Portrait of Britain Vol. 5 – Válogatás Nagy-Britannia legnagyobb fotókiállításának képeiből
23 • 02 • 10Gyöngyösi Eszter
A méltán ismert Portrait of Britain újabb pályázattal és annak nyertes képeivel tért vissza a fotóművészet hírei közé. A fotóiparban dolgozó szakemberekből álló zsűri döntése alapján 99 díjazott portrét mutatnak be a legkülönbözőbb helyeken és helyszíneken. A képek egy hónapig lesznek láthatóak a JCDecaux digitális képernyőin a főutcákon és buszmegállókban, bevásárlóközpontokban és vasútállomásokon szerte az Egyesült Királyságban: olyan nagy csomópontokon, mint a londoni King's Cross, valamint a Birmingham New Street, Glasgow Central, Edinburgh Waverley, Liverpool Lime Street vagy Manchester Piccadilly. De a képeket nem csak a JCDecaux-val partnerségben egy hónapig tartó digitális kiállításon láthatja a közönség, hanem a Hoxton Mini Press által kiadott, 200 kiválasztott képet tartalmazó keménykötéses könyvben is.
A portrékon Nagy-Britannia legkülönfélébb társadalmi rétegeinek tagjai tűnnek fel: az észak-londoni cowboytól a skót futballrajongón át, olyan ismerős arcokig, mint Grayson Perry és David Attenborough. A fényképek Nagy-Britannia emblematikus címkéiként is működnek, és a nézőket generációkon, földrajzi helyeken és nemeken átívelő utazásra invitálják.
Az idei Nagy-Britannia portréinak győztesei egy válságban lévő országot és egyúttal egy közösséget mutatnak be. Tavaly tüntetések söpörtek végig az országon – többek között az ukrajnai háború, a megélhetési válság és az éghajlatváltozás miatt is –, és a nyertes képek közül több is ezekre fókuszál. A fotográfusok az Egyesült Királyságban élő kisebbségi és migráns csoportokra is rávilágítanak, a walesi vándorló közösségektől a leedsi nyugat-indiai karneváli táncosokig.
Íme néhány kép a díjazottak közül:
Caitlin Chescoe Kenneatha & Keziah című képén a helyi közösség két tagját dokumentálja, összhangban azzal, hogy az emberek hogyan használják a Wanstead Flats-t – az Epping-erdő legdélibb részét – a különböző évszakokban. Kenneathával és Keziah-val a nyári vásáron találkozott és megkérte őket, hogy képet készíthessen róluk, megmutatva, hogyan töltik együtt egyforma öltözetbe bújva az anya-lánya időt.
Az egész világra ható krízishelyzetek fotókon megörökített pillanatai is feltűnnek a díjazottak között, Nabeel Siddiqui megindító Last Call-ján például egy, a mesterséges kómából épp felébredt Covid-beteg utolsó videóhívását láthatjuk a feleségével; Joe Short pedig a 18 éves Viktoriát örökíti meg, miután a lány az orosz inváziót követően hozzájuk költözött Ukrajnából.
Ikonikus alakok is megjelennek a portrékon, többek között Alun Callender Zandra Zhodes, Queen of Fashion című alkotásán is, melyen a brit divat- és textiltervező az általa tervezett szövet mellett látható, de feltűnik Sir David Attenborough is Michael Leckie képén.
Paris Tankard: i, untitled. című fotója egy sajátos önarckép, amely a queer és a fekete brit identitás közötti kapcsolatot vizsgálja. A két identitás ellentétes lehet, de mindkettő együttesen alkotja a fotográfus személyiségét. „A látott arc megkülönböztethetetlen az enyémtől, és lehetővé teszi az emberek számára, hogy azonosuljanak velem, legyenek akár feketék, akár az LMBTQ+ közösség tagjai. Emellett az is lehetővé válik számukra, hogy szembenézzenek saját előítéleteikkel, amikor szemtől szembe állnak valamivel/valakivel, amivel/ akivel nem szoktak találkozni.” – nyilatkozta Tankard.
Az idei győztesek 99 lenyűgöző portrén keresztül adnak pillanatképet egy nehézségekkel teletűzdelt évről. A díj célja, hogy bemutassa a modern Nagy-Britannia életének sokszínűségét, és felhívja az emberek figyelmét arra, hogy gondolkodjanak el a brit élet értékes történelmi látleletét alkotó sorsok, emberek és történetek sokféleségén.
A tavalyi válogatás képei ezen a linken tekinthetők meg.