Kihirdették a World Press Photo négy fődíjasát
23 • 04 • 21Punkt
A World Press Photo április 20-án kihirdette globális versenyének négy fődíjasát. Az idei versenyre – a 66. alkalommal megrendezett fotópályázatra – 3752 fotográfustól 60.448 fénykép érkezett.
World Press Photo of the Year 2023 — Evgeniy Maloletka: Mariupol Maternity Hospital Airstrike
Maloletka egyike volt annak a nagyon kevés fotográfusnak, aki 2022 márciusának elején Mariupolban tartózkodott. „Mariupolba csak egy nappal az invázió előtt érkeztünk. Húsz napig éltünk a mentősökkel a kórház pincéjében, és óvóhelyeken, egyszerű polgárokkal, és próbáltuk megmutatni, milyen félelemben élnek az ukránok" – mondta Evgeniy Maloletka.
„Ezt a képet szerettem volna elfelejteni, de nem tudtam"
Story of the Year — Mads Nissen: The Price of Peace in Afghanistan
Mads Nissen dán fotográfus, aki korábban 2015-ben és 2021-ben is elnyerte a World Press Photo of the Year díjat. Nissen Afganisztánban készült kilenc megrázó képe az afganisztáni emberek mindennapi életét mutatja be, akik a tálibok hatalomra való visszatérését követően új valóságban élnek, miután az Egyesült Államok és szövetségesei kivonultak a nyugtalan közel-keleti országból.
„Remélem, hogy ezzel a munkával nem csak a tudatosságot, hanem az afgánok millióival való kapcsolatteremtést is el tudom érni, akiknek most kétségbeesetten szükségük van élelmiszerre és humanitárius segélyre."
Long-Term Project Award — Anush Babajanyan: Battered Waters
Anush Babajanyan fotográfus a közép-ázsiai vízellátásról szóló projektjéért nyerte el az idei Hosszú távú projekt díjat. Babajanyan éveken át dokumentálta Tádzsikisztán, Kirgizisztán, Üzbegisztán és Kazahsztán vízkészleteinek kölcsönös függőségét. A négy, tengerparttal nem rendelkező ország közötti évekig tartó békés együttműködés után a Szir-Darja és az Amu-Darja folyók az utóbbi időben konfliktusforrássá váltak a szárazság, a változó igények és a rossz vízgazdálkodás miatt.
„A víz összefonódik az emberek életével. Azokat az embereket akartam megörökíteni, akiknek az élete azért változik, mert az éghajlat is változik."
Open Format Award — Mohamed Mahdy: Here, The Doors Don’t Know Me
Mohamed Mahdy egyiptomi fotográfus online projektje azt vizsgálja, hogyan hat a tengerszint emelkedése Al Maxra, az egyiptomi Alexandriában található Mahmoudiyah csatorna mentén fekvő halászfalura. Al Max lakói generációk óta a csatorna mentén élnek és dolgoznak. Az egyiptomi kormány azonban 2020-ban megkezdte az Al Max egyes részein élő emberek erőszakos áttelepítését és az otthonok lerombolását.
„A projektem az emlékezet elvesztéséről, a kultúránkról és az eltűnő identitásról szól."
A World Press Photo regionális versenyének nyertes képeiből ezen a linken látható egy válogatás.