„Nemcsak a világ változott meg, hanem a fotózás értelme is” – Válogatás Frank Horvat képeiből
22 • 06 • 03Gyöngyösi Eszter
Ahogy arról korábbi cikkünkben már írtunk, az idei, 2022-es Photo Londont május 12–15. között rendezték meg a Somerset House-ban. A nemzetközi fotográfiai vásár kiemelt kiállítása volt – a Master of Photography mellett – a Frank Horvatnak szentelt tárlat, melyet a fotográfus lánya, archívumának kezelője, Fiammetta Horvat rendezett.
Az apai ágon magyar származású Horvat 1928-ban született Abbáziában, ahonnan a második világháború kirobbanásakor családjával menekülni kényszerültek. Gyerekként és kiskamasz korában szégyenlős, de élelmes fiú volt: a pénzből, melyet bélyeggyűjteménye eladásából szerzett), megvásárolta első fényképezőgépét, így szóba elegyedhetett a lányokkal, akik felkeltették az érdeklődését.
A nők egész karrierje során központi szerepet kaptak a képein, ezt a mostani, londoni kiállítás is alátámasztja, amely a fotográfus vezető magazinok számára készített divatfotóira, és Párizs éjszakai életét bemutató munkáira összpontosít.
Mielőtt 1955-ben, 27 évesen Franciaországban letelepedett, már több helyen is élt: Svájcban, Olaszországban, Angliában, de Pakisztánban és Indiában is járt. Igazi kozmopolita volt, öt nyelven beszélt, szívesen kísérletezett a fényképezőgéppel, egyike volt azoknak, akiknek sikerült természetességet és spontaneitást csempészni a divatmagazinok maníros világába.
Modelljeit a stúdiók steril világából az utca forgatagába vitte, így készültek az olyan híres képei, mint például a Monique Dutto at métro exit, ami a Le Jardin des Modes-nak készült egy forgalmas metrólejáró lépcsőjén, vagy az elegáns esküvői ruhát egy buszon bemutató Párizsban készült fotója.
Horvat Párizs, London és New York között ingázott és neves magazinoknak dolgozott: többek között a Life-nak, az Elle-nek, a Glamournak, a Le Jardin des Modes-nak, a Vogue-nak, illetve a Harper’s Bazaarnak.
„Nemcsak a világ változott meg, hanem a fotózás értelme is. Megpróbáltam olyan dolgokat fényképezni, amelyek különlegesek voltak, de a fotózás most mindenhol jelen van. És már semmi sem különleges.” – nyilatkozta 2014-ben.
A francia főváros éjszakai életét bemutató sorozatáról egy Guardian cikkben olvashatunk. Az 1950-es években Robert Doisneau és az úgynevezett humanista fotográfusok erősen romantizálták Párizst, aminek a valóságban volt egy másik, kevésbé ismert arca is. A képek elkészítésére egy New York-i ügynökség bízta meg Horvatot, hogy azok majd egy férfimagazin oldalain szerepeljenek. Miután órákon keresztül eredménytelenül barangolt a Place Pigalle-on, hajnali kettő körül rátalált a Le Sphinx nevű sztriptízbárra, ahová busás borravaló ellenében beengedték. Körülbelül negyedóra elteltével távozni kényszerült, addigra viszont meglehetősen sok, öt tekercsnyi fényképet készített.
Ekkor készült az az ikonikus kép is, melyen egy férfi ül magányosan, pezsgőt iszogat és kissé unottan nézi az előtte vonuló táncosnőt. Horvat így nyilatkozott erről:
„Ahogy a sztriptíztáncosnő elsétál a fény alatt, meztelen teste nagyon túlexponált: úgy néz ki, mint egy márványszobor. Sok minden összejött ezen a fotón. Valójában nem én csináltam – inkább megadatott nekem. Soha nem tudnám újraalkotni, még ha valaki millió fontot is ígérne érte, hogy megpróbáljam.”
A Photo Londonon látható tárlat után, júniusban a franciaországi Tours-ban, a Jeu de Paume-ban nyílik nagyszabású retrospektív kiállítás a fotográfus munkáiból.
Frank Horvat színes képeiből ezen a linken mutattunk be egy válogatást.