Menü

„A fotográfia mindig is képes volt a manipulációra.” – Joel Sternfeld American Prospects anyaga az Albertinában

24 • 01 • 08Kéri Gáspár

Az 1970-es években indult amerikai New Color Photography mozgalom egyik meghatározó alakja, Joel Sternfeld három sorozatának – First Pictures (1971–1980); American Prospects (1978–1986); Stranger Passing (1986–2001) – háromszáznegyvenkilenc fotográfiáját adományozta a bécsi Albertina Museum kortárs gyűjteménye számára. Ebből az alkalomból American Prospects címen nyílt kiállítás a három anyag válogatásából, a tárlat április 28-ig látogatható az osztrák fővárosban.

A színes fényképezést, mint autonóm alkotói kifejezőeszközt, igazán csak az 1970-es évektől kezdte felismerni a fotográfia. A fekete-fehér fényképezésből ismert motívumokat nem lehetett a színek nyelvére lefordítani, miközben a színes nyersanyagok ára is jelentősen korlátozta az alkotók számát. Ugyanakkor az eltérő technikai paraméterek is másfajta gondolkodást igényeltek. William Eggleston 1976-os kiállítása a New York-i MoMA-ban úttörő eseménynek bizonyult a színes fotográfia előretörésében, hiába illette a kritikusok egy része az amerikai Délről Kodachrome-ra fotózott anyagot tökéletesen unalmasnak és banálisnak. Eggleston, valamint Stephen Shore mellett Joel Sternfeld volt a hetvenes években kibontakozó New Color Photography meghatározó alkotója, aki Leica fényképezőgépét és fekete-fehér filmtekercseit cserélte nagyformátumú kamerára, valamint színes nyersanyagra. Sternfeld számára a színekkel való gondolkodást először Helen Levitt színes New York-i utcafotói inspirálták, másfelől a Bauhaus egykori oktatója, a képzőművész Josef Albers színelméleti munkássága hatott rá, aki a vizuális színérzékelés pszichológiai hatásait, valamint a tónusok kölcsönhatását kutatta.

„A színes fényképezés feladata, hogy olyan szintű absztrakciót biztosítson, amely kiemeli a képet a mindennapokból.”

Sternfeld részletesen és aprólékosan megkomponált képeken, mindennapi és gyakorta bizarr történések megörökítésén keresztül vizsgálta az amerikai társadalmat és az ember által formált, hovatovább kizsákmányolt tájat, utóbbit gyakorta a maga lenyűgöző kiterjedésében jelenítette meg. Fotográfiái azt is lehetővé teszik, hogy következtetéseket vonjunk le az amerikaiak 1970-es, 1980-as évekbeli politikai és társadalmi viszonyairól. Az American Prospects a kritikus tartalmakat a színek magasztos és ragyogó virtuozitásával írja le, amelyek nem egy esetben ellentmondani látszanak az ábrázolt történések súlyával. A sorozat megvalósítását szisztematikus előkészületek kísérték; Sternfeld figyelembe vette az évszakokat, tanulmányozta az egyes vidékek jellegzetes geológiai és topográfiai viszonyait, valamint releváns ismereteket szerzett a gazdasági és kulturális tényezőkről is. Végül két Guggenheim-ösztöndíj anyagi támogatásával és egy Volkswagen kisbusszal többször is beutazta az Egyesült Államokat, hogy a hiteles természeti élmények helyett a kritikus tájszemléletre és azokra a társadalmi viszonyokra fókuszáljon, amelyek sok esetben mondtak ellent az amerikai álom hivatalos paradigmájának. Képeinek világa, emberábrázolásainak nem egyszer megrendezett jellege sok más mellett olyan fotográfusokat inspirált, mint Gregory Crewdson, de hatott David Lynch és Sofia Coppola filmjeinek vizuális atmoszférájára is.

„Kiemelsz 360 fokból 35 fokot, majd fényképnek nevezed. Egyetlen fénykép ugyanakkor nem magyaráz semmit. Ez az, ami miatt a fotográfia egyszerre csodálatos és problematikus médium.”

0103

Fotó: Joel Sternfeld: Wet ‘n Wild Aquatic Theme Park, Orlando, Florida aus der Serie: American Prospects, September 1980
Pigment Print Albertina, Wien – Schenkung Joel Sternfeld
© Joel Sternfeld

0103

Fotó: Joel Sternfeld: The Space Shuttle Columbia lands at Kelly Lackland Air Force Base, San Antonio, Texas, aus der Serie: American Prospects, March 1979
Pigment Print Albertina, Wien – Schenkung Joel Sternfeld
© Joel Sternfeld

0103

Fotó: Joel Sternfeld: Exhausted Renegade Elephant, Woodland, Washington, aus der Serie: American Prospects, June 1979
Pigment Print Albertina, Wien – Schenkung Joel Sternfeld
© Joel Sternfeld

0103

Fotó:Joel Sternfeld: Domestic Workers Waiting for the Bus, Atlanta, Georgia, aus der Serie: American Prospects, April 1983
Pigment Print Albertina, Wien – Schenkung Joel Sternfeld
© Joel Sternfeld

Az Albertinában látható kiállítással közel azonos időben a német Steidl Verlag megjelentette Joel Sternfeld American Prospects anyagának új kiadását. Az 1987-óta számos kiadást megélt album most 108 oldalon, 52 képpel jelent meg, amiben az emblematikus fotók mellett számos eddig nem publikált felvétel is látható. Sternfeld távolságtartó látásmóddal készült képei mindent látnak, de nem ítélkeznek; különös módon a kötet ideája – ahogy a kiállításé is – a jelen pillanatait is tükrözi, hiszen az a társadalom, amit a fényképek a maguk idejében előrevetítettek, mára valósággá vált.

A Joel Sternfeld: American Prospects című album képeiből ezen a linken található egy válogatás.

Jegyzetek

Joel Sternfeld: American Prospects (1978–86)
Albertina Museum
2023. szeptember 27. – 2024. április 28.