Menü

Egy Győr mellett készült Henri Cartier-Bresson képet is elárverez a Sotheby’s

21 • 12 • 12Baki László

A Sotheby's decemberi fotóárverésén Henri Cartier-Bresson képeire licitálhatnak a vásárlók, ahol – a világhírű fotográfus lenyűgöző életművének hat évtizedét kiemelve, az aukción szereplő 95 fénykép között – olyan ikonikus képek is szerepelnek, mint a St. Lazare pályaudvar mögött vagy a Vasárnap a Szajna partján című fotók.

Cartier-Bresson fényképezés iránti szenvedélye 1932-ben erősödött meg, amikor megvásárolt egy 35 mm-es Leicát, majd karrierje hátralévő részében beutazta a világot, és olyan képeket készített, amelyek kitörölhetetlen nyomot hagytak a fényképezés egyetemes történetében.

0103

Fotó: Henri Cartier-Bresson: Hyères, France, Paris, 1932 © Peter Fetterman Collection / Sotheby's / Henri Cartier-Bresson

„Fényképezni annyi, mint egyetlen pillanatban, másodperctöredékben rálátni a jelenségre, annak egész bonyolult rendszerére, s fölismerni azt a formát, amely e jelenséget képileg kifejezi. Egyszerre kell a célra összpontosítani az agyunkkal, az eszünkkel és a szívünkkel.”

0103

Fotó: Henri Cartier-Bresson: Behind the Gare St. Lazare, Paris, 1932 © Peter Fetterman Collection / Sotheby's / Henri Cartier-Bresson

Az aukció képei Peter Fetterman, a neves galerista és műgyűjtő gyűjteményéből származnak, aki szinte az összes eladásra szánt fényképet közvetlenül Cartier-Bressontól szerezte be. A képekre december 9 és 16. között lehet licitálni, melyeket a York Avenue galériában – 2021. december 11–15. között – nyilvános kiállítás keretében mutatnak be. Az aukció érdekessége, hogy egy kevéssé ismert, Magyarországon készült Henri Cartier-Bresson képet is eladásra szánnak, melyet a világhírű fotográfus Győr mellett fényképezett. Az 1964-ben fényképezett, de később nagyított képért 12.000 – 18.000 dollárt várnak a szervezők.

0103

Fotó: Henri Cartier-Bresson: Győr, Hungary, 1964 © Peter Fetterman Collection / Sotheby's / Henri Cartier-Bresson

0103

Fotó: Henri Cartier-Bresson: Valencia, Spain, 1933 © Peter Fetterman Collection / Sotheby's / Henri Cartier-Bresson

0103

Fotó: Henri Cartier-Bresson: Natchez, Mississippi, 1947 © Peter Fetterman Collection / Sotheby's / Henri Cartier-Bresson

0103

Fotó: Henri Cartier-Bresson: Swan Lake, Bolshoi Theatre, Moscow, USSR, 1954 © Peter Fetterman Collection / Sotheby's / Henri Cartier-Bresson

0103

Fotó: Henri Cartier-Bresson: Self-portrait, 1929 © Peter Fetterman Collection / Sotheby's / Henri Cartier-Bresson

0103

Fotó: Henri Cartier-Bresson: Scanno, Italy, 1951 © Peter Fetterman Collection / Sotheby's / Henri Cartier-Bresson

0103

Fotó: Henri Cartier-Bresson: Rome, Italy, 1959 © Peter Fetterman Collection / Sotheby's / Henri Cartier-Bresson

0103

Fotó: Henri Cartier-Bresson: Chicago, USA, 1947 © Peter Fetterman Collection / Sotheby's / Henri Cartier-Bresson

0103

Fotó: Henri Cartier-Bresson: Cathedral, Notre-Dame, Paris, 1953 © Peter Fetterman Collection / Sotheby's / Henri Cartier-Bresson

0103

Fotó: Henri Cartier-Bresson: Hamburg, Fish Market, Lemon Seller, 1952 © Peter Fetterman Collection / Sotheby's / Henri Cartier-Bresson

Henri Cartier-Bresson már 1931-ben is készített képeket hazánkról, de Magnum tagként először csak 1964-ben járt Magyarországon, amikor a Dorottya utcai Kultúrkapcsolatok Intézete kiállítóterében mutatták be képeit.

„Úgy gondolom, a fényképezés a látás öröméből, a szem érzéki öröméből fakad. Ezért látom oly fakónak a képszövegeket. Ha ilyeneket olvasok képek alatt, úgy érzem, mintha egy képcsarnokban a katalógusba temetkeznék ahelyett, hogy a képeket nézném. De olyan ember, aki látni is tud, kevés van. Nem feladatom tanokat hirdetni vagy küldetést teljesíteni, csak saját álláspontomat akarom képviselni. A fényképezés igen fontos eszköze a közlésnek és a felvilágosításnak, s felelősek vagyunk az olvasók millióinak, akiket a sajtó révén közelítünk meg. Nem szabad belemennünk abba, hogy nem egészen tiszta kívánságoknak eleget tegyünk, de a sznobizmus hibájába sem szabad esnünk és lebecsülnünk a nyilvánosságot. Képeinknek olyanoknak kell lenniük, hogy mindenki megértse őket.

Egyébként mindig felkészülök a soron következő feladatra, mely reám vár és folyton gyakorolok. Reggel kimentem, hogy néhány felvételt készítsek az egyik Metro állomás közelében. Ez olyasmi, mintha naplót írnék vagy vázlatokat készítenék, „nagy" fotó ritkán születik. Meggyőződésem, hogy mindig dolgozni kell. Egyik barátom, akivel erről vitatkoztam, így szólt hozzám: A te munkádat tulajdonképpen nem is lehet munkának nevezni, hiszen szívesen és lelkesedéssel csinálod. " – olvashatjuk Cartier-Bresson gondolatait a Foto 1964/11-es számában megjelent interjúban.

 

0103

Fotó: Henri Cartier-Bresson: Cathedral, Notre-Dame, Paris, 1955 © Peter Fetterman Collection / Sotheby's / Henri Cartier-Bresson

0103

Fotó: Henri Cartier-Bresson: Udaipur, India, 1966 © Peter Fetterman Collection / Sotheby's / Henri Cartier-Bresson

0103

Fotó: Henri Cartier-Bresson: Madrid, Spain, 1933 © Peter Fetterman Collection / Sotheby's / Henri Cartier-Bresson

Henri Cartier-Bresson megélhetésének nagy része a sajtóban megjelent képei sokszorosításából befolyt összegből állt össze. A mostani aukción felkínált képek közül sokat eredetileg ilyen cikkek illusztrálására használtak. A Sotheby’s összegyűjtötte ezeket a sajtómegjelenéseket, melyeket ezen a linken mutatnak be.

Jegyzetek

A pontos leütési árakat ezen a linken lehet megtekinteni.