Karambol tizenkilenc képen – Rekordáron kelt el a Fehér szerencsétlenség
22 • 12 • 13Szabó Benedek
Andy Warhol egyik legfigyelemreméltóbb alkotása a Fehér szerencsétlenség (Fehér autóbaleset 19-szer) című kép, amely az 1960-as években készült Halál és katasztrófa sorozat része. Az alkotást a XX. század egyik legprovokatívabb művészi teljesítményeként tartják számon, ami Warhol karrierjének csúcspontja is lehet. Ezt bizonyítja, hogy a képet a Sotheby’s New York-i aukciójának kiemelt tételeként mutatta be.
A kornak ugyanígy sajátja volt a tömegmédia gyors ütemű terjedése is. Erre reflektálva Warhol elkezdett szitanyomás technikával festeni újságokban található, és valamilyen tragédiát dokumentáló fotókat. Ez a kísérlet – ma már tudjuk – a Halál és katasztrófa sorozatának első lépését jelentette. Az alkotásokban Warhol a médiában hétköznapinak feltüntetett tragédiákról készült felvételekre támaszkodva dolgozott, és talán éppen ez tette lehetővé, hogy olyan műveket hozzon létre, amelyek a tömegmédia modern allegóriájaként is szolgálhatnak.
Napjainkban ezek az alkotások korlenyomatként is értelmezhetőek, azonban a dokumentációs jelentésnél többről szólnak. Ezek a munkák olyan egyetemes létproblémákra reflektálnak, mint az élet és a halál enigmája vagy a kettő közötti jelenben való eligazodás szükségessége.
Az ismert amerikai pop-art művészt, Andy Warholt a halál lehetősége és gondolata mélyen foglalkoztatta. Idén novemberben New Yorkban a Sotheby's egy olyan Warhol-művet vitt aukcióra, amely ezt a témát igen drámai módon jeleníti meg. Emellett azonban a művész sajátos, megosztónak tartott pop-art stílusa is megjelenik az alkotáson.
A Fehér szerencsétlenség, amely egy fehér autó falnak csapódásának pillanatait mutatja be, tizenkilenc egymás mellé állított képkockából áll. A fekete-fehér, filmkockaszerűen ismétlődő képek a tragédia pillanatának állítanak emléket. A hol éles, hol életlen képekből készült hatalmas méretű, 3,6 méter magas kompozíció már az elkészülés évében, 1963-ban is nagy erővel hathatott, hiszen az akkori jelen általános problémáira reflektált.
A kép készítésének évében az amerikaiak 44 százalékának volt autója, ami a tengerentúlon a szabadság és a függetlenség szimbóluma volt, míg Európában az amerikai álom fizikai megtestesítője. Ugyanakkor Amerikában évente átlagosan több mint 40.000 ember halt meg autóbalesetben, ami kiugróan magas szám.
Nem csoda, hogy egy igen közismert és meghatározó alkotó emblematikussá vált sorozata nagy érdeklődésre tart számot. A Fehér szerencsétlenség (Fehér autóbaleset 19-szer) című alkotást november 16-án árverezték el. A New York-i eseményen az aukció nyertese 85 millió dollárért vásárolta meg a képet, ami hatalmas összeg, ám még így is távol áll a legmagasabb áron elkelt Warhol-kép árától. A művész Marilyn Monroe-portréja májusban 195 millió dollárért kelt el, amivel a legmagasabb áron eladott 20. századi műalkotás lett.