Menü

„Csak akkor készítek képet, ha mélyen megérint, amit látok” – Louis Stettner retrospektív kiállítása Madridban

23 • 08 • 01Baki László

A PHotoESPAÑA keretében a madridi Fundación MAPFRE tereiben megrendezett kiállítás az eddigi legnagyobb retrospektív tárlat Louis Stettner (1922–2016) amerikai fotográfusról, akinek a munkássága eddig nem kapta meg azt az elismerést, amit megérdemelne. A kronológia szerint rendezett tárlat több mint százkilencven – Stettner egész pályafutását felölelő – fotográfiát mutat be. Helyet kaptak korábban publikálatlan képek és néhány eddig ismeretlen színes munka is.

Louis Stettner 1922. november 7-én született Brooklynban. A fényképezéssel már gyerekkorában megismerkedett; apjától kapott fényképezőgéppel gyakran készített utcaképeket a környékükről. Visszaemlékezéseiben olvasható, hogy egy manhattani kirándulás volt a fordulópont, amikor szüleivel a Metropolitan Museum of Art egy fotókiállítását látogatták meg. Ekkor döntötte el, hogy fotográfus szeretne lenni. Tizennyolc évesen haditudósítóként besorozták, és a második világháború alatt rengeteget utazott, járt több helyen Európában, de ebben az időben készített képeket Japánban és a Fülöp-szigeteken is. 1945 után csatlakozott a Photo League elnevezésű fotográfiai mozgalomhoz.

„Néha elmegyek valahova, és csak az utolsó órában találok valamit, amit le akarok fényképezni. Csak akkor készítek képet, ha mélyen megérint, amit látok."

0103

Fotó: Louis Stettner: Brooklyn Promenade, Brooklyn, New York [Brooklyn Promenade, Brooklyn, Nueva York] 1954
Imagen de plata en gelatina 29,8 × 44,8 cm
Cortesía Archivo Louis Stettner, París © Louis Stettner Estate

Az ebben az időszakban szerzett tapasztalatai alapvetően meghatározták életfelfogását, az emberekbe vetett szilárd hitét, amely minden fotográfiájában jelen van. Irodalmi és filozófiai olvasmányai (alapvetően Platón, Karl Marx és Walt Whitman) nagy hatással voltak rá, valamint a Photo League révén olyan fotográfusokkal való kapcsolata, akik megmutatták neki a fotográfia mint a társadalmi változás eszközének fontosságát. Pályafutása során gyakran visszatért a témáihoz, különösen azokhoz, amelyek társadalmi elkötelezettségéhez és a hátrányos helyzetűek iránti aggodalmához kapcsolódtak.

Stettner ezekkel a szavakkal írta le több mint hetven éven át tartó szenvedélyét a fotózás iránt:

„Életmódom, létem alapja azok a képek, amelyek kitörölhetetlenül képesek belevésődni lelki szemeinkbe."

0103

Fotó: Louis Stettner: Women from Texas, Fifth Avenue, New York [Mujeres de Texas, Fifth Avenue, Nueva York] 1975
Imagen de plata en gelatina 45,1 × 30,6 cm
Cortesía Archivo Louis Stettner, París © Louis Stettner Estate

0103

Fotó: Louis Stettner: Pepe and Tony Series, Ibiza, Spain [Serie Pepe y Tony, Ibiza, España] 1956
Imagen de plata en gelatina 23,5 × 15,5 cm
Cortesía Archivo Louis Stettner, París © Louis Stettner Estate

Stettner 1946-ban Párizsba utazott, és azonnal beleszeretett a városba, így 1947-ben egy rövid időre odaköltözött és a fotográfiai tanulmányait is itt fejezte be. Munkáiban éppen ezért felismerhetők az utcai fényképezés amerikai stílusjegyei, de az együttérzés és a részletekre való odafigyelés is, amely viszont inkább a humanista fényképezés francia hagyományához állt közelebb. Első önálló kiállítását 1949-ben is Párizsban rendezték meg. A Párizsban töltött évek alatt jó kapcsolatokat ápolt az ott élő fotográfusokkal; Robert Doisneau, Henri Cartier-Bresson és Brassaï is jó barátja volt.

„Brassaï megmutatta nekem, hogy a mindennapi életben hétköznapi dolgokat végző alanyok fényképezésében is lehet valami jelentőset találni, ha a saját módszereinkkel és személyes látásmódunkkal értelmezzük őket"

Az 50-es évektől a legnagyobb magazinok (Life, Vu) felkérésére fényképezett. A két kontinens között ingázva fekete-fehér képein a városi mindennapokat, az utca emberének pillanatait mutatta be. 1990-ben költözött végleg Franciaországba, ahol egészen haláláig dolgozott. Louis Stettner 2016. október 14-én Saint-Ouen-i otthonában hunyt el.

„Úgy tűnik, hogy azok a fényképek maradnak erőteljesek és maradandóak, amelyeken a vízió és a valóság olyan szoros kapcsolatban állnak egymással, hogy lehetetlen szétválasztani őket.”

0103

Fotó: Louis Stettner: Woman Holding Newspaper, New York [Mujer sujetando un periódico, Nueva York] 1946
Imagen de plata en gelatina 34,2 × 34,6 cm
Cortesía Archivo Louis Stettner, París © Louis Stettner Estate

0103

Fotó: Louis Stettner: Concentric Circles, Construction Site [Círculos concéntricos, obra] 1952
Imagen de plata en gelatina 23 × 34,5 cm
Cortesía Archivo Louis Stettner, París © Louis Stettner Estate

Jegyzetek

Louis Stettner
Fundación MAPFRE – Madrid
2023. június 1. – augusztus 27.