Menü

0103

Mindig érdekel, hogy miként tudom a kutyákat úgy beállítani, hogy valami másnak nézzenek ki.
Olyasfajta energiával, ami által tájképpé, sziklává, emberekké vagy másfajta kutyákká változnak.
[Fotó: Breakers, 1999]

Világhírű kutyaportrék – Interjú William Wegman fotográfussal

22 • 06 • 09Punkt

A hetvenes évek videóművészetének és konceptualizmusának úttörője, az amerikai William Wegman festményei, videói és rajzai a világ különböző pontjain található galériákban és múzeumokban voltak kiállítva. De mégis a weimari vizslákról készített fotói a leghíresebbek, ahol a kutyák vagy egyedül állnak modellt a portrékhoz, vagy többen együtt jelennek meg egy sor részletgazdag kompozícióban.

A Thames and Hudson gondozásában megjelent William Wegman: Being Human fotográfiai munkásságának legátfogóbb gyűjteménye: több mint 300, az elmúlt négy évtizedben készített fotót gyűjti össze. Wegman leírja rendkívüli együttműködését kutyáival, és hogy miként lettek meghatározó részei művészi munkásságának:

„1970-ben kaptam meg az első weimari vizslámat, Man Rayt. Még csak 6 hetes volt, és olyan könnyen lehetett rá hatni – inkább azonosult az emberekkel, mint a kutyákkal. Szerintem tényleg azt gondolta, hogy ő egy ember. Mindig bejött a műterembe és az őrületbe kergetett magas hangú szűkölésével. De mikor rászegeztem a kamerámat, csöndes és nyugodt lett.”

0103

Fotó: Tim Mantoani: William Wegman, 2008

Néhány a legismertebb fotók közül embernek öltözött kutyákat ábrázol. Ez hogyan kezdődött?

Az elején irtóztam mindentől, ami antropomorf. De az egyik utolsó képen, amit Man Ray-ről csináltam, feltettem rá egy indián fejdíszt és beleraktam egy kenuba. A második kutyámra, Fayre ráraktam egy darab anyagot, így próbáltam belőle építészeti részletet csinálni. Az asszisztensem segített nekem, és úgy tűnt, mintha a kezei Fayhez tartoznának. Ez a lény hirtelen úgy festett, mintha egy ruhát viselne és karjai lennének. Ez annyira vicces és hihető volt, hogy elkezdtem ezen dolgozni. Elkezdtem a kutyákat, mint bizonyos karaktereket beállítani, mind a művészetemben, mind a mesekönyvekben, amiket gyerekeknek készítettem. 

Ezek szerint a kutyák kinézete és személyisége határozza meg a fotókat, amiket készítesz?  

Teljesen. Volt egy nagyon kicsi és kedves kutyám, Penny. Olyan volt, mint egy roppant bájos és nyugodt játékkutya. Belőle díszítéseket csináltam, például karácsonyi dekorációnak öltöztettem. Ő a testének szerkezetét adta, és hagyta, hogy feldíszítsd. Betty, Fay első lánya ábrándos és szexi volt. Ő szerepelt minden divatfotón. A díszletben kicsit narkolepsziás volt. Készítettem vele egy olyan fotót, ahol egy széken van bebugyolálva. Nagyon jól működött, ahogy tartotta a fejét és a hosszú lábait. Néhány másik kutya pedig annyira hajlékony volt, hogy olyan volt velük dolgozni, mint az agyaggal. Egy kutya abc-t tudtam belőlük a földön hajtogatni, mintha csak takarók lettek volna.

Milyen ezzel a kutyafajtával dolgozni?

A weimari vizslák, mint minden vizsla, nagyon nyugodtak a mezőn. Ha meglátnak egy madarat, nem kezdik el üldözni, csak rámutatnak, hogy hol van, szöges ellentétben azzal, ahogyan a terelőkutyák tennék, akik megpróbálnának téged egy bizonyos helyre állítani. Sok apró trükköt tanultam, hogy rávegyem őket bizonyos viselkedésekre. A mostani kutyáim szeretnek rám nézni. Ha azt szeretném, hogy gonoszan nézzenek, eltávolodom tőlük, így hunyorognak, hogy lássanak, és így gonosznak néznek ki! Ha közelebb megyek hozzájuk, újra kedvessé és bizalomkeltővé válnak.

Sok képedet egy nagy formátumú 20 x 24 inches Polaroid géppel készíted. Ez hogyan járult hozzá a munkásságod fejlődéséhez?

1978-ban kértek fel, hogy használjam ezt a gépet a Massachusetts-i Polaroid stúdióban. Éppen akkor hozták forgalomba ezt a fényképezőgépet. Teljesen lenyűgözött. Egyből láthattad az eredményeket, vagy legalábbis 70 másodpercen belül. Fel tudtad tűzni a fotót falra, meg tudtad nézni, hogy tetszik-e, aztán kipróbálhattál valami mást is. Így tényleg tudod alakítani a képeidet. Szerintem emiatt jutottam el különböző területekhez.

Széles skálán mozognak a képeid, részletgazdag kompozíciókig, ahol több kutya látható. Nyilvánvalóan nem az összes volt  (egy képsorozatba) illő portré.

Néha elkezdtek zavarni a felöltöztetett kutyák. Régen mindig azt gondoltam magamban „Összeszedem magamat, és minimalista leszek”. Nyilvánvalóan felengedem a kutyáimat a bútoraimra, gyakorlatilag bármire. Emlékszem egyszer az jutott eszembe, hogy olyanok mintha szikladarabok lennének, egymás mellett heverve. Ha egy bizonyos szögből nézed őket, és figyelmen kívül hagyod a fejeiket, tájképre hasonlítanak. Különböző papírhátterek előtt úgy tűnhetnek, mintha víz, sivatag vagy hegyek lennének.

0103

Fények veszik körül őket. Amikor a nagy lámpa lekapcsol, tudják, hogy felengedhetnek. De addig tudják, hogy ki kell várni, hogy valamit a fejükön egyensúlyozzak, vagy leváltsam a jelmezüket vagy a hátteret, vagy felrakjak rájuk egy parókát.
[Fotó: Miss & Misses, 1995]

0103

Nem arra gondoltam, hogy „Na, csinálok egy Lolita képet”, de ez a szék véletlenül ott volt a stúdiómban, és ő hagyta, hogy belecsavarjam. A címet ezután adtam a képnek.
[Fotó: Lolita, 1990]

A Being Human című kötetben a neves kurátor, William A. Ewing olyan, korábban még nem látott különleges fotókat vonultat fel a régi ikonikus képekkel együtt, amelyeken a felöltöztetett kutyákat, Man Rayt, Fay Rayt, és még sok más művészt láthatunk. A könyv 16 tematikus fejezetet tartalmaz, ahol előtérbe kerül Wegman játék iránti vágya, valamint az a képessége, hogy egyszerre vicces, feltűnő és szürreális képeket készítsen.

Az interjú magyar fordítása a Thames and Hudson engedélyével készült el.

Jegyzetek

William Wegman Being Human című albuma beszerezhető a Mai Manó Könyvesboltban.