Menü

0103

Fotó: Biró Dávid: Enteriőrkép, A műgyűjtés szenvedélye - Válogatás a Millot-Durrenberger gyűjteményből, Mai Manó Ház

A szétszóródó világ képei a Mai Manó Házban

22 • 03 • 06Gyöngyösi Eszter

Fotóművészekkel való képzeletbeli találkozóra invitálja a látogatót gyűjteményén keresztül Madeleine Millot-Durrenberger, a Mai Manó Házban megrendezett A műgyűjtés szenvedélye című kiállításon.

A francia műgyűjtőnő a nyolcvanas években kezdett fotográfiák gyűjtésébe, azóta pedig jelentős kollekciót tudhat magáénak: több, mint száz fotográfus közel ezerháromszáz alkotása van a birtokában. Ahogy ő fogalmaz: 

„A gyűjtemény egyfajta kísérlet a dolgok világban történő szétszóródása, elfelejtése ellen.”

Ez a gyűjtői attitűd a tárlatot is jól érzékelhető módon hatja át, a néző betekintést nyerhet az egyes alkotók művészi útjának egy-egy szakaszába. Mint, ahogy az a kiállítás megnyitóján is elhangzott, Millot-Durrenberger kiemelten fontosnak – sőt, ahogy mondja a legfontosabbnak – tartja az egyes művészekkel való személyes találkozást, ezért nem pusztán fényképeket vásárol, hanem minden esetben ellátogat a művészek műtermeibe is, illetve meghívja őket saját magához, Strasbourgba. Igyekszik tehát minél mélyebben megismerni az alkotót, akitől a képeket vásárolja.

Mint ahogy kezdetben Millot-Durrenberger is intuitív módon kezdett a fotográfiák gyűjtésébe, úgy a látogató is intenzív befogadói élménnyel gazdagodhat, ha teret enged a képek nézésekor felbukkanó érzéseknek, érzeteknek. Az egyes termeken végighaladva, műveiken keresztül párbeszédbe kezdhetünk a fotóművészekkel, és kérdéseket fogalmazhatunk meg saját magunk számára is: miért csak a legritkább pillanatokban engedjük meg magunknak, hogy a mindennapokban kicsit lassítva, megcsodáljunk a világból egy-egy kiragadott pillanatot? Hogyan hat az idő múlása az emberre és a társadalomra? Milyen a viszonyunk a saját öregedő testünkkel? Lehet-e szép a halál? És egyáltalán: milyen a kapcsolatunk a minket körülvevő valósággal?

A kiállításon az ikonikus képek mellett nagy számban jelennek meg itthon talán kevésbé ismert fotográfusok művei is, akik akár pont a fentebb említett kérdéseket boncolgatják alkotásaikon keresztül. A francia Jean Daubas két képe (A hó hangja I., A hó hangja II.) az élet olyan harmonikus pillanatait örökíti meg, amelyeken legtöbben gondolkodás nélkül átsiklunk: jelen esetben két, hóval borított utcarészletet.

Az Amerikában alkotó brit fotográfus, John Coplans a saját, öregedő testét használva vizsgálja viszonyát az idő múlásával. Ahogy a műgyűjtőnő elmondása alapján kiderült, Coplans a nyugdíjas éveiben kezdett fotográfiával foglalkozni és korosodó testrészeit fényképezni. A tárlaton kiállított képei provokatív módon járják körül az öregedéssel kapcsolatos tabukat.

Részben személyes érdeklődésemből fakadóan, számomra a kiállítás egyik kedvence a japán Masao Yamamoto munkái. Képei az emlékezetről és az idő múlásáról való gondolkodásra ösztönöznek. Fotói kis méretűek és réginek tűnnek, valójában azonban ő „öregíti” meg őket, vagy ahogy fogalmaz: 

„Magammal viszem őket a sétáimra, a kezemmel dörzsölöm a fotókat, így érem el a kívánt hatást. Ezt nevezik a felejtés folyamatának vagy az emlékezet előállításának.”

Yamamoto képei mellé a német Rudolf Schaefer mellbevágóan szép Halottportréit helyezni remek választás volt: a keleti, elmúlásról szóló felfogás és az örök nyugalom békéje szépen harmonizálnak egymás mellett.

Az sem fog csalódni, aki ikonikus képeket szeretne élőben látni: megtekinthető például Mario Giacomelli hóban táncoló, fiatal papokról készült felvétele, A kör (eredeti címén Io non ho mani che mi accarezzino il volto), ami sok, fotográfia iránt érdeklődő számára ismerős lehet. Giacomelli a szeminaristák életének egy könnyed, felszabadult pillanatát mutatja be, amint éppen nevetve, játékosan töltik szabadidejüket.

Láthatjuk Manuel Álvarez Bravo A jó hírnév álma című képét is, amelynek Mary Warner Marien külön oldalt szentel A fotográfiai nagykönyvében, és kifejti, hogy Álvarez Bravo számos utalást tesz képein ősi mítoszokra, rítusokra, melyek többszörösen fonódnak össze a termékenységgel és a halállal. A kép egyik értelmezése szerint a napozó női alak egyszerre utal Szűz Máriára és Koatlikvére, az azték mitológia földistennőjére, ugyanis mindkettejük fia szeplőtelen fogantatásból született. 

Ugyancsak látható a tárlaton Joel-Peter Witkin néhány alkotása is, melyeknek alapjául gyakran vallási témák, illetve a nyugati hagyomány ismert festményei szolgálnak, amiket aztán a fotográfus átdolgoz és újraértelmez. Képeinek sajátossága, hogy a groteszkben, a deformáltban, a társadalmilag elfogadottól eltérőben is megtalálja a szépséget.

A kiragadott néhány példán túl is bőven találkozhatunk az egyetemes fotótörténet meghatározó alakjainak munkáival: John Baldessari (Third Street 2623; Hullócsillag; Szeretet és munka), Henri Cartier-Bresson (Kabuki; A valenciai gyerek; Henri Matisse), illetve a magyar származású Brassaï egyik képével is, melyet a gyűjtőnő kollekciója egyik legragyogóbb gyöngyszemének tart. A Napkirály című kép a Halász Gyula néven született fotográfus Graffiti című sorozatának egyik darabja. Brassaï közel harminc évig figyelte a párizsi falakon felbukkanó graffitiket, a barlangrajzra emlékeztető, falba karcolt A Napkirály olyan felvétel, amely tükrözi a fotográfus szürrealizmus felé irányuló érdeklődését.

A kiállításon nem Brassaï az egyetlen magyar művész, akinek fotográfiáit megtekintheti a közönség, kortárs magyar alkotók is bekerültek Madeleine Millot-Durrenberger kollekciójába. A gyűjtőnő először Kerekes Gáborral ismerkedett meg, majd rajta keresztül két másik magyar alkotóval, Hajdú Józseffel és Barta Zsolt Péterrel is.

A három magyar alkotóban közös a soha nem szűnő kísérletező kedvük, a fotográfiai eljárásokban való magas fokú jártasságuk és munkáik minőségében ellentmondást nem tűrő maximalizmusuk.

A 2014-ben elhunyt Kerekes Gáborra több helyen is a huszadik századi magyar avantgárd és kísérleti fényképezés egyik legkiemelkedőbb alakjaként hivatkoznak. A mostani tárlaton kilenc képe is látható, így ízelítőt kaphatunk abból, hogyan alkotta meg a művész saját valóságát.

Hajdú József röntgenhanglemezről készült felvételén az ötlet, a technikai kivitelezés és a végeredmény is figyelemre méltó, munkái nem véletlenül keltették fel a strasbourgi gyűjtőnő érdeklődését.

Barta Zsolt Péter képein szereplő élő és élettelen testek/testrészek – akár tovább gördítve a többi alkotó fotói által kiváltott gondolatfolyamot – lehetőséget biztosítanak a néző számára, hogy saját élethez, halálhoz és az idő múlásához való viszonyát vizsgálja.

Ahogy Françoise Ducros is kiemelte, Madeleine Millot-Durrenberger gyűjteménye nem hivalkodó, egyfajta finom költőiség jellemző rá. A lehetőség adott, hogy most mindezt, maga a gyűjtő által rendezett, 152. kiállításon a magyar közönség is felfedezze.

0103

Fotó: Patrick Bailly-Maitre-Grand: Dicsfény I. 50x50 cm, zselatinos ezüst nagyítás © Millot-Durrenberger Collection

0103

Fotó: Joel-Peter Witkin: Nan portréja 50x40 cm, zselatinos ezüst nagyítás © Millot-Durrenberger Collection

0103

Fotó: Henri Cartier-Bresson: Henri Matisse 30x40 cm, zselatinos ezüst nagyítás © Millot-Durrenberger Collection

0103

Fotó: Brassaï, A Napkirály 22x17 cm, zselatinos ezüst nagyítás © Millot-Durrenberger Collection

0103

Fotó: Berenice Abbott: Multiexpozíció egy örökmozgóról © Millot-Durrenberger Collection 21x34 cm, zselatinos ezüst nagyítás

0103

Fotó: Mac Adams: Szitakötő,34x25 cm zselatinos ezüst nagyítás © Millot-Durrenberger Collection

0103

Fotó: Bernard Plossu: Mexikó I. 24x30 cm, zselatinos ezüst nagyítás © Millot-Durrenberger Collection

0103

Fotó: Mario Giacomelli: A kör 30x40 cm, zselatinos ezüst nagyítás © Millot-Durrenberger Collection

0103

Fotó: Manuel Alvarez Bravo: A jó hírnév alvás közben, 1938, 18 x 24 cm © Millot-Durrenberger Collection

0103

Fotó: Biró Dávid: Enteriőrkép, A műgyűjtés szenvedélye - Válogatás a Millot-Durrenberger gyűjteményből, Mai Manó Ház

Jegyzetek

A műgyűjtés szenvedélye – Válogatás a Millot-Durrenberger gyűjteményből című tárlat 2022. március 20-ig tekinthető meg a Mai Manó Házban.