Menü

„Jó képet csinálni olyan, mint szeretkezni” – Saudek képei a Műcsarnokban

23 • 03 • 31Punkt

Jan Saudek az 1990-es években a festészet és a fotográfia világát ötvöző erotikus képeiről vált világszerte ismertté, melyek elkészítéséhez a fotográfia hajnalának műtermi hangulatát, a kopott falú, hajópadlós atelier-t és az anilinfestékkel színezett képet idézi meg. Munkásságának egy szelete most a Budapest Fotófesztivál nyitókiállításaként a Műcsarnokban látható 2023. június 4-ig.

Két élmény határozta meg Jan Saudek (1935) munkásságát, az egyik, hogy gyermekkorában ikertestvérével, Karllal együtt, szinte csodával határos módon megmenekültek a koncentrációs táborból. A másik élmény a The Family of Man című kiállítás volt, aminek megtekintése után meggyőződésévé vált, hogy az ott látott fotók rávilágítanak a családi harmónia szükségességére. Ennek hatására tudatosodott benne, hogy a fotográfia lesz az ő igazi, művészi önkifejező eszköze. Saudek volt az egyik első cseh származású fényképész, akinek munkásságát a nyugati világ is elismerte, így egészen a nyolcvanas évekig hazájában nemkívánatos személy volt. Fényképei – melyek főleg ellentétekre épülnek – a következő témákat járják körül: a szexualitás, a nő és a férfi viszonya, öregség és fiatalság, ruhában és ruhátlanul.

Tökéletes képet nem is tudok csinálni. Olyat, amelynek titka van, igen, de tökéleteset nem. Arra csak az Isten képes.

0103

Fotó: 120 km/óra / 120 km/h © Jan Saudek

0103

Fotó: Absolut Šipek, 1999, hand colored galatin silver print © Jan Saudek

A Fotóművészet magazinban 1998-ban jelent meg egy interjú a művésszel, ahol arra is rákérdeztek, hogy hogyan alakult ki a stílusa, az összetéveszthetetlen kézjegye, erre a kérdésre így válaszolt:

„Kényszerűség eredménye minden. Volt egy kis szobám mállott fallal, az ablakon réges-régi függönnyel, az ágyon sötét, aprómintás takaróval, s mivel harminchárom évig gyárban dolgoztam, csak este, villanyfénynél tudtam fotózni. Más megoldás nem létezett számomra, a kellékek pedig időtlenséget sugalltak. Időtlenséget olyannyira, hogy amikor rámtörtek a rendőrök és megtalálták a képeimet, azt mondhattam: ezeket nem én készítettem, hanem az apám, még a század elején. És elhitték. Mai kellékeimre, a kalapokra, koszorúkra, ruhadarabokra azt mondják, hogy romantikusak. Én az élet festőiségében hiszek, ami maga a romantika.”

0103

Fotó: Túl nagy neked / 2 Big 4 You, 1981, hand colored gelatin silver print, 1968 © Jan Saudek

0103

Fotó: Azok a hatvanas évek... / Those Days of the Sixties..., 1965 © Jan Saudek

0103

Fotó: Marie No.142, 1974 © Jan Saudek

0103

Fotó: Élet / Life, 1966 © Jan Saudek

0103

Fotó: Fekete könnyek / Lagrimas Negras (Black Tears), 1973 © Jan Saudek

0103

Fotó: Medál / Medallion, 1972 © Jan Saudek

0103

Fotó: Marie No. 1, 1974 © Jan Saudek

0103

Fotó: Kinézek az ablakomon / I Look Through my Window, 1984 © Jan Saudek

0103

Fotó: Te vagy a vár, és én biztonságban vagyok erős falaid között / You will be fortress, and I will be safe within your mighty walls, 1979 © Jan Saudek

0103

Fotó: Giccs a Gyermekzónának / Kitsch for Children's Zone © Jan Saudek

0103

Fotó: "Hey, Joe!" 1959 © Jan Saudek

0103

Fotó: Szláv lány az apjával / Slavic Girl with her Father, 1998 © Jan Saudek

0103

Fotó: Kártya No.346 ("Ida")/ Card No. 346 ("Ida"), 1985 © Jan Saudek

0103

Fotó: Kezek / Hands, 1971 © Jan Saudek

Jegyzetek

Jan Saudek provokatív világa
Műcsarnok
2023. április 1. – május 28.
Kurátor: Tulipán Zsuzsanna