Menü

Százszoros áron került a fotóaukcióra a két éve talált ritka Stieglitz-nyomat

23 • 10 • 10Princz Zsófia

2021-ben Jeff Sedlik egy árverésen, a Connecticut állambeli Old Saybrookban vásárolt meg egy kifakult, bekeretezett Alfred Stieglitz fotót. A hírről a Punkt is beszámolt, hiszen az eleinte kockázatosnak tűnő 2200 dolláros üzlet gyorsan változott tündérmesévé, ugyanis Sedlik a kép megvásárlása után kinyitotta a képkeretet és a hátsó borító eltávolítása után kiderült, hogy a keretben nem egy, hanem két kép lapul: mégpedig az ismert és elismert Stieglitz egy ritka platinanyomata.

Mielőtt Sedlik megvásárolta volna a hagyatéki árverésen, erről a képről még azt tartották, hogy elveszett, vagy ami még rosszabb, megsemmisült. „E meghatározó kép a kevés ismert nyomata közül talán a legfontosabb” – teszi hozzá a Christie’s, akik szeptember 19-én kezdődő árverésre bocsátották a nyomatot, és az előzetes becslések szerint 150.000 – 250.000 dollár leütési árat vártak érte.

„Tudomásunk szerint ez az egyetlen olyan nyomat erről a képről, amelyet Stieglitz kiállításra készített, és amelyet életében ki is állítottak. (...) A Velencei udvar (1894) meghatározó felvétele a piktorializmus néven ismert esztétikai irányzatnak, amelyben Alfred Stieglitz központi szerepet játszott. A kép az olaszországi Velencében készült, ahol első feleségével, Emmeline „Emmy” Obermeyerrel jártak nászúton, és az európai utazásuk során készített számos egyéb fontos fotóval együtt tovább növelte Stieglitznek a korszak legfontosabb amerikai fotográfusaként szerzett hírnevét.” – írja a Christie’s, majd így folytatják:

„E gondosan megszerkesztett, kiegyensúlyozott kompozíció középpontjában egy nő áll egy régi kút lábánál egy vödör vízzel, amely egyike volt a mindenfelé megtalálható, a legendás város lakóit szolgáló kutaknak. A háttérben napfény csillog az épületeken. Stieglitz mögött egy nő mormolt halkan, alig néhány méterre attól a helytől, ahol állt; a szemlátomást munkájába merülő asszony, akinek rajzolata enyhén lágy, profilból látható. Romantikus színben tűnik fel a reggel egyik feladata, és a néző egy egyszerű, hétköznapi tennivaló néma tanúja lesz. Az ebben az időszakban készült munkáin Stieglitz a közös emberi és a csendes elmélkedés témái iránti elkötelezettségéről tesz tanúbizonyságot. A Velencei udvar fontos példája ezen gondolatok találkozásának.”

0103

Fotó: Alfred Stieglitz: A Venetian Courtyard, 1894 © Alfred Stieglitz, courtesy Jeff Sedlik (ez a kép volt a keretben a megvásárolt fotó mögött elrejtve)

Jegyzetek

Az utóbbi évek egyik izgalmas fotótörténeti szenzációjáról ebben a cikkünkben olvashat bővebben.