Menü

Megbélyegzés helyett megértésre törekedni – Luca Meola képei a Crackland rideg valóságáról

21 • 12 • 19Udvari Orsolya

Luca Meola fotográfus három éven keresztül, 2018-tól dokumentálta a brazíliai São Paulo Cracklandként elhíresült városrészének lakóit és helyzetét. Cracolandia, avagy Crackland utcái közel 1600 embernek adnak otthont, valamint lehetőséget a szerterjesztésre, vásárlásra és fogyasztásra. A marginális és kiszolgáltatott helyzetben élő közösség húsbavágó nehézségekkel néz szembe nap mint nap, ennek ellenére a szolidaritás és egymásra figyelés is meghatározó tulajdonsága ennek az elszeparált helynek. A hároméves munkából állt össze nemrég bemutatott projektje az olasz származású Meolának, ami a Projects & Portfolios kategóriában elnyerte a 2021-es Urban Photo Awardot is.

A szerhasználat és a drogok stigmatizációja és tabuizálása nem ismeretlen a hazai kontextustól sem. Az addikcióhoz és a függőkhöz való viszonyunkat erősen befolyásolja a közbeszéd és a témával kapcsolatos társadalmi konszenzus. Meola, aki korábban szociális munkásként is dolgozott – jelenleg pedig fotográfusként több NGO-val is együttműködik – e mögé a vélt társadalmi konszenzus és norma mögé lép be kamerájával, egy alternatív narratívát teremtve függőkről, függésről, motivációkról és élethelyzetekről.

0103

Fotó: Luca Meola: Johnatan cracket szív egy pipából Cracolândia utcáin. Részlet a Cracolândia című sorozatból.

Cracolandia, avagy Crackland egy olyan társadalmi tér, ahol különböző politikai akaratok feszültek egymásnak, amik erősen befolyásolták a hely korábbi és mostani helyzetét. 2014-ben egy progresszív, a megelőzést és a probléma gyökerét fókuszba helyező projekt indult el a városrész fejlesztése céljából, amely 2017-ig tartott. A „Tárt karok” („Open Arms”, „De Braços Abertos”) névre hallgató program magába foglalta a munkavállalással, a lakhatással és az élelemellátással kapcsolatos megoldásokat is. A program lezárását a városvezetésben bekövetkezett jobboldali váltás hozta meg. Mivel az állami szervek támogatórendszere hiányzik innen, aktivisták és a közösség tagjai nyújtanak egymásnak kapaszkodót. Az új vezetés a drog ellen felvett harcban a rendőri erők megerősített jelenlétét és gyakori eljárását, valamint az érintett szerhasználók rehabilitációs klinikákba küldését választotta a problémaközpontú és rendszerszintű megközelítés helyett. A „harc” további intézkedések és jelenségek legitimációs eszközeként szolgált, így a városrész dzsentrifikálását – vagyis az eredeti, helyi lakók kiszorítását korábbi lakóhelyeikről, amelyeket felújítások és beruházások után jobb társadalmi helyzetű emberek vesznek át a korábbi kiszolgáltatott, rossz gazdasági és egészségügyi körülmények között élők helyett – is ezzel magyarázzák. A helyzetet a Covid-19 járvány itt is, mint a világ legtöbb pontján, még inkább árnyalta és kihívások elé állította. A vírus megelőzését elősegítő távolságtartás, maszk- és kézfertőtlenítőhasználat nem vált bevett módszerré, ám ironikus módon, a helyiek keserédes humora szerint talán a crack füstjének köszönhető módon, Crackland lakóit nem érintette a járvány drasztikusan.

0103

Fotó: Luca Meola: Indio Badaross festményeket készít és performanszokat tart az utcán talált festékekből és újrahasznosítható anyagokból. Részlet a Cracolândia című sorozatból.

Meola a helyszínen töltött idő alatt több személyes történetet is megismert, amelyekből egyértelműen kirajzolódott, hogy a drogfogyasztás mögött számos egyéb küzdelem húzódik meg: társadalmi egyenlőtlenség, munkanélküliség, a közpolitika és szociális hálózat hiányossága. A megismert csoport tagjai sok esetben halmozottan hátrányos helyzetű, kisebbségekhez tartozó személyek, sokan börtönviseltek. A sorozat képei nyers valójukban mutatják meg a rendszernek kiszolgáltatott emberek hétköznapjait.

A téma és a helyszín hozzáférhetőségét Meolának helyi szervezetek segítették elő, illetve Giulia Grillo, aktivista, aki rengeteget tett a helyi közösségért. Grillo közreműködésével a fotográfusnak sikerült elnyernie a helyiek bizalmát.

Meola végig tudatos volt abban, hogy nem a téma kriminalizálásával, hanem emberarcúvá, személyessé tételével akar foglalkozni, egyéni történeteket is bemutatva; a borzalmas körülmények között álmokat és reményt felmutatva, soha nem feledve a sok esetben adott brutális vagy traumatikus valóságot.

A bizalmi kapcsolatok megteremtésével olyan intim helyzetekhez került közel, amit külső szemlélőként soha nem tapasztalhatott volna meg, így a néző számára is elérhetetlenek maradtak volna. A képeket nézve felmerülhet a nézőben, hogy etikus-e ilyen kiszolgáltatott helyzetben, beazonosítható módon ábrázolni bárkit is. Fontos, hogy Meola fotóalanyai tudtával és hozzájárulásával, olykor saját kérésükre készítette munkáit. A fotográfus azt is kiemelten kezeli, hogy a jelenségeket valójukban kell bemutatni, álca és finomítás nélkül, hiszen a tudás így terjeszthető.

Crackland, ahogy Meola fogalmaz, a társadalmi egyenlőtlenségek egyik tünete. A társadalom szélére került közösség kevés külső támogatást kap, egymást segítik, de akadnak szervezetek és egyének, akik szívükön viselik a helyzetüket. Meola a kép erejével alternatívát ad nemcsak az érintettek, de a külső szemlélő számára is, rámutatva egy égető, megoldatlan problémára. Meola egyik fotóalanya megkérte a fotográfust, hogy készítsen róla portrét szerhasználás közben. Ez a portré – mintegy mementóként – azóta is az illető zsebében van, arra emlékeztetve, ki volt régen, mikor még függőként élt. A kép ereje valós erő.

0103

Fotó: Luca Meola: A Cracolândia területe Boca do Lixo néven vált ismertté, ahol az 1970-es években kialakult a pornochanchada filmes műfaj, mely egy népszerű vígjáték egy jó adag erotikával kombinálva. Részlet a Cracolândia című sorozatból.

0103

Fotó: Luca Meola: Részlet a Cracolândia című sorozatból.

0103

Fotó: Luca Meola: Edson azt állítja, hogy ő az utolsó túlélője a "Snag Brothers" nevű bűnözői csoportnak. A rendőrséggel folytatott lövöldözés során súlyos fejsérülést kapott, és két testvére is meghalt. Részlet a Cracolândia című sorozatból.

0103

Fotó: Luca Meola: A Praça Princesa Isabel sátrakban lakóknak minden reggel fel kell számolniuk a tábort, hogy elkerüljék a rendőrséggel kapcsolatos problémákat. Részlet a Cracolândia című sorozatból.

0103

Fotó: Luca Meola: A környéken található bérházak többsége egy hálószobából és egy kis fürdőszobából áll. Részlet a Cracolândia című sorozatból.

0103

Fotó: Luca Meola: Részlet a Cracolândia című sorozatból.

0103

Fotó: Luca Meola: A láthatáron a Megváltó Krisztus szobra úgy tűnik, hogy vigyázza és védi azokat, akik ezen a veszélyes vidéken élnek. Részlet a Cracolândia című sorozatból.

0103

Fotó: Luca Meola: José Carlos megsérült a droghasználók és a rendőrség közötti gyakori konfliktusok egyikében. Részlet a Cracolândia című sorozatból.

0103

Fotó: Luca Meola: Születésnapi parti egy bérházban a Cracolândia régióban. Részlet a Cracolândia című sorozatból.

0103

Fotó: Luca Meola: Fél gramm crack 20 reálba kerül, mert a járvány idején nagyon felment az ára. Úgy tűnik, itt minden e körül az ártalmatlannak tűnő kis kő körül forog. Az Unifesp Alkohol- és Kábítószerkutató Részlegének felmérése feltárta, hogy átlagosan 1680 ember fogyaszt naponta kábítószert a Cracolândiában. Részlet a Cracolândia című sorozatból.

Az URBAN International Photo Awards nemzetközi fotográfiai pályázat idén a 12. kiadásához érkezett, s a hagyományokhoz híven egyedi és sorozat kategóriában is osztott díjakat, ahol ebben az évben Bruce Gilden is zsűritag volt. A pályázat képei ezen a linken tekinthetők meg.

Jegyzetek
Egy hasonló témájú cikket már korábban bemutattunk a Punkton. Az amerikai opioidválságról szóló kiállításon látható sorozatok ezen a linken tekinthetők meg.