Menü

„A kamera egy időgép, amely képes megjeleníteni az idő érzetét.” – Hiroshi Sugimoto eddigi legnagyobb retrospektív kiállítása

23 • 12 • 13Kéri Gáspár

Az Egyesült Királyság legnagyobb művészeti központja, a londoni Southbank Center ad otthont a kortárs konceptuális fotográfia megkerülhetetlen alakja, Hiroshi Sugimoto (1948) öt évtizedet átölelő munkássága eddigi legnagyobb retrospektív kiállításának. A Hiroshi Sugimoto: Time Machine című tárlat január 7-éig látogatható a Hayward Galleryben, hogy utána a világ számos galériájában és múzeumában is kiállítsák az anyagot.

Túlzás nélkül kijelenthetjük, hogy a zen buddhizmusból, valamint a nyugati konceptuális művészet hagyományaiból egyaránt táplálkozó Hiroshi Sugimoto gyűjteményes kiállítása szakmai, spirituális és intellektuális értelemben is zarándoklattal felérő utat érdemel Londonba. Az immár fél évszázada életét Tokió és New York között megosztó alkotó korunk talán legenigmatikusabb felvételeit készíti. A londoni kiállítás Sugimoto eddigi legfontosabb sorozatainak kulcsfontosságú alkotásait tárja a látogatók elé, hogy a visszatekintés rávilágítson az idő és az emlékezet megértésének egyszerre filozófiai és játékos vizsgálatára, valamint a fotó médiumában rejlő végtelen lehetőségekre. Feltárva a 19. századi fotográfia klasszikus gyakorlatát, a számtalanszor nagyformátumú fa kamerát használó alkotó vegyszereit zömmel maga keveri, fekete-fehér nagyításait pedig nemegyszer Ansel Adams Zóna-rendszere nyomán készíti. Munkáiban meghatározó a médium szerves részét képező idő-, tér- és fényfogalmak kiterjesztése és átrendezése.

0103

Fotó: Hiroshi Sugimoto: Polar Bear, 1976. © Hiroshi Sugimoto, courtesy of the artist.

0103

Fotó: Hiroshi Sugimoto: Manatee, 1994. © Hiroshi Sugimoto, courtesy of the artist.

0103

Fotó: Hiroshi Sugimoto: Earliest Human Relatives, 1994. © Hiroshi Sugimoto, courtesy of Marian Goodman Gallery.

„A kamera egy időgép, amely képes megjeleníteni az idő érzetét… A fényképezőgép egyetlen pillanatnál többet is képes megörökíteni, rögzítheti a történelmet, a geológiai időt, az örökkévalóság fogalmát, magát az idő lényegét… Minél többet gondolkodom ezen az időérzékelésen, annál inkább az a véleményem, hogy valószínűleg ez az egyik kulcsfontosságú tényezője annak, hogy miként vált az ember emberré.”

0103

Fotó: Hiroshi Sugimoto: UA Playhouse, New York, 1978. © Hiroshi Sugimoto, courtesy of the artist.

0103

Fotó: Hiroshi Sugimoto: Union City Drive-in, Union City, 1993. © Hiroshi Sugimoto, courtesy of the artist.

0103

Fotó: Hiroshi Sugimoto: Kenosha Theater, Kenosha, 2015. © Hiroshi Sugimoto, courtesy of the artist.

A Time Machine Sugimoto természetrajzi diorámákról készített fekete-fehér, Diorama (1974–) anyagával indít. A sorozat kevésbé a természet világára, mint inkább annak teátrális ábrázolására, valamint a létezés törékenységére hívja fel a figyelmet. Az idő tematikáját a kiállítás két szekciója is reprezentálja. A klasszikus filmszínházakban és autósmozikban készült Theaters és Drive-In Theaters (1976–) sorozatok egész estés filmeket egyetlen hosszú expozícióval rögzítő felvételei ragyogó fehér képpé sűrítik a drámai cselekményt. Az ellenfény rajzolta sejtelmes enteriőrök, valamint az egykori autósmozik fényképei ugyanakkor tisztelettel adóznak a klasszikus mozi előtt is. Az emberi létezés nyomait nélkülöző Seascapes (1980–) tengeri tájképei már időbeli vonatkozásaikat tekintve is lenyűgözőek, miközben az absztrakt festészet közvetlenségét felelevenítve többek közt Mark Rothko élete utolsó, monokróm festményeit is eszünkbe juttatják. Az ikonikus modern épületeket feldolgozó Architecture (1997–) szándékosan életlen tanulmányok sorozata, amely megmutatja azt a kétértelműséget, amely Sugimoto művészetét is megalapozta, miközben fontos kérdéseket vet fel a művek befogadása és értelmezése kapcsán. Későbbi, Portraits (1999–) anyagával az alkotó Madame Tussaud híres történelmi alakjainak viaszfiguráira fókuszál. A fekete-fehér nyersanyag-használattal életszerűbbé tett figurák azt az adottságot hangsúlyozzák, amivel a fényképezőgép saját észlelésünket képes megváltoztatni.

0103

Fotó: Hiroshi Sugimoto: Bay of Sagami, Atami, 1997. © Hiroshi Sugimoto, courtesy of the artist.

0103

Fotó: Hiroshi Sugimoto: World Trade Center, 1997. © Hiroshi Sugimoto, courtesy of the artist.

0103

Fotó: Hiroshi Sugimoto: Oscar Wilde, 1999. © Hiroshi Sugimoto, courtesy of the artist.

0103

Fotó: Hiroshi Sugimoto: Diana, Princess of Wales, 1999. © Hiroshi Sugimoto, courtesy of the artist.

0103

Fotó: Hiroshi Sugimoto: Salvador Dali, 1999. © Hiroshi Sugimoto, courtesy of the artist.

„Bármilyen hamis a téma, ha egyszer lefotózták, az ugyanolyan elfogadott, mint a valóság.”

A kiállítás záró szekciója a Sea of Buddha (1995) és a Lightning Fields (2006–) sorozataival olyan fényképekre összpontosít, amelyek az időtlenség különböző rétegeit és jelentéstartalmait idézik meg. A tárlat záró akkordját a Newton prizmája ihlette Opticks (2018) sorozat fémjelzi, amit a speciális prizmában megtört fény intenzíven színezett végtelen számú látványa reprezentál. A fényképek mellett a kiállításon két elegánsan kontúrozott csiszolt alumíniumszobor is látható, amelyek egyszerre utalnak matematikai egyenletekre, valamint a korai modernisták, köztük Constantin Brâncuși által ihletett absztrakt formákra.

A londoni Time Machine kiállítást 216 oldalas reprezentatív katalógus kíséri, amelyben illusztrált kronológia, valamint tanulmányok és esszék avatják be az olvasót Hiroshi Sugimoto enigmatikus életművébe.

0103

Fotó: Hiroshi Sugimoto: Sea of Buddha 049 (Triptych), 1995. © Hiroshi Sugimoto, courtesy of the artist.

0103

Fotó: Hiroshi Sugimoto: Lightning Fields 225, 2009. © Hiroshi Sugimoto, courtesy of the artist.

0103

Fotó: Hiroshi Sugimoto: Conceptual Forms 0003 Dini’s surface_ a surface of constant negative curvature obtained by twisting a pseudosphere, 2004. © Hiroshi Sugimoto, courtesy of the artist.

0103

Fotó: Hiroshi Sugimoto. © Sugimoto Studio.

Jegyzetek

Hiroshi Sugimoto: Time Machine
Southbank Center – Hayward Gallery
2023. október 11. – 2024. január 7.

Sugimoto Filmszínházak című sorozatáról a Fotó-történet rovatunkban lehet bővebben olvasni.