Válogatás a LensCulture Street Photography Awards 2021 fotópályázat díjazottjainak képeiből
21 • 12 • 17Gyöngyösi Eszter
Nemrég kihirdették a LensCulture utcafotográfia kategóriájának 2021-es nyerteseit. Az idei zsűriben ismét kurátorok, képszerkesztők, rovatvezetők, elismert fotográfusok és szakírók kaptak helyet. A döntéshozók sorozat és önálló kép kategóriában ítélték oda a díjakat. A nyertesek – a pénzjutalom mellett – lehetőséget kaptak a LensCulture több mint hárommilliós globális online közössége előtti bemutatkozásra, egy New York-i kiállításra, valamint nemzetközi fotófesztiválokon való megjelenésre is.
A sorozat kategória harmadik helyén végzett Anna Biret Out of the Shadow című anyaga. A képeken a fény-árnyék játék dominál, valamint a világ különböző pontjain fényképezett emberek természetes, hétköznapi cselekedetei. Viselkedésük ezáltal válik izgalmassá, akár rejtélyessé. „A fény, a színek, az érzelmek, a szavak nélküli kommunikáció és a fényképezett emberek iránti tisztelet mind fontos szerepet játszanak a munkáimban.” – írta saját fotóiról Biret.
A második helyet Sam Ferrisnek ítélte a zsűri In Visible Light című sorozatáért. Ferris 2013-ban kezdte a sorozatot, amelyben a Sydney-ben való lét tapasztalatait vizsgálja. A képekről – még, ha némelyik aranyfénybe is van csomagolva – árad egyfajta feszültség. Ahogy a projektleírásban is olvashatjuk, Ferris fontosnak érezte, hogy dokumentálja az időt és helyet, ahol nap mint nap szemtanúja a metropoliszban élő ember modern kori problémáinak: az állandó szorongásnak, amit az időhiány és bizonytalanság okoz: mi az, amink van? Ami van, elég-e? Kimaradunk-e valamiből? És ha igen, miből?
A nyertes Argus Paul Estabrook Reflections Inside the Seoul Metro című sorozata lett. A sorozat önreflexió is, és a kettős identitás kérdését vizsgálja, mivel Estabrook bár Dél-Koreában született, az Egyesült Államokban nőtt fel, ez pedig kulturálisan eltávolította szülőhazájától. A fotográfus, elmondása szerint, napokat tud eltölteni a különböző metróvonalakon való utazással, közben pedig az ingázókat figyeli és fényképezi. A tömegközlekedés olyan terep, ahol a „valódi” Szöul mutatkozik meg, az, amit a turisztikai reklámok vagy K-pop dalok nem ábrázolnak. A sorozat a közös gyökerek kutatásáról, identitáskeresésről, az elkülönültség érzéséről is szól.
Az önálló kép kategória harmadik helyet Maude Bardet nyerte el Goat Auction in Nizwa című képéért. Bardet 2017-ben talált rá az utcai fényképezésre, ekkor úgy érezte, ez az, amit eddig keresett. Állítása szerint előtte a fotográfia számára inkább csupán eszköz volt az utazásai finanszírozására.
A második helyezett Jason Au lett Social Distancing című képével. A pandémia idején a hongkongi lakosok közül sokan – egyedül vagy párban – hétvégéjük egy részét a bevásárlóközpontok tetőablakai alatt ücsörögve töltötték. Mivel törvény tiltotta a négy főnél nagyobb csoportos összejöveteleket, az egyes társaságok megfelelő távolságot tartva ültek egymástól.
Az önálló kép kategória győztese Bego Amaré In the Shadow című képe lett, ami szintén a koronavírus okozta globális problémák egyikét ábrázolja érzékletesen: két pincér tart rövid szünetet egy magányos bár előtt. A kép Spanyolországban készült, ahol – mint, ahogy sok más helyen a világon – komoly nehézségek léptek fel a turizmusban, és a vendéglátásban dolgozók megélhetésével kapcsolatban.
A hat nyertesen kívül, a Street Photography kategóriában, a zsűri tagjainak mindegyike kiválasztott egy-egy fotográfust, aki külön kitüntetésben részesülhetett. A különdíjas projekteket (a szakértőktől származó rövid indoklásokkal együtt), illetve a huszonöt finalista munkáit ezen a linken lehet megtekinteni.
Az idei LensCulture utcafotográfia díjának zsűritagjai Giuseppe Oliverio, Hideko Kataoka, Gulnara Samoilova, Scott Hall, Pierre Terdjman, Danielle A. Scruggs, illetve a LensCulture főszerkesztője, Jim Casper voltak.