Menü

„Mert ha soha nem láttam volna a napsütést, talán nem bánnám az esőt” – Pacifico Silano a PaperLab Galériában

22 • 06 • 30Cserna Endre

Pacifico Silano Paris Photo/Aperture First Book Prize jelölt I Wish I Never Saw the Sunshine című munkája – mely most a Mai Manó Ház PaperLab Galériájában látható – egy olyan generációs traumát dolgoz fel, amely átível a meleg és queer identitások, a maszkulinitás mai jelentése és lehetőségei, a személyes emlékezet és az emlékezetpolitika, valamint a transzgenerációs gyász kérdésein egy meglepő és sokrétű felosztású koncept-fotókönyv formájában.

Egy New York-i alkotó családi tragédiája húzódik meg a háttérben, de ennél tágabb kulturális kontextusban is értelmezhetjük az anyagot. A hetvenes és nyolcvanas évek meleg szubkultúráját megcélzó magazinokból kiragadott képrészletek kollázsai, sok esetben a kimásoláson keresztül absztrahálódó, eltűnő, felismerhetetlenné váló és nem utolsó sorban (homo)erotikus mivoltukat teljesen elveszítő fragmentumok töltik meg Pacifico Silano kiadványát. Ezeken az alkotói gesztusokon, eszközökön keresztül az érzékiség egy csöndesebb, lemondóbb hangulattá finomul, sőt a szexuális izgalom egy melankolikus elveszettséggé degradálódik.

Fran Lebowitz – az időszak jelentős szerzője és kulturális kommentátora – 1987-ben a New York Times hasábjain megjelent alábbi cikke, a The Impact of AIDS on the Artistic Community például nemcsak az AIDS-járvány személyes és szubkulturális tragikumát emeli ki és teszi a bemutatott élethelyzeteket rémisztően átélhetővé és közelivé, hanem kijelenti, hogy a meleg szubkultúra nélkül nem sok maradna az amerikai kultúrából, valamint, hogy a járvány számolta fel mindazt, amit a háború utáni, bohém, dekadens művészeti központ, New York jelentett és az ott élő művészeknek nyújtani tudott.

0103

Fotó: © Pacifico Silano: I Wish I Never Saw the Sunshine

0103

Fotó: © Pacifico Silano: I Wish I Never Saw the Sunshine

Silano nagybátyja is a járvány áldozatai közé tartozott, viszont családja szégyellte a tragédiát, így a rokon emlékét igyekeztek kitörölni a családi emlékezetből. Ennek az elhallgatott traumának igyekszik némiképpen feloldást találni a könyv huszonkét panelén, amelynek személyessége nem a konkrét emlékek, hanem az efemer popkulturális maradványok újrafeldolgozásában, elhasználásában rejlik az egymásra rakodó, egymást kitakaró, keretező, fakuló és egymásba olvadó rétegeken keresztül. A család számára kínos és kényelmetlen trauma elfojtása okozta feszültséget viszont nem lehet kizárni az alkotói tudatból.

Nem mellesleg, a könyv címe beszédesen a The Ronettes nevű (szintén New York-i) lányzenekar 1966-os I Wish I Never Saw the Sunshine című slágerére utal, amelynek refrénje így szól:

I wish I never saw the sunshine / 'Cause if I never saw the sunshine baby / Then maybe I wouldn't mind the rain.”

A New York-i konceptualista művész első könyve az Aperture Foundation Portfolio Prize döntőse, és a Paris Photo/Aperture First Book Prize jelöltje volt 2021-ben. A kiállítás ingyenesen megtekinthető a PaperLab Galériában.

0103

Fotó: Boros Bence Bendegúz: Enteriőrkép a PaperLab Galériából, 2022

0103

Fotó: © Pacifico Silano: I Wish I Never Saw the Sunshine

0103

Fotó: © Pacifico Silano: I Wish I Never Saw the Sunshine

Jegyzetek

PACIFICO SILANO: I WISH I NEVER SAW THE SUNSHINE
2022. június 8. – július 17.
Kurátor: Kereszty Anna
PaperLab Galéria – Mai Manó Ház