Kihirdették a 2022-es Taylor Wessing Photographic Portrait Prize nyerteseit
22 • 11 • 28Gyöngyösi Eszter
A Taylor Wessing szponzorálásával létrehozott díj a kortárs fotográfusok legjobb portréi közül válogat és immáron tizenöt éves fennállását ünnepli. Idén a díjazott és a kiállításra beválogatott fotókat 62 ország 1697 fotográfusának 4662 pályaműve közül választották ki, és összesen 36 művész 51 portréja kerül bemutatásra a South Kensingtonban található Cromwell Place-ben.
A kiállításon a stílusok sokszínűsége hűen tükrözi a pályázat nemzeteket átfogó összetételét, valamint a fotográfusok egyéni és változatos megközelítését a portré műfajához. Az idei zsűri elnöke a National Portrait Gallery igazgatója, Dr. Nicholas Cullinan volt, aki mellett Christina Lamb, a The Sunday Times külföldi tudósítója, Siân Davey díjnyertes fotográfus, Shoair Mavlian, a Photoworks igazgatója és Eva Eicker, a Taylor Wessing Photographic Portrait Prize 2022 kurátora is részt vett a zsűri munkájában.
A harmadik helyet és a vele járó 2000 fontot Alexander Komenda nyerte el Zahid’s Son című képéért. Komenda lengyel-kanadai fotográfus, aki a mindennapi élet árnyalatainak feltárására összpontosít. Munkásságában az identitás és a kollektív emlékezet iránti érdeklődését használja fel, hogy témáival kapcsolatban feltárja és feloldja az egység és a megosztottság közötti határokat.
A díjazott kép egy sorozat része, melyben a fotográfus a Fergana-völgyben élők – amely Üzbegisztánra, Kirgizisztánra és Tádzsikisztánra terjed ki – identitását vizsgálja. A képen szereplő fiú a fotográfus egyik, az emberi jogok területén dolgozó üzbég barátjának fia. A Fergana-völgy lakói még mindig a szovjet múlt örökségével élnek, és Dél-Kirgizisztánban az üzbég emberek továbbra is jelentős kirekesztettséggel szembesülnek.
A zsűrit Komenda képének közvetlensége győzte meg, a vakuval készített egyszerű pillanatképhez nincs narratív kontextus, mégis kíváncsivá tesz a mű társadalmi, politikai és kulturális hátterét illetően.
A 3000 font díjazású második helyezést Haneem Christian érte el, a Mother and Daughter és a Rooted című alkotásokkal. A fotográfus a dél-afrikai Fokvárosban született és nőtt fel, művészetének középpontjában a feketék LMBTQIA+ közösségen belüli reprezentációja áll. A Mother and Daughter és a Rooted című pályaműve két, különálló sorozat részei, melyek a queerness és a transzneműség kérdéseit vizsgálják a választott/család és az identitás viszonylatában.
A zsűri úgy vélte, hogy ezek a portrék különösen erősek és feltűnőek, miközben gyengéden közvetítenek összetett narratívákat. A képek mély egymásiránti bizalmat tükröznek a fotográfus és alanyai között, emellett Christian aktivista tevékenységének köszönhetően hangot adnak ezeknek a közösségeknek.
Az első helyezést, a 15000 font díjazással Clémentine Schneidermann francia fotográfus nyerte el Laundry Day című sorozatáért. Schneidermann finom érzékenységű portréi a művésznő szomszédját ábrázolják, amint dél-walesi otthonának kertjében kiteregeti a szennyest. A fotók „olyan mikroeseményeket dokumentálnak, amelyek a mindennapi életünk apró pillanatain keresztül ábrázolják az idő múlását" – kommentálta Schneidermann.
„A fényképezés szépsége abban rejlik, hogy a legegyszerűbb pillanatokból varázslatot hoz létre.”
A zsűri dicsérte a portrék szokatlan perspektíváját, amelyek közel vannak ugyan, de nem elég közel ahhoz, hogy a portréalany arcát láthassuk, érdekes játékot létrehozva ezzel a hagyományos portréalkotás konvencióival.
A fotópályázat kiemelt képeiből nyílt kiállításon az alábbi munkák is láthatók.
TAYLOR WESSING PHOTOGRAPHIC PORTRAIT PRIZE 2022
Cromwell Place
2022. október 27. – december 18.