„Mi lenne, ha…?” – beszélgetés Kudász Gábor Arionnal és Kudász Emma Johannával
22 • 10 • 19A Fehér Vera
A Fotóhónap2022 programsorozat eseményeként október 4-én nyílt és 25-ig tekinthető meg a Faur Zsófi Galériában Kudász Gábor Arion és lánya, Kudász Emma Johanna közös kiállítása. A tárlaton látható képeket a tavalyi, kéthónapos közös finnországi útjuk során készítették, a Kone Alapítvány meghívásából a finnországi Saari művésztelepen. Az itthon bemutatott művek a lauttasaari-i Puhuriban és a mynämäki-i Mynä-Mynä-Maa öregek otthonában, két finnországi helyszínen álló művekkel együtt képeznek egészet.
Emma, ez az első saját kiállításod?
Igen.
És te is művészeti ismereteket tanulsz éppen?
Igen, de én táncolok, sportiskolába járok.
A bevezetőben az áll: vonakodva vállaltad édesapáddal a közös utat. Miért?
Azért, mert hetedikes lettem és bejött egy csomó új tantárgy. Attól féltem, hogy ezeket nem sikerül pótolni.
Arion, milyen háttere volt a külföldi utazásotoknak?
Még 2012-ben, a nyár végén egy hónapra Lőrinc (Momó) fiammal kimentünk Finnországba. Ott napról napra ismétlődő ciklust jártunk be: este olvastam neki egy mesét, másnapra talán abból kiindulva álmodik valamit, reggel elmeséli, napközben mondjuk megépítjük, amit álmodott, ebből az élményből estére kerekedhet egy mese, és így tovább. Ő folyamatosan rajzolt, így keletkezett egy olyan közös sorozatunk, aminek a fele fotó, a fele rajz. Hatéves kor táján elérkezik a világra nyitás pillanata, amikor a korábbi családi burok szétporlad. A kirándulás tanulsága, hogy a fiammal az volt az utolsó olyan időszak, amikor ebben a burokban még együtt lehettünk. Amikor hazajöttünk, Emma 4 volt, de már elég nagy ahhoz, hogy érzékelje, hogy valamiből kimaradt.
Igen, mert nagyon sok mindent meséltek, amiről lemaradtam.
És azóta, tíz éve, azt hallgatjuk, hogy mikor jöhet ő is velem.
Mert minden utazásnál valahogy szóba jött Finnország.
Igen és Emma most múlt 12 éves, kétszer annyi, mint Lőrinc volt akkoriban. Emmánál mostanában nagyon érzékelhető lett a korosztályához igazodó változás: az önállósodás, a kamasz lendület. Úgy éreztem, most időszerű megismételni ezt az utazást, ami majd lehet, hogy a mi kapcsolatunk muníciója lesz a következő évekre. És közben hátha kinyitunk egy újabb ajtót Zsigmond, a legkisebb fiam számára, akivel majd 18 éves kora előtt, 2029-ben megyek el.
Emma, amire előzetesen vágytál, azt megkaptad ettől az utazástól?
Igen. Mi két hónapot töltöttünk kint, iskolaidőben, Momó pedig nyáron, egyet, de így olyan volt, mintha mi is csak 1 hónapot lettünk volna, mert apa is online órákat tartott, és nekem is tanulnom kellett végig.
Valószínűleg, ha nincs előtte covid és online oktatás, akkor nem engedték volna el az iskolából. A hétköznapokba viszont így beépítettük, hogy Emma barátnői küldik a házifeladatokat, amiket együtt oldunk meg.
Igen, sok képünket a házi feladat inspirálta. Néhány ki is van rakva, néhány eltakarva.
Miért vannak az installációban eltakarva bizonyos képek?
Amit Helsinkiben már kiállítottunk, azt nem akartuk itt is.
A Mynä-Mynä-Maa, egy kiüresedett öregek otthonából lett művésztelep...
Felajánlottuk, hogy mi ott szívesen kiállítunk, mert ebben az elhagyott öregek otthonában már más művészek is festettek a falakra. Bármit lehetett csinálni az épülettel. Volt két szobánk, én a fürdőszobában graffitiztem, a másik pedig egy sima fehér szoba, ahová megépítettük például az egyik képen szereplő pohár-tornyot, ami valójában egy matematikai feladvány.
A művésztelepen a helyi közösség művészei választhattak a helyszínekből. Ott maradtak az idősek tárgyai, sok szoba tele volt ruhákkal. Emma onnan válogatott ruhákat, cipőket, fogasokat, mindenféle dolgot. Egy csomó képen azokban a ruhákban jelenik meg, amiket ott talált. Illetve sok kép ebben a szobában készült. Amikor mi onnan hazajöttünk, az egyik kisajátított szobánkba felírtuk a falra azokat a „mi lenne, ha...” kérdéseket, és majdnem az egész fotóanyag is felkerült. Aztán hazafelé, Helsinkiben is adódott egy kisebb, tíz képből álló kiállítás lehetősége. Nagyrészt azokat a képeket állítottuk ott ki, amelyek itt le vannak takarva. A letakart képek által az én értelmezésemben a budapesti kiállítás egy teleport, illetve utalás is arra, hogy le kellett mondanom néhány képről.
Emma, volt olyan kép, amit te találtál ki és édesapád segítségével valósult meg, vagy alapvetően inkább fordítva dolgoztatok?
Volt olyan, hogy én mozogtam, táncoltam és apa azt mondta, hogy ezt fotózzuk le. Apának van egy rajzfüzete, abba rajzolta a terveit és sokszor azt fotóztuk.
Több képre én csak rátaláltam és bevettük a sorozatba.
A képek nagy része megrendezett?
Valójában mindegyik az, és még van néhány átalakított.
Illetve vannak olyan képek is, amelyeken a szomszédaink is megjelennek.
Amikor elindultunk, én még nem tudtam, hogy mi lesz a sztori. Azt tudtam csak, hogy Emma táncol: tehát ha Momóval rajzoltunk és Emma táncol, akkor most a tánc irányába indulhatnánk. A megérkezésünkkor Emma elő is adott egy táncot a teheneknek, és az elején volt néhány hasonló helyzet, de utána más irányba haladtak a dolgok.
A golyópályás kép például hogyan született?
Emma iskolába járt, ezért az esték úgy teltek, hogy házi feladatozott, én meg azon törtem a fejem, hogy hogyan lehetne közös élménnyé tenni a tanulást Finnországban. Például a nevezetes szögeket. A pálya történetesen technika órára készült, hetekig gyűjtöttünk WC-papír gurigákat. A címe Mind Game Over, amivel a manipulálhatóságára utalunk.
Mondhatjuk, hogy a hetedik osztály tematikája vezetett benneteket a képekhez?
Nekem ez a két hónap azt az értékes időt jelentette, amit az iskola elvesz a kettőnk kapcsolatából. Persze, ha tényleg így kellene iskolába járni tizennéhány éven keresztül, hogy én tanítok mindent, akkor végül idegroncsok lennénk, de ebben a dózisban inspiráló volt. Kénytelenek voltunk kitalálni, hogy hogyan tudjuk a legtöbbet kihozni egymásból.
Emma, neked a szokásosnál jobb volt így iskolába járni?
Nyilván, mivel nem ültem ott hat órát naponta, szóval könnyebb volt, persze.
Szemléletesebb is volt így, hogy édesapád felrajzolta neked az útra a nevezetes szögeket?
Azt valójában Emma rajzolta fel!
Igen, csináltunk egy óriási körzőt a művésztelep faműhelyében, azzal rajzoltam az aszfaltra.
Sakktáblát is csináltunk közösen.
Nem, apa beelőzött, nem várt meg vele (nevet).
De voltak közösen elkészített dolgok. Amikor elkészült az oktatási segédeszköz, Emmával kivonultunk az útra, és a betonon, a nagy ritkán arra járó autók között kiszerkesztettük a nevezetes szögeket.
Emma, neked melyik volt a kedvenc részed az utazásból?
Sok van. Az egyik kép például, amin együtt vagyok a szomszédunkkal.
Ez az egyik első jelenet, a megérkezés utáni hétről. A címe Hisztéria és Melankólia.
Van közös képetek is?
Van. A művésztelepen először én voltam művészként kezelve, és voltak kedd délutánonként...
Szerintem szerdánként...
Szerdánként? ...voltak közös vacsorák a többi művésszel.
...meg ebédek, meg reggelik, meg mindig más.
Itt mindenki arról beszélt, hogy ki, min dolgozik. Elmondtam, hogy Emma táncol, én meg fotózom őt, de nehéz volt abból kilépni, hogy én a művész vagyok, Emma pedig a modell vagy a lányom, aki elkísért. Valójában a mai napig nehéz elengedni, vagy megélni, hogy a mű közös és ketten egyenlően osztozunk rajta. Az egyik ilyen telepi beszélgetésen Oksana Kazmina művésztársunk visszakérdezett, hogy én miért akarom, hogy Emma csinálja, amit én mondok, és miért nem fordítva: én mozdulok el Emma felé? Van egy kép, ahol ketten ülünk egy kórházi ágyon, olyan pizsamákban, amiket Emma szerzett be – ez az a kép számomra, amiben inkább Emma mutatott irányt.
Emma, hogy látod ezt?
Voltak képek, amiket én csináltam apáról, de nem hiányzott, hogy többet irányítsak, szerintem így volt jó, ahogy volt.
Emma, amikor közösen nézegettük a képeket, te láttad, hogy ebből alakul egy anyag?
Én tudtam, hogy ebből lesz egy jó dolog.
Tudni tudtad, de tervszerűen tudtad? Ezt a kérdést még sosem tettem fel.
Nem is értem, hogy mit kérdezel. Igen. (nevet)
Nekem például nem. Az utolsó hétig tartott, hogy végig azt hittem, hogy ebből nem lesz semmi és rossz művész vagyok, rossz apa vagyok...
Én végig éreztem, hogy ez jó lesz, pedig apa mondta, hogy nem lesz elég jó.
Ő aggodalmaskodott?
Néha igen. Úgy lehetett lenyugtatni, hogy akkor elmentünk képeket csinálni.
A vége felé már sziporkázott köztünk a feszültség, ami valahol abból is adódott, hogy eredetileg egész mást akartam, mint amit végül csináltunk.
De a vége felé már azon is kellett gondolkodni, hogy hogyan fogunk hazamenni, hiszen az egyhetes utazás is fárasztó. Nyomasztott ez és az iskola is.
Odafelé még úgy volt, hogy én majd kézben tartom a gyeplőt (Emma nevet), visszafelé pedig, ahogy közeledett a vége, rá kellett jönnöm, hogy le kell mondanom egy csomó saját elképzelésről, és Emma lelkét is számításba kell venni. Fájdalmas lelkiismereti kérdés volt végül, hogy Emma akaratára vajon figyeltem-e eléggé.
Végső soron az érzelmi viszontagságok mégiscsak közelebb hoztak benneteket, nem?
Szerintem igen, utólag nagyon jó volt.
Arion, az apa-fiú és apa-lánya kapcsolat között lehet-e párhuzamot vonni? Miben más a kettő? Mindkettőből készítettél már olyan projektet, aminek van lelkiismereti háttere.
Ami a fiammal készült, az egy teljesen más anyag. Egyébként én magam következetesen ugyanazokat a hibákat követtem el az út során: hisztiztem, a fiammal és a lányommal is, ugyanazokon az apróságokon akadtam ki. Viszont annak ellenére, hogy Emmának elég kemény akarata van és határozott lány, valahogy mégis törékenyebbnek tűnik. Ha mondjuk napközben valami nem úgy alakult, az sokkal nagyobb lelki vívódást vagy lecsapódást okozott estére. Mélyebb és hosszabban elnyúló hullámokat vetett egy-egy konfliktus.
A lányos kapcsolat érzelmi háttere hullámosabb?
Sokkal hullámosabb.
A végső vagy az utómunkába Emma beleszólt?
Én adtam a címeket, és ez volt az én lehetőségem arra, hogy a dialógust folytassam. Valójában, az anyag óriási inspirációja, ami ebbe az irányba terelte, azok Emma folyamatos kérdései voltak. Ha minden nap ötször nem kérdezte meg, hogy „mi lenne ha”, akkor egész másképp alakulnak a dolgok. Én ezeket a kérdéseket folyamatosan feljegyeztem. Majd, amikor hazajöttünk, mindezek tükrében kezdtem azon gondolkodni, hogy a képek mit is jelentenek nekem, mik lennének az én válasz-kérdéseim. A kiállítás címe pedig magáról a lelkiismeret-furdalásról szól: apa folyamatos lelkiismeret-furdalása vagyok.
Emma, szerinted édesapádnak van oka a lelkiismeret-furdalásra?
Szerintem nincs, szóval lehetne kicsit pozitívabban hozzáállni.
Az úton olvasott könyvek és a közösen készített sakktábla mellett Emma naplója is kiállítási tárgy lett. Ezt a naplót utólag írta, a kiállításban pedig csak egy rajzolt oldala van nyitva, mivel ez egy titkos napló. Beleolvastam, és azt vettem ki belőle, hogy sok kétely, kérdés, megbánás, vagy elszalasztott lehetőség Emma fejében is járt. Olvastam, de nem éreztem magam jobban tőle...
Lehet, hogy Emma akkor érzi magát felhőtlenül, ha te megfogod a kezét és úgy vezeted be a saját alkotói világodba, hogy annak biztonságában alkothattok együtt?
A szerzőség kérdése itt a kérdés. A kiállítótérben kézbe vehető két korábbi munkámból származó két könyv, nem véletlenül. A Middle (Közép közép) nagyrészt a feleségem terhességeit kíséri végig, a másik pedig a Memorabilia, az édesanyámmal közösen készült könyvem. Alapesetben van az „egyszerzős” alkotó és modellje közti kapcsolat, tehát amikor én felhasználok valakit – de ezekben a munkákban több a szerző, közösek a művek. Bogival, a feleségemmel megállapodtunk, volt köztünk egy szóbeli szerződés, egy társasjáték. Bármikor mondhatom, hogy most szeretnék egy pocakos képet rólad, havonta egyszer. Közös érdek volt, mert nyilván én sem akartam túltolni és ő is tudta, hogy ha feszítem is a húrt, még bent kell maradni a „játékban”. Tehát ezen az alapon ezek nem teljes joggal az én képeim. Anyámmal közös sorozatunk pedig úgy indult el, hogy halála után kihúztam egy fiókot, és ott volt benne egy üzenet, hogy mit tegyek – mint egy síron túli üzenet. Az egy olyan szerzőpárosság volt, amiben én azt fényképeztem le, amit ő elém tolt, miközben ő már nem volt az élők sorában. Emma számára ez még egy megelőlegezett gesztus: szerzőpáros lettünk a Responsibility check-ben.
A Faur Zsófi Galériában megrendezett Responsibility Check című kiállítás képeiből Galéria rovatunkban látható egy válogatás.