Tíz év után újra kiállításon láthatók Cindy Sherman korai sorozatai New Yorkban
22 • 07 • 18A Fehér Vera
Nemzedékének egyik legfontosabb amerikai művésze Cindy Sherman, olyan kivételes alkotó, aki korai munkáiban forradalmasította a fotográfiáról való gondolkodásunkat és a kamera művészeti gyakorlatban elfoglalt szerepét. Sherman ezzel művészek és kritikusok generációi előtt nyitott ajtót a fényképezés médiumként való újragondolására.
Idén május 4-én a Hauser & Wirth New York a művésznő több mint száz alkotásából, a legfontosabb korai (1977–82) sorozataiból álló tárlatot nyitott meg. Így például most New Yorkban testközelből látható a 70 darabos Untitled Film Stills, a Rear Screen Projections és a Centerfolds teljes anyaga is. A kiállítás 2022. július 29-ig várja a látogatókat.
Cindy Sherman, a főként egyedül dolgozó fotográfus a sminkes, a fodrász, a stylist és a rendező szerepben is állt, mikor az erősen színpadi, fiktív tablóképeinek központjaként önmagát állította a vászonra. Képei számos női sztereotípiát dolgoznak fel: például a végzet asszonya, a karrier-lány vagy éppen a háziasszony. Munkája a médiából sugárzó női identitás és reprezentáció előítéletes természetével száll szembe még ma is aktuális, izgalmas módon. A negyven éve létrehozott, erőteljes, rejtélyes fotográfiai alkotásai a Hauser & Wirth szerint a kortárs művészet olyan provokatív munkái, melyek továbbra is inspirálják és befolyásolják a kortárs művészet képalkotási folyamatait.
Sherman 1977 őszén kezdte el készíteni az Untitled Film Stillst, miután huszonhárom évesen New Yorkba költözött. A 8x10 inch-es, fekete-fehér fényképekből álló ikonikus sorozatban Sherman eredetileg egy színésznő karrierjének képzeletbeli állomásait bemutatva azzal kísérletezett, hogy hogyan lehet narratívát implikálni mások bevonása nélkül. A következő három év során munkája 70 művé fejlődött. Az 1950-es és 1960-as évek Hollywoodja, a film noir, a B kategóriás filmek és az európai művészfilmek hangulata ihlette kitalált karaktereinek képei mindig szándékosan kétértelműek, teret engedve a nézőnek, hogy beilleszkedjen a műbe, és saját interpretációival gazdagodjon. Az Untitled Film Stills az egyetlen olyan sorozat, melyet Sherman hivatalosan maga nevezett el. Az anyag először most látható teljes egészében újra a 2012-es MoMA retrospektív-kiállítás óta.
Sherman 1980-ban abbahagyta az Untitled Film Stills készítését és színes képekkel kezdett dolgozni. Munkáját stúdiókörnyezetbe, vetített helyszínek elé hozta vissza, továbbra is önmagát használva modellként, de különféle jelmezekkel, sminkekkel és parókákkal alakítva át eredeti karakterét, és ismét szándékosan homályban hagyva jeleneteinek háttértörténetét a Rear Screen Projections néven ismert sorozatban.
Körülbelül a Rear Screen Projections készítésével egy időben megbízást kapott, hogy készítsen új képeket az Artforum magazin számára. Sherman, témájához hűen a mesterkéltség és az identitás közötti feszültség feltárását, a fogyasztói kultúra kritikáját megtartva, válaszként a felkérésre egy, az akkori férfimagazinokban gyakran előforduló erotikus nőképekből kiinduló sorozattal jelentkezett. A férfi fotográfus és a női pin-up együttes szerepében forgatta most fel a műfajt – a hagyományos meztelen nőt teljesen felöltözött, érzelmileg szuggesztív, de ambivalensen távolságtartó alanyokkal cserélte le. A fényképeket végül soha nem publikálta a magazin a nyilvános visszhangtól tartva, a 12 nagyméretű alkotásból álló sorozat, a Centerfolds azonban Sherman egyik fő művévé vált.
Cindy Sherman 1977 – 1982
Hauser & Wirth
New York, 69th Street
2022. május 4. – július 29.