Az igazságot kutatják az OpenWalls Arles Vol.4 díjnyertes fényképei
23 • 07 • 04Szabó Benedek
A British Journal of Photography és a Galerie Huit Arles együttműködésében létrejött OpenWalls Arles egy nemzetközi fotográfiai díj, amelynek célja, hogy a feltörekvő és a már befutott fotográfusok legfrissebb és legjobb munkáit bemutassa. Az így létrejövő kiállítás helyszínét a délkelet-franciaországi Arles városa adja, amely az ország egyik legfontosabb történelmi és kulturális központja. A kiállítás a Galerie Huit Arles-ban július 5-től szeptember 23-ig tekinthető meg.
A díj mostani, negyedik kiadásában 50 egyedi képet és két sorozatot díjaztak. Ezek a munkák az igazság témájára reflektálnak. Olyan egyedi értelmezések jelennek meg, amelyek a jog, az esélyegyenlőség, vagy a természet törvényeit járják körül. A rendezők azért ezt a tematikát választották, mert az elmúlt két évben rengeteget változott a világunk, és ezáltal az egyéni valóságunk is. A fényképezés viszont alkalmas arra, hogy egyedülálló módon örökítse meg a múlékony világot, miközben értékes dokumentumokat őriz meg erről az átmeneti időszakról.
A sorozat kategória egyik győztese is az egyéni múlt emlékeit dolgozza fel alkotásaiban. Carlos Idun-Tawiah Accra, Ghana – Sunday Special című sorozatában a családja vallási hagyományait jeleníti meg. A képek fő fókuszában a hagyományos ghánai keresztény szokásokat mutatja be. A személyes hangvételű sorozat képein a színek és a megjelenő gesztusok tárják fel ennek a világnak a titkait.
A kategória másik győztesének, a Krista Svalbonas Baltic States című sorozatát választották, ami egy rendhagyó alkotás. A művész technikája az volt, hogy a balti régió szovjet építészetéről készített felvételeit a hagyományos balti textilmintákkal egyszerre jeleníti meg. Az így létrejött alkotások az otthon és a helyváltoztatás gondolatával foglalkoznak, miközben az épített környezet és az emberi psziché kapcsolatát is megjelenítik.
Az egyéni kategória győztes képei számos különböző témát és jelenséget mutatnak be, eltérő műfaji és technikai megoldásokon keresztül. A kínai Liu Kunkun Transformation című képe egy régi mozi belső terét mutatja be, ami az ipari fejlődés áldozata lett. A kínai városban álló mozilátogatók nélkül maradt, így a kereskedők vették bérbe, akik raktárnak használták az épületet.
A Berlinben élő Lucia Jost The Same Truth című munkája két fiatal nőt ábrázol, az ő szoros kapcsolatukat mutatja be a kép, ami a hasonlóságok és különbségek kettősét is kiemeli, miközben pasztellszíneivel nyugodt, statikus hatást nyújt. Egy másik alkotó, a bolgár Selene Magnólia fényképének középpontjában egy menyasszony látható, a mozgalmas kompozíciót is az ő alakja uralja. A felvételen a hagyományok, illetve az ünnep hangulata kerül szembe a pusztulással és az értéktelenedéssel.
Figyelemre méltó a brazil Emilia Brandão Carneiro Sentimental Journey című felvétele, amely egy fekete-fehér fényképsorozat része. Ez a kép hattyúkat ábrázol a párizsi Szajna folyón, ami – bár közhelyesen hangozhat – egy egyéni vizuális megoldással különlegessé válik. A határozatlan körvonalak, illetve egymásra rakódó képi elemek sajátságos hatást adnak, miközben a felvétel azt üzeni, hogy a különleges dolgok nem az új, hanem az ismerős helyeken lakoznak.
OpenWalls Arles Vol.4
Galerie Huit Arles
2023. július 5. – szeptember 23.