Menü

Harlekin mindent vitt a Sotheby’s New York-i árverésén

23 • 04 • 26Takáts Fábián

Neves fotóművészek, mint Cindy Sherman, Nan Goldin és Irving Penn képei is kalapács alá kerültek a Sotheby’s Photographs tavaszi árverésén. A 88 tételből álló aukción Alfred Stieglitz, Diane Arbus, Man Ray, Walker Evans klasszikus képei mellett olyan, árveréseken ritkán felbukkanó alkotók műveire is lehetett licitálni, mint Martin Munkácsi, Ming Smith, Rineka Dijkstra vagy Shirana Shabazi. A kortárs kínálatból Lorna Simpson, Massio Vitali, Sarah Charlesworth, Zanele Muholi fotói keltettek figyelmet.

Az április 5-én zárult eseményen Irving Penn 1950-ben készített ‘Harlequin Dress (Lisa Fonssagrives-Penn)' című platina-palládium nyomata érte el a legmagasabb leütési árat, 254.000 dollárt. Penn feleségét, a svéd származású Lisa Fonssagrives modellt, táncost, szobrászt és fotográfust örökítette meg fekete-fehér kockás, karneváli világot idéző öltözetben. Magas áron (88.900 dollárért) talált gazdára Richard Avedon: Nastassja Kinski and the Serpent (1981) című fotója. Az amerikai Vouge divatlap számára készült felvételen Nastassja Kinski Golden Globe-díjas színésznőt látjuk egy teste köré csavarodott boával.

0103

Fotó: Irving Penn: Harlequin Dress (Lisa Fonssagrives-Penn), 1950, printed in 1979

A tételek közül kiemelendő Carrie Me Weems: Untitled (DNA Backs) from the Jefferson Suite (1999) című sorozata. A fotográfus hátulról fényképezett modelljeivel a modern DNS-technológia által felvetett kérdéseket, lehetőségeket vizsgálja. Me Weems képei ma is elgondolkodtatóak  a genetikai kutatás tudománya, társadalmunkban betöltött szerepét illetően. Untitled a címe Cindy Sherman fekete-fehér fotográfiájának, amelyen ő maga jelenik meg kosztümbe öltözve. A kép az 1977 és 1980 között készített sorozatából való, mindegyiken sztereotíp női szerepekbe bújik, amelyeket az ’50-es ’60-as évek filmjei ihlettek.

0103

Fotó: Carrie Mae Weems: Untitled (DNA Backs), from The Jefferson Suite

0103

Fotó: Cindy Sherman: Untitled, 2008

Hiromu Kira The Thinker (1930 körül) című modernista kompozícióját akkor készítette, amikor Los Angeles belvárosának egyik üzletében, az Iwata’s Camerában dolgozott. Egyik vásárlójával ment el fényképezni, amikor megakadt a szeme a hollywoodi gáton. Cookie Muller amerikai színésznőről több száz felvételt készített 1976 és 1989 között Nan Goldin. A most elkelt Cookie Muller annak a 15 darabból álló portfóliónak a része, mellyel kettejük mély barátságának állít emléket. Természet iránti szeretetéről tesz tanúbizonyságot Robert Mapplethorpe. A Queen Anne’s Lace– ahogyan a címe is mutatja – egy Anna királynő csipkéje elnevezésű növény, amely ezúttal egy öblös vázába helyezve virágzik az alkotó virágsorozatának legsikerültebb darabján.

0103

Fotó: Hiromu Kira: The Thinker, c. 1930

0103

Fotó: Robert Mapplethorpe: Queen Anne's Lace, 1984

0103

Fotó: Nan Goldin: Cookie Mueller (the complete portfolio of 15 photographs), 1976-89, printed in 1990

Fiatal, szivarozó lányt fényképezett Diane Arbus. A Girl with a Cigar in Washington Square Park, N. Y. C című kép karakteres, férfiasan kemény vonású, platinaszőke alanyának arca kemény élettapasztalatról árulkodik.  Walker Evans 1941-ben jelentetett meg egy már klasszikussá vált kötetet három farmer életéről. Egyikük feleségéről készült az Allie Mae Burroughs, Wife of Cotton Sharecropper, Hale County, Alabama. A kemény munkáról és kitartásról valló arcon a többi, róla készült felvételtől eltérően szelíd mosolyt látunk.

0103

Fotó: Diane Arbus, Girl with a Cigar in Washington Square Park, N. Y. C., 1965

0103

Fotó: Walker Evans: Allie Mae Burroughs, Wife of Cotton Sharecropper, Hale County, Alabama, 1936

Vörösre festett enteriőrt örökít meg William Eggleston az 1939-ben készített Greenwood, Mississippi (Red Ceiling) című munkáján. A vörös plafont keresztező fehér villanyvezetékek igazi konstruktív kompozíciót alkotnak. Eredetileg Tristan Zara (1895–1963) költő, író gyűjteményéből származik az Eugene Atget által  fényképezett La Villette, rue Asselin, fille publique faisant le quart devant sa porte, 19e’.  A felvétel Párizs munkásnegyedében készült, a Monjol és az Asselin utca sarkán (ma rue Turot). A Photographs árverésen további izgalmas tételek (Shirana Shahbazi: Composition 30- 2011, Zanele Muholi: Somnyama IV. Oslo) találtak vevőre többnyire a becsült értéken.

0103

Fotó: William Eggleston: Greenwood, Mississippi (Red Ceiling), circa 1971, printed in 1980

0103

Fotó: Eugène Atget 'La Villette, rue Asselin, fille publique faisant le quart devant sa porte, 19e', 1921

Jegyzetek

A Sotheby's árverésének tételei ezen a linken tekinthetők meg.