Menü

„Nem érdekel a művészvilág hozzáállása a munkámhoz.” – Cao Fei nyerte el az egyik legrangosabb fotográfiai díjat

21 • 09 • 16Baki László

Idén 25. alkalommal került sor a Deutsche Börse Fotográfiai Alapítvány rangos díjának átadására. A 2021. szeptember 9-én megtartott díjátadóra a londoni Photographers' Gallery-ben került sor. Az idei nyertes, Cao Fei Blueprints című kiállításáért (Serpentine Gallery, London, 2020. március 4. – május 17. újranyitás: 2020. augusztus 4. – szeptember 13.) kapta az elismerést és a vele járó 30.000 font pénzjutalmat. A kínai művésznek ez volt az első nagy egyéni kiállítása Nagy-Britanniában, ahol olyan új és korábbi alkotásait mutatták be, amely magában foglalta a Nova című anyagát, valamint olyan korábbi projekteket, mint a Whose Utopia, az Asia One és Cosplayers című sorozatai.

A filmekkel, digitális médiával, fényképezéssel, szobrászattal és performanszokkal foglalkozó Cao Fei kínai művész (szül. 1978, Guangzhou, Kína) munkáiban a digitális és egyéb technológiai eszközök gyors fejlődésére fókuszál, és arra, hogy ez a fejlődés milyen mértékben változtatta meg az önmagunkról alkotott felfogásunkat. Sorozataiban az automatizálás, a virtuális valóság és az urbanizáció emberre gyakorolt ​​hatásai mellett az emlékezet, a történelem és a fogyasztói társadalom szerepeit is vizsgálja. Művei összetett, szürreális és gyakran sötét humorú, disztópikus fikciók, melyek a modern megfigyelési-, termelési- és munkarendszereket ábrázolják, tükrözve az intelligens gépekkel való kapcsolatunkat, egyben kritikus megjegyzéseket fűzve azok elszigetelő hatásáról. Videómunkái szintén ipari vagy városi környezetben játszódnak, ahol az emberi test, identitás és érzelmek idegennek vagy feleslegesnek tűnnek, és a közelgő jövő tele van apokaliptikus bizonytalansággal.

Erről így beszélt egy interjúban:

„A nyolcvanas években – amikor felnőttem – Guangzhou a reformok élvonalába tartozott. A hongkongi popkultúra beáramlott, és más, Kínán kívüli kultúráké is. Néztem az MTV-t, miközben az ének és a tánc elbűvölt. Ebben az időszakban Guangzhou óriási változásokon ment keresztül. Munkáim a popkultúra és az urbanizáció különböző aspektusait tárgyalják. Különösen érdekelnek az emberek kapcsolatai e gyors fejlődés közepette. A virtuális és a valóság közötti határ mára már teljesen homályossá vált. Mivel elfogadjuk, hogy a virtualitás is része a valóságnak, ez lesz jövőbeli létezésünk és észlelésünk multiverzuma, szélesebb értelemben fogjuk megérteni a valóságot, a teret és az időbeliséget. A művészet nem válaszol a valóság kérdéseire. És nem is ez a célom. Ehelyett a művészet több utat kínál a világ megértéséhez, és talán néha segít átlényegíteni azt. Nem érdekel a művészvilág hozzáállása a munkámhoz. Nem figyelek rá. Azért használom a technológiát, mint témát a munkámban, mert az érdekel, és nem a művészeti világ trendjei miatt.”

0103

Fotó: Cao Fei: Nova, 2019 © Cao Fei / Courtesy of artist, Vitamin Creative Space and Sprüth Magers

0103

Fotó: Cao Fei: Nova, 2019 © Cao Fei / Courtesy of artist, Vitamin Creative Space and Sprüth Magers

0103

Fotó: Cao Fei: Nova, 2019 © Cao Fei / Courtesy of artist, Vitamin Creative Space and Sprüth Magers

0103

Fotó: Cao Fei: Nova, 2019 © Cao Fei / Courtesy of artist, Vitamin Creative Space and Sprüth Magers

0103

Fotó: Cao Fei: Cosplayers, 2004 © Cao Fei / Courtesy of artist, Vitamin Creative Space and Sprüth Magers

0103

Fotó: Cao Fei: Asia One, 2018 © Cao Fei / Courtesy of artist, Vitamin Creative Space and Sprüth Magers

0103

Fotó: Cao Fei: Asia One, 2018 © Cao Fei / Courtesy of artist, Vitamin Creative Space and Sprüth Magers

0103

Fotó: Cao Fei: Asia One, 2018 © Cao Fei / Courtesy of artist, Vitamin Creative Space and Sprüth Magers

0103

Fotó: Cao Fei: Whose Utopia, 2006 © Cao Fei / Courtesy of artist, Vitamin Creative Space and Sprüth Magers

A Deutsche Börse Fotográfiai Alapítvány díjának idei shortlistjébe került fotográfusok és projektjeik az alábbi linken tekinthetők meg.