta a legmegfelelőbbnek módszerének jellemzésére. Inkább csak magának mondotta: „Ha olyasvalami történik bárkivel… amit talán maga sem akart, hogy megtörténjék; az ilyen esemény ritka…” Ez a „meghatározhatatlan esemény, ami bárkivel és magával a fényképésszel is megtörténik”, kulcs a fényképeinek és a képekből áradó hatás megértéséhez. Ez a rendkívüli optikai fogékonyság elismerést biztosít számára. Erről az elismerésről szólva könnyen hozzátehetnénk: „művész”, de ezt a címet List már évekkel ezelőtt visszautasította.”
A kölni Galerie Karsten Greve kiállítótereiben most a világhírű fotográfus Olaszországban készült képeiből mutatnak be közel 80 vintázs nagyítást, melyeket 1934 és 1961 között fényképezett. List a mediterrán világ derűjét nem a természetben kereste, hanem valódi fotóesszéket készített a napsütötte Itália terein és utcáin az ismeretlen kisemberek hétköznapi életének teljesen spontán jeleneteiről.
„Ha embert kell spontán helyzetében fényképeznem, mindig kényszerítenem kell magamat, hogy végre előkerüljön a gép. A szemhez emelés mindig a legnehezebb. De ha már egyszer fent van, akkor mindenesetre könnyebb. Ilyenkor úgy érzem, hogy a gép mögött rejtve vagyok. Ekkor már csak „szemmé” válok. De amíg idáig eljutok…”
A fotográfus hagyatékát – amelyet korábban Max Scheler gondozott 1975 és 2003 között – jelenleg Peer-Olaf Richter kezeli Hamburgban. Herbert List munkáit olyan neves közgyűjtemények őrzik, mint a New York-i Metropolitan Museum of Art, a bostoni Museum of Fine Art, a Kunsthaus Zürich, a Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg, a kölni Ludwig Múzeum és a párizsi Musée Picasso.
A kiállítás további képeit ezen a linken lehet megtekinteni.
Galerie Karsten Greve – Köln
Herbert List: ITALIA
2021. május 20. – augusztus 28.