Menü

Öt évtized képei a Városligetről – Benkő Imre kiállítása a Mai Manó Házban

23 • 09 • 10Punkt

Az idén 80 éves Benkő Imre a Városligetben fényképezett 50 alkotásával mutatja be Budapest 150 évének egy apró szeletét a Mai Manó Házban. Az 1969-ben elkezdett fotósorozat szinte minden évben bővült egy-egy alkotással. A tárlat egyik kiemelt érdekessége, hogy az alkotótól eddig kiállításon még nem láthattunk színes felvételeket. Ezek a felvételek a magyar kortárs fotótörténet ritka darabjai, és ebben az évben kapcsolódnak a 150 éves Budapest történetéhez is.

Benkő Imre alkotói attitűdje rendszerint olyan fotósorozatok létrehozásában csúcsosodik ki, amelyek éveket, illetve nem ritka esetben évtizedeket ölelnek fel. Az Ózdon vagy éppen a Sziget fesztiválon készített sorozatai megmutatják ezt a szívósságot. Képei azonban mindvégig egy vizuális nyelven közvetítik mondanivalójukat, s rögtön felismerhető bennük az a csak Benkő Imrére jellemző perspektívahasználat vagy látószögválasztás, mely az ő érzékeny és humorral fűszerezett szemléletmódjából fakad. Ugyanakkor ezen túlmenően egy olyan alkotói szemléletmódot hordoznak fotográfiái, melyek André Kertésztől datálhatóan honosodtak meg a fotótörténetben, ez pedig a humanista fotográfia, mely később elsősorban a francia fotóművészek munkáiban vált vezérlő elvként beágyazva életművükbe. – olvashatjuk a kurátori szövegben.

A rendezvényeken résztvevők egy része olykor rápillant Benkő Imre objektívjére, de nem érdekli őket, nem bántja a fotográfus jelenléte, mert alanyként nyíltan vállalják önmagukat, arcukat, érzelmi megnyilvánulásaikat, például amikor nyilvánosan demonstrálhatnak az utcán. Egészen mások azok a figurák, akik az elfojtott érzelmeiknek a látható jeleit a rendszerváltás előtti időszakban az arcukon viselték. Ebből a megközelítésből Benkő Imre tömeglélektani megfigyelése egy újabb társadalmi metszettel bővül, egyfajta összegzésnek is tekinthető a hosszú évtizedeket átölelő fotográfiai munkájának az interpretációja. A dokumentarista fotográfia nyelvén egyéni felfogásban értelmezi korunk társadalmát. Hasonló alkotói metódus a fotográfia történetében először August Sander A huszadik század emberei című munkájában érhető tetten a német társadalom Westerwald-vidéken élő parasztjairól, ipari munkásokról, szabadfoglakozásúakról, művészekről, munkanélküliekről és a fogyatékosokról készült portréin az 1920-as évekből. Az évtizedekig tartó munka során Sander egy előre meghatározott módszert alkalmazott. A műveinek újszerűségét a képeken látható emberek és a környezet viszonya adja. Sander fotográfiai szemlélete sokban hasonló Benkő Imre felismeréséhez, miszerint a fizikai távolság a lelki távolság hatásos vizuális metaforája is egyúttal. Sander életművében a fotó tárgya és a fényképezőgép közötti távolság a kiindulópont. Benkő Imrénél a fotó tárgya ugyanúgy az ember, mint Sander képeinél, viszont a távolság, nem csak a lelki távolság metaforájaként jelenik meg, hanem az idő távolságaként, az idő tipológiájaként. Ugyanaz az esemény, ugyanaz a helyszín, ugyanaz a Városliget egy, vagy két évtizeddel később. A fényképezés közben Benkő Imre nem távolodik el a témájától, viszont annál inkább eltávolodik az elkészült fotóesszéinek, kiállításainak, könyveinek a rendezésében, ahol több idősíkban láttatja a témáját, hogy mi befogadók az egymás mellett különböző időben, de azonos helyszínen, vagy eseményen készült képeket összehasonlíthassuk. Elgondolkodhatunk az emberi létezés mikéntjén, az idő folytonosságán, a társadalom átalakulásain és mindezek következményeiről korunk globalizált világában.

A Benkő Imre: Városliget. Budapest, 1969–2023 című kiállítás az időről és a létről szól, csak éppen Benkő Imre fényképezőgépének keresőjén keresztül. Úgy gondolom az alkotó szellem számára a legfontosabb önnön kreativitása, ennek gyakorlása, mindenféle kötöttség nélkül. A kötöttségek feloldásának módja a kiegyenlítés, amelynek eszköze a természeti törvények összessége, illetve maga az ember. Benkő Imre a teret és az időt kiegyenlíti a következetes és tudatos alkotói módszerével. Fotográfiáinak magasságát képeinek mélysége jelenti. Nem kíván szerteágazó célok után loholni, számára az a fontos, hogy mindig megmaradhasson önmaga. Benkő Imre fotóművészete az egymás és közös bolygónk iránt érzett egyetemes felelősséget táplálja, amely az alkotó belátásán és a következetességén alapul. – mondta Molnár Zoltán fotográfus a kiállítás megnyitóján.

0103

Fotó: © Benkő Imre: Majális. Városliget. Budapest, 2018

0103

Fotó: © Benkő Imre: Felvonulás tér. Budapest, 1981

0103

Fotó: © Benkő Imre: Meleg felvonulás. Budapest, 2001

0103

Fotó: © Benkő Imre: Pápa látogatás. Hősök tere. Budapest, 1991

0103

Fotó: © Benkő Imre: Városliget. Budapest, 2008

0103

Fotó: © Benkő Imre: Majális. Városliget. Budapest, 2009

0103

Fotó: © Benkő Imre: Majális. Városliget. Budapest, 2013

0103

Fotó: © Benkő Imre: Nemzeti Vágta. Hősök tere. Budapest, 2009

0103

Fotó: © Benkő Imre: Felvonulás tér. Budapesti Búcsú, 2001

0103

Fotó: © Benkő Imre: Vidám Park, Budapest, 1987

0103

Fotó: © Benkő Imre: Kisföldalatti. Budapest, 1995

0103

Fotó: © Benkő Imre: Vasas Majális. Városliget. Budapest, 2015

A Mai Manó Házban megrendezett kiállítás képeiből az alábbi videóban látható egy válogatás.

Jegyzetek

Benkő Imre: Városliget. Budapest, 1969–2023
Mai Manó Ház
2023. augusztus 31. – 2023. október 01.
Kurátor: Baki Péter