Fénykarcok – 100 évet felölelő fotókiállítás a washingtoni National Gallery of Artban
24 • 01 • 31Szentirmay Réka
A fotográfia feltalálóit a kezdetektől folyamatos lázban tartotta, hogy az akkor még egyedi, sokszorosíthatatlan felvételekről hogyan is lehetne relatíve egyszerűen végtelen mennyiségű másolatot készíteni. A médium kiteljesedéséhez fontos volt annak mechanikai reprodukálhatósága.
A módszer technikai fejlődését bemutatandó Etched by Light: Photogravures from the Collection, 1840–1940 címmel tart kiállítás a washingtoni National Gallery of Art. A tárlat során elsőként az 1840-es és ’50-es évek francia és angol kísérletezéseivel ismerkedhetünk meg, az első kémiai és technikai megoldásokkal a fotográfiák nyomdai festékkel történő reprodukálásához. Ezután a Talbot által sikerre vitt, valamint az 1930-as évekig töretlen népszerűségnek örvendő, Karel Klíč (1841–1926) tökéletesítette megközelítésben is elmélyülhetünk. Záróakkordként pedig az autotípia modernista híveinek képeit láthatjuk. Hogy csak néhányukat említsük, Alvin Langdon Coburn, Laure Albin Guillot, Man Ray és Margaret Bourke-White szívesen alkalmazta az eljárást kisformátumú negatívjaik felnagyítására olykor színesben.
A Klíčnek köszönhető technikával készült nyomatok tónusainak gazdagsága utánozhatatlan. Alfred Stieglitz (1864–1946) a fényképészet művészetként való elismerésének egyik zálogaként tartotta azokat számon, saját autotípiáit rendszeresen publikálta limitált példányszámú művészeti kiadványokban.
Etched by Light
National Gallery of Art (Washington DC)
2023. október 15. – 2024. február 4.