Találkozások a látható és láthatatlan peremén – Arles 2022 Book Awards díjazottak
22 • 09 • 05Udvari Orsolya
A francia kulturális és történelmi város, Arles 1970 óta minden nyáron a kortárs fotó kiemelten fontos helyszínévé válik. A Rencontres d’Arles fotófesztivál keretében júliustól szeptemberig kiállítások és más események várják a látogatókat a város különböző helyszínein: 12. századi kolostorok tereiben, ipari és gyári 19. századi építményekben és kortárs építészeti helyszíneken egyaránt. A fotó a város szövetének válik részévé erre az időszakra.
A 2022-es fesztivál a látható és láthatatlan világok összekapcsolását, a különböző nézőpontok, tekintetek, az ezeken keresztül látottak fotón keresztüli bemutatását választotta fő tematikájának (Visible or Invisible, a Summer Revealed). A fesztivál keretében nem csak kiállítások, de vetítések, beszélgetések, performanszok is láthatók, valamint díjkiosztásra is sor került. A Rencontres d’Arles Book Awards célja, hogy a legfrissebb és legfontosabb fotográfiai kiadványokat – könyveket, albumokat – és publikációs trendeket díjazza és népszerűsítse.
Idén a könyvdíjat több mint 700 nemzetközi jelentkező munkáiból választotta ki az öttagú szakmai zsűri. 78 kiadvány került be az elődöntőbe, amelyek a fesztiválon kiállításra kerülnek, így megtekinthetők, és ezáltal a díjazottak mellett ők is láthatósági teret kapnak. Három fő kategóriában került díjazásra egy-egy munka. A három fő díjazott mellett két kategóriában külön kiemelést kapott egy-egy könyv. A második kategóriában Maxence Rifflet Nos prisons (Our prisons), a harmadikban pedig az Aenne Biermann. Up Close and Personal című könyv került említésre. Rifflet könyve hét francia börtön életéből mutat be jeleneteket, amely három év munkáját öleli fel, sok morális kérdést és a valóságot vizuális nyelvbe ültetve. A másik kiemelést pedig az avantgárd Aenne Biermannról készült angol nyelvű monográfia kapta.
Cím: Nos prisons
Szerző: Maxence Rifflet
Szerkesztő: Le pont du jour, Cherbourg
Design: David Poullard
Cím: Aenne Biermann. Up Close and Personal
Szerző: Aenne Biermann & collectif
Szerkesztő: Verlag Scheidegger & Spiess and Tel Aviv Museum of Art, Zurich
Design: Sylph Editions London
Author Book Award: Rafal Milach: Strike, Strajk
Cím: Strike, Strajk
Szerző: Rafaƚ Milach & collectif
Szerkesztő: Jednostka Gallery, Varsovie
Design: Ania Nałęcka-Milach, Rafał Milach
Rafaƚ Milach lengyel származású vizuális művész, fotográfus, aktivista és oktató 2021-ben megjelent Strike, Strajk című munkája nyert a szerzői könyv kategóriájában. A könyv a lengyel kormány által szigorított abortusz-törvény és az azt követő tüntetéshullámok vizuális dokumentációja és feldolgozása.
2020. október 22-én a lengyel kormány alkotmányellenesnek ítélte azt, ha a terhességmegszakítás a magzat súlyos és visszafordíthatatlan károsodása, vagy gyógyíthatatlan betegsége miatt következik be. Ennek fényében csak akkor engedélyezett az abortusz, ha nemi erőszak vagy vérfertőzés által fogant a magzat, vagy az anya életét veszélyezteti a terhesség. A szigorított törvény óriási mértékben csorbítja a nőjogokat, az állam durva beavatkozását jelzi, aminek következtében világszerte, de főként Lengyelországba tüntetéssorozat indult az intézkedés ellen. A Lengyel Nők Sztrájkja néven elhíresült demonstrációkat követi végig a Strike, Strajk. Milach tekintete és a résztvevők – a tüntetők és rendőrök – valamint kívülről az eseményekre nézők tekintete, ezek keveredése központi eleme a könyvnek. A fotókon a tüntetés, de főleg a Covid elleni maszkok által eltakart arcok tekintetei, a híres vörös villám jelképe, a rendőri beavatkozások láthatók. Szó szerinti és metaforikus keretet adnak az ablakok az albumban. A képek nagy hányadát az ablakban megjelenő, a tüntetőkkel szolidaritást kifejező arcok vagy kiírások, erkélyeken csoportosuló emberek vagy kíváncsiskodó kívülálló tekintetek teszik ki. Közeli és távoli fotók egyaránt szerepelnek a könyvben, a résztvevőket és a külső atmoszférát is bemutatva.
A Photo-text Book Award: Desiderea Nuncia
Cím: Desiderea Nuncia
Szerző: Smith, Lucien Raphmaj & Diplomates
Kiadó: Palais Books, Arles
Design: Yann Linsart
A Desiderea Nuncia-ban első ránézésre és olvasásra minden lehetséges kortárs téma össze van sűrítve: emberiség múltja és jövője, fikció, tudomány, természet, kapitalizmus, antropocén, mítosz, test, kozmosz, káosz. Kortárs kiállítások hívószavai is ezek, amit a vágyakozás, elvágyódás, elhatározás fogalmai fognak össze jelen kiadványban. Egy kozmikus fiktív és multidiszciplináris térkép is ez a könyv, SMITH fotóival, Lucien Raphmaj szövegeivel és a Diplomates építészeti konstrukcióival, az azokról készült fotókkal. A narratívát nem szigorúan megkövetelő könyv az emberiség új mitológiáját keresi, annak lehetséges elbeszéléseit egy krízisekkel teli, vagy azon már túllévő világban, világból. Az elhagyott, eltűnt csillagok szó szerint és jelképesen egyaránt, az elveszített felé vágyódás, valamint a helyükbe lépő új, még definiálatlan felé történő vonzódás szövi át a könyvet. Ez az album tulajdonképpen művészeti válaszkeresés és reakció arra a temérdek sok minket érintő változásra, amik közül a töredékükre sincs még kollektív válaszunk.
A Historical Book Award: Quitting your day job: Chauncey Hare’s photographic work
Cím: Quitting your day job: Chauncey Hare's photographic work
Szerző: Robert Slifkin
Szerkesztő: Mack, Londres
Design: Morgan Crowcroft-Brown
A történeti könyv kategóriájában Chauncey Hare (1934–2019) amerikai fotográfus biográfiáját feldolgozó kiadvány kapta a díjat. Hare művészeti-alkotó perszónája önmagában sem mindennapi. Ahogy a róla és munkájáról készült könyv is, ő maga is kritikus és kritikai volt környezetével. Hare kezdetben amerikai belső tereket, lakóit, munkahelyeket és irodákat fotózott. 1985-ben azonban a fotó felől a pszichológia területére tért át, amely egyfajta szakítás volt a művészi praxissal és a kapitalizálódó művészeti világgal. Terápiás specializációja a munkahelyi abúzus lett, amely témában 1997-ben szerzőtársával könyvet is jelentetett meg. Fotográfus munkáján és a mindennapokon keresztül ugyanis láthatta, hogy a nagyvállalkozások, az arctalan, globalizálódó „tőkések” hogyan vesznek el dolgozóikból nap mint nap. Később munkái sokszorosíthatósága csakis abban az esetben történhetett, ha megjelent az alábbi kiegészítés: jelen fotó azért keletkezett, hogy „tiltakozzon és figyelmeztessen a dolgozó emberek feletti multinacionális vállalatok és elit tulajdonosaik által gyakorolt növekvő uralom ellen”. Művészet és politika szoros összefonódása jelent meg munkáiban, életművében, így a róla készült Robert Slifkin által írt biografikus könyvben is, amely archív anyagokkal, eredeti fotókkal és sok szöveggel mutatják be Hare sokszínűségét és elkötelezettségét elvei mellett.
A 2022-es Rencontres d’Arles fotófesztivál kiállításainak képeiből a galéria rovatunkban mutattunk egy válogatást.