Menü

Valóban ez a kép a világ legnagyobb bevételét termelő fotóművészeti alkotása?

23 • 12 • 03Baki László

November 21-én jelent meg a The New York Times oldalán egy cikk, melyben Ormond Gigli 1960-ban készült Lányok az ablakban című alkotását a világ legtöbb bevételét termelő fotójának kiáltotta ki. Cikkünkben a David Segal által jegyzett írást szemlézzük.

Az 1925-ben született Ormond Gigli 17 évesen kezdett el fényképezni, később a második világháború alatt légi felderítő fotográfusként dolgozott. Gigli színes képei az ötvenes évektől a legfontosabb magazinokban vagy éppen azok címlapjain jelentek meg. Leghíresebb fényképe 1960 nyarán készült, melyen nők állnak egy lebontásra ítélt épület ablakaiban. Gigli így emlékezett vissza a kép történetére:

„1960 nyarán a műtermemmel szemközti épületet elkezdték bontani. Mikor kinéztem az ablakomon egy képet láttam magam előtt, ahol minden ablakban egy-egy nő áll színes ruhában. Egyik munkatársamat leküldtem a bontási felügyelőhöz, hogy kérdezze meg milyen lehetőségeink vannak a kép elkészítésére. Kiderült, hogy másnap délben lehet fényképezni, ha valamelyik ablakba a felügyelő felesége is beállhat. Azonnal igent mondtam, és elkezdtük szervezni, melyre alig 24 óránk maradt. Akkoriban a Time és a Life magazinnak is dolgoztam, így az ottani munkatársak szerencsére tudtak segíteni a modellek, hírességek és a Rolls Royce felkutatásában, valamint a szükséges engedélyek beszerzésében.

Másnap a munkások elindultak az ebédszünetre és mi azonnal munkához láttunk. A 43 gyönyörű nő a legszebb színes ruhájában odament az épülethez és – három modell kivételével – elindultak az emeletekre, majd kiálltak az ablakokba. Én a szemközti műtermem oldalára felszerelt tűzlépcsőn álltam, és egy megafonnal irányítottam a modelleket, miközben nagyon aggódtam a biztonságukért. A bontással megbízott mérnök felesége a harmadik emeleten balról a harmadik ablakban, míg az én feleségem a második emeleten a jobboldal legszélén látható. A Lányok az ablakban című képem az előzetes terveimnek megfelelően egy óra alatt elkészült, és minden szerénységet nélkülözve, szerintem nem is lett rossz.”

0103

Fotó: Ormond Gigli: Girls in the Windows, New York City 1960
Archival pigment print, printed later.
88 x 86 cm (34 5/8 x 33 7/8 in.)
Signed, dated, numbered 13/44 and annotated 'New York City' in ink in the margin.

Estimate £15,000 - 25,000 ‡
SOLD FOR £30,480

A fénykép először a Ladies' Home Journalban jelent meg, kereskedelmi forgalomba nem került, és csak 1994-ben vált elérhetővé a gyűjtők számára. A The New York Times november 21-i cikke szerint a kép az aukciós piac egyik kedvence lett, az elmúlt harminc évben nagyjából 600 aláírt és számozott példányt adtak el 15.000 és 30.000 dollár közötti áron. Úgy tűnik, hogy a művészeti piac szokásos keresleti és kínálati szabályai nem vonatkoznak erre a fotográfiára, melyből csak idén nyolc darabot adtak el aukciókon, utoljára – november 21-én – a londoni Phillips árverésén 38.000 dollárért (30.480 font).

A The New York Times szerint fia, Ogden kérésére Gigli 2010-től egészen 2019-ben bekövetkezett haláláig több száz példányt nagyított, és írt alá a Girls in the Windows-ból, különböző méretekben és különféle fotópapírokon. Ogden – aki szintén fotográfus – ma apja hagyatékának kezelője, és ő találta ki azt az egyedi értékesítési stratégiát, amely jelenséggé változtatta a képet.

A fotóművészek általában öt vagy hat másolatot adnak el egy vagy két méretben, melynek célja az érdeklődés felkeltése és az árak fenntartása. A Girls in the Windows-t azonban 12 különböző méretben nyomtatták ki. Gigli minden méretben több tucat fényképet készített. Például a 127 cm-es négyzet alakú kiadásból 75, a 68,5 cm-es négyzetes kiadásból 44 példány készült.

Ogden azt mondja, körülbelül 100 példánya maradt a Girls in the Windows-ból, köztük a fekete-fehér nagyítások is, melyeket annyira lenyűgözőnek ír le, hogy kissé vonakodik megválni tőlük. Egy napon azonban ezek is eladásra kerülnek.

Ha összeadjuk az összes már eladott példányszámot, és megszorozzuk ezt a számot az egyes példányok árával, akkor több mint 12 millió dolláros összeget kapunk.

„Voltak erről belső megbeszéléseink. Ez lehet minden idők legnagyobb bevételt hozó fotója.”

– nyilatkozta Caroline Deck, a Phillips New York-i fényképészeti részlegének vezető szakértője. Kérdés, hogy ez valóban igaz-e, hiszen néhány fénykép biztosan többször került árverésre, mint Gigli világhírű képe. Köztük van Henri Cartier-Bresson Rue Mouffetard című 1954-es fekete-fehér alkotása, melyen egy kisfiú büszkén sétál két üveg borral a kezében az utcán, és számos más fénykép is látványos összegekért kelt el az aukciókon, mint például Man Ray Le Violon d'Ingres című képe, amely 12,4 millió dollárért kelt el, vagy Edward Steichen The Flatiron című alkotása, amelyet 11,8 millió dollárért értékesítettek.