„Ő volt az erőszak tudósítója Dél-Afrikában” – interjú a Közvetlen történelem. Juhan Kuus életműve című kiállítás kurátoraival
22 • 10 • 27Cserna Endre
Október 18-án nyílt meg a Mai Manó Házban a Közvetlen történelem. Juhan Kuus életműve című kiállítás, amely Juhan Kuus (1953–2015), észt származású dél-afrikai fotóriporter nem mindennapi sorozataiba nyújt betekintést. A riporter hagyatékát és annak archívumát Észtországban a Juhan Kuusi Dokfoto Keskus (Juhan Kuus Dokumentarista Fotó Központ) gondozza, Toomas Järvet és Kristel Aimee Laur vezetésével, akik a jelen tárlat kurátorai is.
Juhan Kuus talán kevésbé bejáratott név Magyarországon. Reméljük e tárlat változtat ezen. Mint a kiállítás kurátorai, megtennék, hogy bemutatják a fotóriporter 20. századi fotográfiában betöltött szerepét és jelentőségét?
Juhan Kuus, észt származása ellenére, az észt kulturális életben is ismeretlen volt, egészen addig, amíg mi meg nem szerveztük az első fotókiállítását Észtországban. Csak ezután kezdték „látni” a munkáit Dél-Afrikán kívül is. Pedig az ő hagyatéka igen fontos és értékes adalék a 20. századi humanista dokumentarista fotográfia történetéhez. Fotói megrendítő és megható történeteket közvetítenek a társadalom különböző rétegeiből származó emberekről és az ő életük eseményeiről. Képei szemet gyönyörködtetőek és lenyűgözőek, de sokakban egyúttal kellemetlen érzést is keltenek: nem könnyű tőlük szabadulni. Juhan alkotói hagyatékában számos igazságtalanságról készült felvétel található. Ő volt az „erőszak tudósítója” Dél-Afrikában. Úgy érezte, hogy képei tükörként szolgálnak az emberek számára, hogy megmutassák, milyenek valójában. Juhannak sikerült nagyon közel kerülnie alanyaihoz, vagy „áldozataihoz”, ahogyan gyakran nevezte a fotózottakat, nem csak fizikailag. E közelség miatt sok képén különös érzékenységet mutat az ember és annak mélyebb története. Ahogy az egyik ismert dél-afrikai újságíró, Chris Marais fogalmazott: „Amikor majd megírják Dél-Afrika igazi történetét, Juhan Kuus képeire lesz szükségük, hogy illusztrálják azt”.
A politikai légkör, amelyben dolgozott, meglehetősen feszült volt. Milyen volt akkoriban észt bevándorlóként Dél-Afrikában élni? Milyen volt a személyes háttere?
Becslések szerint a második világháború alatt és/vagy után mintegy százötven, a szovjet megszállás elől menekülő észt került Dél-Afrikába. Juhan édesapja, Harri Kuus egyike volt ezeknek a bevándorlóknak. Dél-Afrika méretét tekintve tehát az észtek gyorsan asszimilálódtak a helyi fehér közösséghez. Juhan azokban az időkben nőtt fel, amikor az apartheid volt a norma, és fehér gyerekként, bár apja bevándorló volt, nyilvánvaló kiváltságokat élvezett. Édesanyja afrikánsz volt. Apja a bátyjával együtt bőrgyárat alapított, és amíg az csődbe nem ment, a család jól élt. Így, ahogy Juhan a beszélgetések során elmesélte nekünk, amíg 17 évesen el nem szökött otthonról, és nem kezdett el egy fotólaborban asszisztensként dolgozni egy újságnál, nem tudta, mit gondoljon az apartheidről. Úgy vette, „ahogy van”. Csak ezután kezdett el igazán odafigyelni a diszkriminációra és a szegregációra.
Mikor és hogyan találkoztak a műveivel? Hogyan indították el a Juhan Kuusi Dokfoto Keskus-t (a Juhan Kuus Dokumentarista Fotó Központot)?
Sok dolog az életben véletlenül történik. Juhan Kuus felfedezése is ilyen véletlen volt. Ez 1999 őszén történt. Toomas [Järvet] az interneten szörfözött, amikor rábukkant Juhan Kuus nevére és a dél-afrikai fotósorozataira. Egy ilyen hagyományos észt név, még ha dél-afrikai kontextusban is, felvetette a gyanút, hogy talán valóban egy észt fotográfusról lehet szó. Azonnal elhatároztuk, hogy írunk neki egy levelet. Levelezésünkből megismerhettük a munkáit és dél-afrikai életét. De csak az Észtországi Művészeti Múzeumban rendezett kiállítása után döntöttünk úgy, hogy róla elnevezve alapítjuk meg a dokumentarista fotóközpontot. Juhan ránk hagyta archívumának egy részét, és ahogyan beszélgetéseink során is, Juhan kifejezte, hogy az álma mindig is az lett volna, ha hazájában valamelyik intézmény méltányolná a munkásságát, és segítene annak megőrzésében, népszerűsítésében. Akkor még nem tudtuk, hogy mi leszünk azok az emberek és az a szervezet, akik ezt magukra vállalják.
Hogyan lehet terjeszteni az örökségét? Van ilyen jellegű küldetésük?
Kiállításokat szervezünk neki Észtországban és külföldön. 2016 óta négy bemutatót tartottunk külföldön, beleértve a mostani Mai Manó Házban megnyíló tárlatot (a másik három helyszín Tampere, London és Szentpétervár voltak – a szerk.) és hármat Észtországban. Még sok más lehetőségről tárgyalunk a partnereinkkel. Mivel 2023-ban lesz a 70. születésnapja, egy új kiállítási projekten dolgozunk, amelyet a központunkban mutatunk be. Küldetésünk mindenképpen átfogóbb, mint pusztán Juhan Kuus bemutatása. A Juhan Kuus Dokumentarista Fotó Központ a dokumentarista fotográfia megbecsülésére és fejlesztésére törekszik általában Észtországban, valamint az észt dokumentarista fotográfusok bemutatására világszerte. Küldetésünk, hogy összehozzuk azokat a fotográfusokat és más érdeklődőket, akik a dokumentarista fotográfiát arra használják, hogy olyan történeteket meséljenek el és éljenek át, amelyek inspirálnak, gazdagítanak, bevonzanak és megváltoztatnak életeket.
Az erőszak (legyen szó állami elnyomásról vagy jobboldali szélsőségességről) visszatérő témája Kuus sorozatainak. Ez a légkör nyomot hagyott az ő személyiségén is? Hogyan tudott évtizedekig egy ilyen környezetben dolgozni?
Nagy bizonyossággal kijelenthetjük, hogy az, hogy ilyen erőszaknak volt kitéve, nyomot hagyott benne. Juhan tisztában volt ezzel, és beszélgetéseink során elmondta, hogy poszttraumás stressz zavart és depressziót diagnosztizáltak nála. Az életfelfogása és az erőforrásainak szűkössége közvetlenül befolyásolta képeinek tartalmát és témáit. Juhan néhány hónappal a halála előtt írt nekünk: „Nagyon negatív kép alakult ki bennem erről a szegényes világról és annak emberségéről. Az élet általában, beleértve engem is, olyan átkozottul csúnya.” Amikor az összes nagy konfliktusfotográfus munkáját nézzük, ugyanaz a kérdés merül fel bennünk: hogyan volt lehetséges ilyen környezetben dolgozni? Sajnos ez a kérdés most is nagyon friss, ha az ukrajnai háborút és az ott dolgozó fotóriportereket nézzük. Nem vagyok benne biztos, hogy van rá jó válasz.
Ahogyan kutattam Kuus után, a legtöbb cikkben és interjúban előkerült egy bizonyos fegyveres incidens története. Igaz történetről van szó vagy csak a Kuus-legendáriumot gazdagítják ilyen pletykák?
Nem titkolta, hogy pályafutása egy pontján elkezdett fegyvert viselni. Ezzel megszegte az újságírói etika szigorú szabályait, és volt olyan eset, amikor önvédelemből használt fegyvert. Birgit Püve, a neves észt dokumentarista és sajtófotográfus az Észt Művészeti Múzeum kiállítási katalógusában kommentálta ezt az epizódot: „Nem szabad azonban figyelmen kívül hagyni azokat a történelmi-politikai körülményeket, amelyek között Kuusnak dolgoznia kellett. Gyakran volt a frontvonalban, húzós helyzetekben, válságok epicentrumában, szélsőséges és veszélyes körülmények között, vagy veszélyes társaságban, teljesen egyedül, és senki másra nem számíthatott, csak saját magára.” Fontos, hogy ezt az esetet is összefüggéseiben lássuk. Dél-Afrikában régi hagyomány és széles körben elfogadott, hogy az embernek fegyvere van önvédelmi célból, ahogy a farmereknek a jószágaik védelmére vagy a vadászoknak a zsákmány elejtésére. Még úgy is, hogy ahogy egy dél-afrikai újságíró fogalmazott: „A fegyverek mi vagyunk”. Állítólag ez a fegyveres incidens volt az oka annak is, hogy Juhant soha nem vették fel a Magnum fotóügynökséghez. Amikor Kuus meghívást kapott, hogy bemutassa portfólióját az ügynökségnek, állítólag a Magnum egy bizonyos tagja, aki az egyik legismertebb háborús fotóriporter volt, egyedül azért ellenezte a jelölését, mert pályafutása egy szakaszában fegyvert viselt a munkahelyén. Annak idején egyhangú döntés kellett ahhoz, hogy valaki a Magnum tagjává válhasson.
Kuus-t széles körben úgy emlegetik, mint antropológus szemléletű riportert. Miben különbözött korának más fotográfusaitól?
A konfliktusok fényképezésének ellensúlyozásaként Juhan több társadalmi jellegű sorozatot készített. Van például egy Down and Under című sorozata, amely a múlt századforduló hajléktalan és munkanélküli embereit ábrázolja. Az átlagemberek élete volt az elsődleges és legfontosabb témája, miután ott kellett hagynia a Sipa Press tudósítói állását. Bejárta a vidéket, a városokat és a kisebb falvakat, egyszerű, takarékos életet élő embereket keresve.
Sajnos a háttérben mindig ott vannak az alkoholizmus, a szegénység, a bűnözés vagy a Dél-afrikai Köztársaságban uralkodó bonyolult szociálpolitikai helyzet okozta baljós árnyékok. Amit Juhan a kamera objektívén keresztül látott, az emberi természet tanulmányozására késztette, ezért rengeteg antropológiai és filozófiai szöveget olvasott, és próbálta megérteni az embereket, illetve a viselkedésüket, beleértve saját magát is.
Kritikusabb pillanataiban, amikor csalódott az emberekben, a társadalomban és a politikában, Juhan egy olyan mizantrópnak nevezte magát, aki egy disztópiában él. Mindig nagyratörő feladat azt állítani, hogy egyetlenegy bizonyos tulajdonság különbözteti meg az egyik művészt a másiktól, de egy dolog biztos: Juhan fotográfusként kompromisszummentes, félelem nélküli és őszinte volt, és nagyon közel került az emberekhez és az élethelyzeteikhez. Szó szerint és fotográfiai értelemben is. Az eseményekhez való „elég közeli” közelség Juhan Kuus esetében azt jelentette, hogy időnként maga is az erőszak célpontjává és áldozatává vált. Munkamódszerei később őt tették azzá a dél-afrikai fotográfussá, aki a legtöbb fizikai erőszakot szenvedte el, és gyakran tért vissza egy-egy fotózásról törött fényképezőgéppel vagy állkapoccsal.
Közvetlen történelem. Juhan Kuus életműve
Mai Manó Ház
2022. október 19. – 2023. január 15.
Kurátorok: Toomas Järvet & Kristel Aimee Laur