Menü

„A tűz pusztít és újít” – A tűz a tematikája a Prix Pictet kilencedik versenyének

22 • 01 • 30A Fehér Vera

A svájci Pictet & Cie Bank által 2008-ban alapított Prix Pictet-díj a világ egyik legnagyobb fotográfiai díja a fenntartható fejlődés területén, amely a fotográfia eszközét felhasználva globális jelentőségű üzeneteket közvetít széles körben. A díj minden egyes ciklusban egy-egy meghatározott fenntarthatósági témát dolgoz fel. Az immár kilencedik kiírás az éghajlati válságra koncentrál.

„2019 elején a párizsi Notre-Dame-ot pusztították lángok, majd később rekordszámú esőerdőtüzeket jelentettek az Amazonasnál, erdő- és bozóttüzeket Ausztráliában, és komoly tűzvészeket Kaliforniában. A tűz pusztít és újít. A tűz túlélést, megújulást és gazdasági jólétet jelent. Mégis, ha visszaélünk ezzel a szeszélyes elemmel, környezeti problémáink forrásává válhat.”

– mondta Stephen Barber, a Prix Pictet elnöke.

2008 óta több mint 4700 művészt jelöltek a Pictet-díjra. A listán 2021-ben például Rinko Kawauchi, David Uzochukwu és Lisa Oppenheim is szerepelt. A díj – melyet 2021-ben Sally Mann nyert el – 100 ezer svájci frank elismeréssel jár. A Prix Pictet minden ciklusában világszerte több mint egy tucat helyszínt jár be kiállításaival. Miután a nemzetközi nagyközönség elé tárják a kiválasztott fotográfusok munkáit, a Prix Pictet díjat a teNeues kiadónál megjelent színes könyv kíséri, amely részletesen bemutatja a kiválasztott alkotók munkáit, a jelöltek szélesebb köréből válogatott képekkel, valamint vezető gondolkodók és írók esszéivel a díj témájában.

A Prix Pictet kiadványai közt nemrég megjelent a Lens on Sustainability című podcast is, mely a világ alkotóit, gondolkodóit és fotográfusait hozza össze, hogy megvitassák a fotográfia és a fenntarthatóság kapcsolatát. Az együttműködők és vendégelőadók között szerepel Don McCullin, Hannah Starkey, Sebastião Salgado és Taryn Simon is. A podcast elérhető a Spotifyon, az Apple-en és a Prix Pictet webhelyén.

Sir David King a Prix Pictet-díj zsűrielnöke és a Climate Crisis Advisory Group vezetője szerint itt volt az ideje, hogy a Prix Pictet feldolgozza a tűz témáját. Az elmúlt nyáron elárasztották a világot a pusztító tűz képei. A zsűri olyan művészeket emelt ki, akik mindegyike rendkívül jellegzetes megközelítést mutatott a témához, időnként megkérdőjelezve akár a fényképezést is.

Az idén kiválasztott fotográfusok teljes listája:
Joana Hadjithomas és Khalil Joreige (Libanon), Rinko Kawauchi (Japán), Sally Mann (USA), Christian Marclay (USA/Svájc), Fabrice Monteiro (Belgium/Benin), Lisa Oppenheim (USA), Mak Remissa (Kambodzsa), Carla Rippey (Mexikó), Mark Ruwedel (USA), Brent Stirton (Dél-Afrika), David Uzochukwu (Ausztria/Nigéria), Daisuke Yokota (Japán).

0103

Fotó: Brent Stirton: Muzzafarpur, India, Ragini Kumari (10) egy kerozin-robbanásban kétéves korában szenvedett súlyos égési sérüléseket. 2013. From the series: Burns Capital Of The World, 2013 © Brent Stirton, Getty Images, Prix Pictet. Courtesy of the artist and Getty images

0103

Fotó: Brent Stirton: Muzzafarpur, India, Ragini Kumari (10) egy kerozin-robbanásban kétéves korában szenvedett súlyos égési sérüléseket. 2013. From the series: Burns Capital Of The World, 2013 © Brent Stirton, Getty Images, Prix Pictet. Courtesy of the artist and Getty images

0103

Fotó: Fabrice Monteiro: Untitled#9, 2015. From the series: The Prophecy, 2013 – 2020 © Fabrice Monteiro, ADAGP, Prix Pictet. Courtesy of the artist and ADAGP

0103

Fotó: Fabrice Monteiro: Untitled#11, 2016. From the series: The Prophecy, 2013 – 2020 © Fabrice Monteiro, ADAGP, Prix Pictet. Courtesy of the artist and ADAGP

0103

Fotó: Christian Marclay: Fire, 2020. Video still from the series: Fire, 2020 © Christian Marclay, Fraenkel Gallery, San Francisco; White Cube, London; Prix Pictet. Courtesy of the artist, Fraenkel Gallery and White Cube

0103

Fotó: Daisuke Yokota: Untitled, 2016. From the series: Matter / Burn Out, 2016 © Daisuke Yokota, Prix Pictet. Courtesy of the artist

0103

Fotó: Daisuke Yokota: Untitled, 2016. From the series: Matter / Burn Out, 2016 © Daisuke Yokota, Prix Pictet. Courtesy of the artist

0103

Fotó: Christian Marclay: Untitled (Burning I), 2020. Image still from the series: Fire, 2020 © Christian Marclay, Fraenkel Gallery, Prix Pictet . Courtesy of the artist, Fraenkel Gallery and White Cube

0103

Fotó: Lisa Oppenheim: Pendant 1943/2021 (Version I), 2021. From the series: Smoke, 2021. Unique silver gelatin photograph. Courtesy of the artist and The Approach © Lisa Oppenheim, The Approach, London; Prix Pictet

0103

Fotó: Lisa Oppenheim: Pendant 1943/2021 (Version II), 2021. From the series: Smoke, 2021. Unique silver gelatin photograph. Courtesy of the artist and The Approach © Lisa Oppenheim, The Approach, London; Prix Pictet

0103

Fotó: Carla Rippey: Fire, 2010. From the series: Immolation, 2009-2019 © Carla Rippey, Prix Pictet. Courtesy of the artist

0103

Fotó: Carla Rippey: Fashion, 2019. From the series: Immolation, 2009-2019 © Carla Rippey, Prix Pictet. Courtesy of the artist

0103

Fotó: Sally Mann: Blackwater 13, 2008-2012. From the series: Blackwater, 2008-2012 © Sally Mann, Gagosian, Prix Pictet. Courtesy of the artist and Gagosian

0103

Fotó: Rinko Kawauchi: Untitled, 2001. From the series: Hanabi, 2001 © Rinko Kawauchi, Prix Pictet. Courtesy of the artist

0103

Fotó: Sally Mann: Blackwater 3, 2008-2012. From the series: Blackwater, 2008-2012 © Sally Mann, Gagosian, Prix Pictet. Courtesy of the artist and Gagosian

0103

Fotó: Rinko Kawauchi: Untitled, 2001. From the series: Hanabi, 2001 © Rinko Kawauchi, Prix Pictet. Courtesy of the artist

0103

Fotó: Mark Ruwedel: Paramount Ranch Fire #4, 2019. From the series: LA Fires, 2017 -2020 © Mark Ruwedel, Gallery Luisotti, Los Angeles; Large Glass, London; Prix Pictet. Courtesy of the artist, Gallery Luisotti and Large Glass

0103

Fotó: Mark Ruwedel: La Tuna Canyon Fire/Beekeeper, 2017. From the series: LA Fires, 2017 -2020 © Mark Ruwedel, Gallery Luisotti, Los Angeles; Large Glass, London; Prix Pictet. Courtesy of the artist, Gallery Luisotti and Large Glass

0103

Fotó: Mak Remissa: Khmer Khmer Rouge soldiers took control Phnom Penh, 2014. From the series: Left 3 Days, 2014 © Mak Remissa, Prix Pictet. Courtesy of the artist

0103

Fotó: Mak Ramissa, My grandmother assisted her sick husband to walk, 2014. From the series: Left 3 Days, 2014 © Mak Remissa, Prix Pictet. Courtesy of the artist

0103

Fotó: Joana Hadjithomas and Khalil Joreige: WONDER BEIRUT, The story of a Pyromaniac Photographer, 1998-2006. From the series: Wonder Beirut, 1998-2006 © Joana Hadjithomas and Khalil Joreige, In Situ Fabienne Leclerc, Paris, The Third Line, Dubai, Prix Pictet. Courtesy of the artists, In Situ Fabienne Leclerc and The Third Line

0103

Fotó: Joana Hadjithomas and Khalil Joreige: WONDER BEIRUT, The story of a Pyromaniac Photographer, 1998-2006. From the series: Wonder Beirut, 1998-2006 © Joana Hadjithomas and Khalil Joreige, In Situ Fabienne Leclerc, Paris, The Third Line, Dubai, Prix Pictet. Courtesy of the artists, In Situ Fabienne Leclerc and The Third Line

0103

Fotó: David Uzochukwu: Tectonic Shift, 2020. From the series: In The Wake, 2015-2020 © David Uzochukwu, Galerie Number 8, Brussels, Prix Pictet. Courtesy of the artist and Galerie Number 8

0103

Fotó: David Uzochukwu: Wildfire, 2015. From the series: In The Wake, 2015- 2020 © David Uzochukwu, Galerie Number 8, Brussels, Prix Pictet. Courtesy of the artist and Galerie Number 8

Sally Mann díjnyertes sorozata a Virginia délkeleti részén található Great Dismal Swamp mocsarát beborító erdőtüzek sokféle arcát mutatja be. A Blackwaterben Mann a tüzek okozta természeti katasztrófát egy másik amerikai tragédiával is összekapcsolja: ugyanezen a helyen a mocsárnál kötöttek ki az első rabszolgahajók 1619-ben. A mindent elsöprő erdőtüzek és a faji konfliktusok között Mann párhuzamot von: a két esemény metszéspontjába „a faji viszályok nagy amerikai tüzét” állítja.

 

Sally Mann képeiből szintén a galéria rovatunkban mutattunk be egy válogatást.

Jegyzetek

A tárlatot egy virtuális séta keretében ezen a linken lehet körbejárni.