Interaktív fotográfiai edukációs részleggel bővül az Ernst Leitz Múzeum
21 • 08 • 27Cserna Endre
Interaktív részleggel nyit újra felújítása után 2021 októberében a Wetzlarban található Ernst Leitz Múzeum. Az intézmény a Leitz-Park Campus részeként (ahol az üzem mellett, a Leica Gallery, a Leica Store és a Leica Academy is található) eddig is várta a fotográfia és kifejezetten a német gyártó rajongóit, idén pedig egy új állandó kiállítással és egy új emeleti részleggel bővül. Egyfelől 1849-től lesz végigkövethető az Ernst Leitz által alapított gyár története, illetve egy élményalapú és interaktív tárlat során lehet majd megismerkedni a fotográfiai gondolkodásmód, a vizuális észlelés mibenlétével.
Az interaktív kiállítások tervezésével foglalkozó studio klv kreatív irodával együttműködésben létrehozott szekcióban játékos módon válik majd megérthetővé a fotográfia, a látás és érzékelés működése, és azok optikai jelenségei. Ennek edukációs jelentősége a médiatudatossá válást tekintve igen fontos, hiszen a fiatalabb generációk nem feltétlen rendelkeznek az analóg és digitális képalkotási technikák ismeretével, miközben a fényképészet mai formái egyre nagyobb kulturális jelentőséggel bírnak a közösségi médiában és azon túl. A berlini klv-nek nagy tapasztalata van a hasonló projektekben, ők tervezik egyebek mellett a jena-i Deutsches Optisches Museum új kiállítóterét is.
A hatszáz négyzetméteres, négy-állomásos edukációs terekben a Leica-találmányok műszaki és tudományos szerepét vizsgálva ismeretanyagokkal találkozhatunk a fényképészet általános szabályairól.
Az első állomás a látásra és észlelésre fog összpontosítani, ahol az optikai jelenségeket könnyen érthető megközelítésben mutatják be.
A második teremben a vendégek képeket, rajzokat, fényképezőgépeket és terveket találnak, amelyek bemutatják a Leica generációkon átívelő hatását a fotóművészetre. Ezen túlmenően ez a hely információkat tartalmaz az objektívek felépítéséről, a digitális fényképezőgép-alkatrészek technikai adatairól, valamint egy virtuális sötétkamrában digitálisan is rekreálhatjuk a laborálás lépéseit.
A harmadik tér arra ösztönzi a látogatókat, hogy a tükröződésekkel, színekkel és árnyékokkal kísérletezzenek, ezáltal megismerjék a képkészítés különböző kreatív lehetőségeit.
A negyedik állomáson pedig egy speciális, forgó kiállítótérbe juthatunk, ahol időszakosan mindig más, a német márkához köthető fényképész anyagai lesznek láthatóak.
Utóbbiban az első bemutatott anyag Oskar Barnack életműve lesz. A német feltaláló és fotográfus Leica-munkatársként az 1913-as Ur-Leica gép tervezőjeként lett ismert, de az 1920-as wetzlari árvízről készült sorozata a fotótörténet egyik, ha nem az első 35 mm-es filmre készült klasszikus értelemben vett riportanyaga. A nevét viselő díj minden évben egy olyan fényképészt jutalmaz, aki az ember és környezetének viszonyát vizsgálja.