A hip-hop ötven éve a Fotografiskában – Út az intim esztétikától a globális exportcikkig
23 • 02 • 05A Fehér Vera
A Fotografiska január 26-án új kiállítást nyitott meg New Yorkban, mely a hip-hop zenei műfaj eredetét követi nyomon, s egészen május 21-ig látogatható. A Hip-Hop: Conscious, Unconscious című, 1972-től 2022-ig tartó időszakot felölelő, több mint 200 fotóból álló kiállítás e művészeti ág felemelkedését és elterjedését ezeken az ötven évnyi alkotásokon keresztül mutatja meg. Azoktól az úttörő fotográfusoktól válogattak felvételeket, akik segítették a műfajt nemzedékének legbefolyásosabb popkulturális mozgalmává tenni.
A kiállításon ikonikus alapművek is láthatók, de a hip-hop legnagyobb sztárjainak ritka és intim portréi is falra kerültek. A tárlat a műfaj vizsgálatának tekintetében igen átfogó: kiemelt téma a nők szerepe; a hip-hop regionális és stiláris diverzifikációja; a műfaj születéséhez hozzájáruló hetvenes évekbeli utcai bandák antropológiája; vagy a fordulópont, amelynek köszönhetően az alulról jövő mozgalom globális jelenséggé és milliárd dolláros iparággá válhatott.
„Volt idő, mikor a hip-hop még nem volt iparág, és nem hozott pénzt – de erről könnyű megfeledkezni." – mondja Sacha Jenkins, a kiállítás társkurátora, a Mass Appeal és az XXL korábbi fotóriportere, jelenleg a Mass Appeal kreatív igazgatója, aki az 1980-as évek New York-i hip-hop szcénájában nőtt fel. „A fiatalok úgy öltözködtek, ahogyan éltek, korlátozott erőforrásokkal próbálták szórakoztatni magukat, és olyan esztétikát teremtettek, amelyet maguk között elismertek. A hip-hop nem a világnak szólt, hanem egy nagyon meghatározott közösségnek. Aztán egy exponenciális ütemű átmenet következett, miután a hip-hop kultúra hihetetlenül nyereséges globális exportcikké vált." – folytatja Jenkins.
„Ezek az emberek akkoriban csak helyi celebek próbáltak lenni a gimi tornatermében vagy a kinti parkban. Ahogy telt az idő, az iparág fejlődött, megváltoztak a dolgok. A fotózások mára egyre flancosabbá válnak, az öltözékek egyre puccosabbak, a luxus fő jelzői a magánrepülőgépek, a szép autók, a csillogó láncok és a hivalkodó pózok. A fotók kronológiája a hip-hop fejlődését tükrözi, a dokumentarista fotótól a teljes stáb-produkciókig."
A tárlat világhírű fotókat ígér: ilyen Geoffroy de Boismenu 1994-es portréja Christopher "Biggie" Wallace-ról, de felbukkan egy másik ritka felvétel is ugyanerről a fotózásról. A hip-hop-legendák karrierjének elején készült ikonikus pillanatképek is láthatók: Run DMC lába az asztal alatt a Fresh Fest sajtókonferenciáján (1985); a 20 éves Mary J. Blige New Yorkban (1991); Lauryn Hill és Wyclef Jean egy kelet-harlemi háztetőn a Vocab című klip forgatásán (1993); egy őszinte fotó Tupacról és Biggie-ről a színfalak mögött, egy közös barátjuk koncertjén (1993).
Az egymásba fonódó témák mellett több olyan női művészt is kiemeltek, akik különféle módon töltöttek be úttörő szerepet ebben a férfiak uralta környezetben. Ilyen például Cardi B, Eve, Erykah Badu, Faith Evans, Foxy Brown, Lauryn Hill, Lil' Kim, Mary J. Blige, Megan Thee Stallion, Missy Elliott, Nicki Minaj, Queen Latifah és Salt-N-Pepa.
„Tudatosan törekedtünk rá, hogy a nők jelenléte anélkül legyen pontosan reprezentálva, hogy nyíltan kiemelnénk őket" – mondja Sally Berman – „Sokkal kevesebb nő van a hip-hopban, mint férfi, de akik maradandót alkottak, azok jelenléte felvillanyozó – akárcsak a kiállításban elszórtan elhelyezett portréik."
A Hip-Hop: Conscious, Unconscious című anyagban hangsúlyosan jelen van a hip-hop „négy eleme”: a rap, a DJ-zés, a breakdance és a graffiti, valamint több, vitatott „ötödik elem” is megjelenik, köztük a divat és a beatboxing. Az időrend és a földrajz szerint tagolódó kiállításban archív anyagokkal is kiegészítik a fotográfiák kontextusát. A fókuszterületek közé tartoznak a korai évek, a keleti és nyugati part, a dél, valamint a művészek újhulláma, akik a nyolcvanas évek közepén jelentek meg.
A műfaj pályáját öt évtizeden át nyomon követő kiállítás anyaga a hip-hop ’70-es évekbeli dokumentarista fotográfusainak képeitől a legfiatalabb hip-hop fotográfusok munkájáig terjed. A tárlat várhatóan a Fotografiska több nemzetközi helyszínére, köztük a Fotografiska Stockholmba és a Fotografiska Berlinbe is eljut.
Hip-Hop: Conscious, Unconscious
Fotografiska, New York
2023. január 26. – május 21.